♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ♥ Gravid Maximilian ♥

Av Debora Persson - 18 juli 2009 17:38

Dagen började tungt.

Svårt att stiga upp. Och när jag skulle klä på mig så insåg jag att mina kläder inte passar längre. Inga av mina gamla, byxorna visserligen är för små för ett bra tag sen men tröjor som jag fortfarande kunnat ha, linnen och tshirts är på tok för små.

Tur man har lite nyinköpt som man kan ha på sig iallafall..


Jobbat lång dag idag. Ryggen har plågat mig till max och jag har haft så förbannat ont. Bara 4 arbetsdagar kvar nu. Det måste jag kunna stå ut. Inga långa dagar heller så blir nog inga problem. Det är imorrn då, då jag jobbar 9-18.30


Snart ska jag in i duschen hade jag tänkt, men känns inte som om jag kommer kunna komma upp ur soffan nu när jag väl lagt mig..



Av Debora Persson - 17 juli 2009 08:26

Du är på dag 204 av 280. (72,9%).
Du är i vecka 30.
Du har gått 29 fulla veckor och 0 fulla dagar (v29+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 76 dagar kvar till beräknad förlossning.


Många gravida samlar mycket vatten i kroppen, särskilt händer, fötter och underben kan svullna.

Några kvinnor kan börja få smärtor från bäckenfogarna, foglossning. I vissa fall kan det börja ett par veckor tidigare, speciellt hos omföderskor. Man kan inte bota foglossning under graviditeten men det finns mycket man själv kan göra för att skjuta upp och mildra besvären. Har du tungt arbete med många tunga lyft dagligen kan du få havandeskapspenning.


Under senare delen av en graviditet blir den blivande mamman mer insulinresistent, det vill säga får ett ökat insulinbehov. Har du anlag för typ 2-diabetes kan du då få graviditetsdiabetes, en lindrig form av typ 2-diabetes. Denna form av diabetes försvinner oftast direkt efter förlossningen.


I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1400 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.


Fett lagras under huden för att ge energi och sköta temperaturregleringen efter födelsen.

Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen borta. Om barnet skulle födas nu kan ögonen skilja mellan ljus och mörker.
Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover.


Nu kan du få se en liten fot puta ut på magen. Försök att fånga den! Ditt barn kan känna om mamma är stressad eller orolig.






Av Debora Persson - 16 juli 2009 22:34

Min rygg tar död på mig!

Helt jävla otroligt. Hjälper inte hur jag än ligger eller sitter. 

Har så jävla ont. Fast å andra sidan ska jag nog nte gnälla egentligen med tanke på hur det kommer kännas om 11 veckor då han ska komma ut.



Av Debora Persson - 16 juli 2009 19:44

Hemma o Malmö nu igen. Sally var måttligt road av bilfärden. Hon gillar inte alls att åka bil. Hon blev tyst lagom till vi kom hem.


Satte ihop vår säng till bebisen med. Blev skitbra. Ska bara bäddas och alltdet där med bara.

Ska inskaffa oss ett sånt där skydd man har runt sängen. Men det blir väl om en vecka för vi ska hämta det i Karlshamn.

Sen har vi nog ta mig fan allt till honom som vi kommer behöva.

Ja, förutom babysitter och babygym. Men allt annat.


ikväll ska jag bara ligga på soffan och ta det lugnt. Vila upp mig inför mitt livs jobbigaste helg detta året. Heldagar fredag, lördag och söndag jobb. Stackars min rygg och mina fötter...


 


Av Debora Persson - 15 juli 2009 07:38

Du är på dag 202 av 280. (72,1%).
Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och 5 fulla dagar (v28+5).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 78 dagar kvar till beräknad förlossning.

Av Debora Persson - 14 juli 2009 17:54

Första gången jag vinner i ett lotteri!!

Vann förstapriset och fick havandeskapspenning på heltiden! Fick för hela perioden jag sökte.

Så nu får man gå hemma och slippa dö på jobbet redan 2 Augusti!

 

Okej att jag kommer få krupp på att gå hemma ensam (samma dag börjar min man jobba efter sin semester) och börja klättra på väggarna men det får jag överleva!!

 

Jag är glad nu iallafall!

Och så är vi i Mörrum med. Snart hem till mamma och käka hemmagjorda köttbullar!

Av Debora Persson - 14 juli 2009 11:54

Hemma igen nu. Det var en dryg jävla väntan kan jag säg.. tur  man inte gör det fler gånger. Inte förrän nästa bebis kommer iaf.

Var där vid åttatiden, en massa folk var där.

Alla fick vi gå in i ett rum, fick en varsin bricka med sockerlösningen och så hade vi 5 minuter på oss att dricka upp det.

Var inte så farligt illa som jag trodde. Smakade som vanlig citronsaft men stressen gjorde det jobbigt. Var ju mycket man skulle dricka.

Sen fick vi sitta där och glo.


Sen fick vi gå in till vår barnmorska och lyssna på bebisens hjärta och mäta magen och allt det där.

Ut igen och vänta.

Fick ju sammanlagt sitta och vänta två och en halv timme. Så jävla drygt.

Ungar som skrek och var jobbiga där med.


Vi trodde ju att vi att vi skulle sitta där själva och titta på film som dom sagt till oss tidigare att vi skulle. Men med vår vanliga tur så blev det ju inte så.

Var ju tvungen att sitta  ner stilla så fick inte gå eller röra mig så mkt heller.


Tillslut fick vi komma in och göra provet. Slapp som tur stick i armen, det blev bara ett litet i fingret.

Men med min vanliga tur så blev något fel och jag fick offra ett finger till. 


Drog in till jobbet en snabbis och fick lite papper påskrivna som kom från försäkringskassan igår som arbetsgivaren skulle fylla i igen.

Sen blev det käk. Frukost/lunch jag var i vilket fall judehungrig.


Mannens päron kommer snart på besök..




Av Debora Persson - 14 juli 2009 06:36

Vilken osis att man börjar bli hungrig nu da...

Inte ens lite vatten får man dricka. Dröjer ett par timmar tills det får bli mat för min del..



Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards