♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under januari 2012

Av Debora Persson - 31 januari 2012 20:07


♥ Mina fina älsklingar! ♥

     

Jag är glad att Maximilian tycker om sin lillebror så mycket som han gör! Att han hela tiden vill hålla och klappa honom. Innan han går till dagis på dagarna så säger han "hejdå bebis" och ger honom både puss och kram.

Han pussar och kramar ofta och när lillebror är ledsen kommer han och ger nappen till honom.


Förutom att han kallar Vilmer för "Bebis" så har han börjat kalla honom för "Boo" (som i lillebror).

Han säger "Hej Boo" och det låter så roligt!


   

Av Debora Persson - 31 januari 2012 15:34

Idag var det andra besöket hos bvc för Vilmers del. Han växer, frodas och mår bra.

Vi talade om amningen, om hur jävla ont det fortfarande gör på ena bröstet. Ett sår som inte läker, och att Vilmer vant sig med amningsnappen och det är då inte lätt att få honom sluta äta med den. Och i mitt onda bröst har jag fåt en stor knuta som är början på mjölkstockning. Allt på en gång. Jätteroligt!

Har verkligen ingen lust att få detta och behöva må dåligt och ha ont.

Jag vill amma men än så länge njuter jag knappast av det. Men vi hoppas det snart går över.

Annars var allt bra och vi fick ny tid nästa vecka.

Och på tal om nästa vecka så skulle vi egentligen nu på måndag till barnkliniken med Vilmer med märket han har på benet som han hade när han föddes. Eller märke är det ju inte heller, utan någon sorts förhårdnad som inte syns men den känns. Barnläkarna på BB visste inte vad det var så nu ska vi till en hudläkare. Idag fick vi dock brev om att tiden nästa vecka ändrats och skjutits upp yttligare en vecka. Trist att man får vänta så länge då de inte har någon aning om vad det kan vara.



Vikt:

Födelse: 3750 g

Utskrivning från BB: 3500 g

15 januari, 7 dagar gammal: 3680 gram

17 januari, 9 dagar gammal: 3690 gram

24 januari, 16 dagar gammal: 3950 gram

31 januari, 3 veckor gammal: 4110


Längd:

Födelse: 51 cm

24 januari, 16 dagar gammal: 54 cm lång

31 januari, 3 veckor gammal: 55 cm lång


Huvudomfång:

Födelse: 35 cm

24 januari, 16 dagar gammal: 36.5 cm

31 januari, 3 veckor gammal: 37 cm


 

Av Debora Persson - 31 januari 2012 11:52

Usch vad tiden går fort på förmiddagarna! Mina stora pojkar steg upp tidigare än mig och Vilmer idag. Vi snozade ett tag innan vi steg upp vid 8. Maximilian är på dagis mellan 9-14 så han och mannen behöver komma upp i tid eftersom det är han som lämnar Maximilian.

Ätit frukost och gjort mig någorlunda i ordning, Vilmmer vill ha mycket närhet idag så har inte riktigt hunnit med mig själv än. Om en timme är det dags för bvc och som tur är så slipper jag ta bussen dit eftersom Oskar är vänlig att köra oss dit idag. :)

Även idag är det solsken och fint väder så vi ska nog försöka hinna komma ut lite med!

Det är sista januari idag och nu månad är på ingång. Skönt! Jag gillar när man har en ny månad att se fram emot!

Av Debora Persson - 30 januari 2012 22:42

Det har varit en riktigt slö dag för oss idag då vi inte haft något som helst planerat och dessutom ingen fungerande bil.

Vi tog oss en promenad i det fina vädret och kom bort till affären för att köpa lite middagsmat men annars har vi mest bara varit hemma och donat lite.


Nu sitter vi och nästan skrattar ihjäl oss till Brides Maids, en av filmerna jag fick av lillebror när jag fyllde år.

Har inte haft tid att titta på dom tidigare nämligen.

Skit kul film!


Om en stund blir det iallafall läggdags för vår del.

I morgon är det dagis som gäller för Maximilians del och jag ska ta Vilmer till bvc, så imorgon har vi mer inplanerat än idag aillafall :)

Ska bli kul å se om han växer, min lilla herre. Han blev ju faktiskt tre veckor igår!

Det går verkligen för fort detta! Nu får tiden gärna gå lite långsammare för snart är han enmånad gammal ju! Herregud.



Av Debora Persson - 30 januari 2012 10:21

I lördags valde vår bil att gå sönder lite igen så nu är vi billösa. Det är verkligen sjukt jobbigt att inte ha bil för man är så beroende av den! Har man dessutom två små barn är det ännu viktigare med bil. I morgon tillexempel är det dags för bvc så det får bli bussen för min del då. Blä!

Så idag blir en hemmadag för oss. Vi har visserligen lite att pyssla med här hemma och sen ska vi ringa gubbarna som får komma och kolla på duschen eftersom de fortfarande inte kommit. Men ut ska vi idag. Maximilian behöver springa lite verkar det som :)

Men först ska vi klä på oss och mata Vilmer innan vi sätter igång här! :)

Av Debora Persson - 29 januari 2012 21:27

För ett tag sedan läste jag om en morsa som fått sitt barn att sluta med välling genom att ge ungen välling i mugg istället för vällingflaska.

Väldigt effektivt då ungen såklart inte ville dricka sina goda välling ur en mugg.

Det var liksom inte lika gott då när det inte var som vanligt.

Så tänkte jag med att jag skulle göra så vi kunde få Maximilian att inte dricka så förbannat mycket välling men drog ut på det hela tiden och glömde och det ena med det andra.


För ett tag sedan hittade vi uppkäkade nappar. Det såg ut precis som om en hund käkat på nappen. Inte bara en napp heller utan i stort sett alla Maximilians nappar.

Och  även sugnappen på nappflaskorna började bli uppätna. Och så hittade vi även en Pippibok som var uppkäkad i ena hörnet. Vår lilla herre har då varit i farten. (varför boken??)

Tillslut fanns det då med andra ord inga nappar kvar och inga sugnappar kvar till vällingen.

Och vi tänkte inte köpa nya för då skulle han äta upp dom med så det kändes meningslöst.

De enda nappar som finns kvar är två nappar, som inte ser ut som de andra napparna gör och de är "ÄCKLIGA" enligt Maximilian så dom vill han inte ha.


Med andra ord så finns det inga nappar som är brukbara förutom de två "äckliga" napparna och då klarar han sig hellre utan napp.

Även på nattetid. Det händer dock att han hittar en å annan napp undangömd men de blir oxå uppkäkade tillslut.

När det gäller välling så får vår lilla herre välling i en mugg istället. Det smakar nog inte samma sak enligt Maximilian för han dricker desto mycket MINDRE välling nu när han får välling ur en mugg istället.

Effektivt vill jag lova! Så förhoppningsvis kommer det inte dröja allt för länge innan han slutar med både napp och välling!

 


Av Debora Persson - 29 januari 2012 21:00

Idag startade vi dagen med att gå till Maximilians gympa. Han var verkligen glad över att komma bort och få springa av sig igen. Han har tjatat om gympan sen den avslutades innan jul.

Det startade igen förra veckan men då var vi för lata för att komma bort till gympan.

         

Efter att vi gympat klart så var vi hemma en stund innan mannen skulle iväg och glo på hockey. Första gången jagar ensam med båda barnen såhär länge och det känndes som lite fel tajming då Maximilian fortfarande är på rätt taskigt trotshumör, Vilmer skriker och jag har ont i hela kroppen och känner mig lagom sjuk. Eller en början på att bli sjuk.

Och att Vilmer inte längre är den där tysta sovande killen längre har jag nu insett. Han har garanterat ont i magen. Somnar lättare när han ligger på magen och är väldigt gasig. Han har somnat på mitt bröst hela dagen och så fort jag lagt ner honom med förhoppningarna att kunna göra annat när han sover gick väl sådär. Två minuter efter jag lägger ner honom så vaknar han och skriker igen.

Fick ahn dock att somna på mage på en filt inne på Maximlians rum så vi kunde bygga med hans tågbana en stund innan det var dags att mata Vilmer.

Iallafall så har vi köpt miniform och hoppas på att det hjälper mot hans lilla mage.


    


Nu är mannen hemma iallafall. Jag hoppas på att det blir en lugn kväll för oss alla.


Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards