♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under november 2011

Av Debora Persson - 30 november 2011 19:30

Idag har jag skitont i ryggen, halsbränna, ömma revben, foglossning från helvetet och lite till. Gör ont att gå så blir mycket soffläge för min del nu för tiden känner jag. Tyvärr inget man kan gra något åt. Använder ju foglossningsbältet men eftersom man springer på dass var femte minut så blir det ett jäkla jobb att spänna på bältet och ta av det hela tiden.

Fick iallafall trevligheter i brevlådan idag.

Två bodysar till bebisen, den ena en djävul och den andra en ängel.

   

Köpte dem från tradera för 10 kr styck plus frakt, oanvända och endast tvättade en gång och kostar egentligen 250 kr styck om man köper dem i butik så det är ju skitbilligt!


Har hunnit slå in alla julklappar vi inhandlat och snacka om att jag har en nyfiken liten pojk här hemma. Undrar hur det kommer gå när granen åker fram och julklapparna ska ligga under den. Maximilian kommer vara där och pilla hela tiden skulle jag gissa på. Precis som ett barn ska:) Problemet är nog att han kommer slita upp pappret på paketen, för det har han redan hunnit göra en gång när jag glömde lägga undan julklappen jag slagit in.

Idag slog jag in en julklapp till honom och nästan en hel rulle med julpapper gick åt till bara hans julklapp!

 

Vad just den julklappen innehåller kan jag avslöja att det är något som sparar oss jobb då vi har en liten herre som älskar att måla och så fort han får tag i en penna har han kladdat ner väggar och golv. (Jag vet att det låter bekant för mina päron eftersom jag var likadan med att kladda överallt när jag var liten) Nu har vi köpt ett ritstativ med tillbehör och griffeltavelkritor kan ju ändå inte vara så svårt att få bort om det skulle hamna lite på väggen. Inte om man jämför med spritpennor och tuschpennor. :)


  Och på tal om Ikea som vi köpte ritstativet på så köpte vi även en hylla till, en sån som Maximilian har två stycken på sitt rum men i annan färg. Denna ska vi ha här i vardagsrummet så kan vi slänga ner den stora bastanta svarta bokhyllan som bara blir stökig hela tiden. Så den ska jag nu skruva ihop medans mannen och Danne glor på världsviktig fotboll. Och ja, de ska efter fotbollen bära ner hyllan till källaren bara för det! :)

   

Av Debora Persson - 29 november 2011 21:00

Idag var det studiebesök på förlossningen som gällde eftersom vi inte födde i blekinge förra gången så kändes det nödvändigt så man har en liten aning om vart man ska osv när det är dags att föda.

Innan vi kom till förlossningen lämnade vi Maximilian hos min pappa som fick agera barnvakt åt vår lille herre.

Vi, och fyra andra par var det som var på besöket. Vi började i ett konferensrum och fick titta på lite bildspel, fick veta lite om hur en förlossning ser ut ungefär, fick veta att man ska ringa på klocka på kväll/natt om man kommer vid den tiden då dörrarna är låsta osv.

En massa info med andra ord!

Efter en timme ungefär så blev det rundvisning först på BB-avdelningen. Vi fick titta in i rummen, matsalen, vårdrummen och allt det där. Dessa rummen på BB här var mycket mycket mindre än de vi hade i Malmö. Men å andra sidan så fick man dela rum med andra mammor. Det är väldigt sällan man behöver dela rum med andra mammor här i blekinge. Men i Malmö var det oxå enkelrum.

Där var det tv på rummet, fast den inte användes men det fanns om man ville. Här i blekinge delar alla på en tillsammans.

Dusch och toalett fanns i Malmö inne i rummen men här i blekinge delar alla och det finns inte toalett och dusch i rummen.

Det var jättebra att ha det i Malmö, och smidigt!

Sak samma.

Efter besöket på BB blev det en besök på förlossningen

Här var det oxå annorlunda än i Malmö, på både gott och ont.

Vi fick titta på rummen man hamnar i när man kommer till förlossningen, titta in i rummet med badkar och förlossningsrummen.

Även här fanns inga duschar eller toaletter på rummen utan alla delade. I Malmö hade vi dusch och toalett  mellan två förlossningsrum men med ingång från sitt eget rum och man delade då med EN annan om ens det.

Men förlossningsrummen var helt okej!

Vi fick veta vilka smärtlindringar som fanns, och även om jag varit med om det tidigare och visste vilka smärtlindringar som fanns höll jag på att dö när jag såg sprutorna och alla andra krokar och pinnar som används under en förlossning! Även om jag alltid vetat vilken smärlindring jag ska ha och inte ha så var det rätt skönt att se på det som fanns för nu är man ännu mer säker på att jag aldrig i hela mitt liv kommer använda mig av några enorma sprutor, nålar och sladdar. Det är en sak som är säker.

Och lavemang är tydlingen inte alls vanligt längre, sånt måste man be om när man kommer.

Sånt trodde jag var skitvanligt för vem vill skita på sig under förlossningen?!

Inte jag iallafall.

Fick även veta (och läste det för ett par veckor sedan) att vi omföderskor har mycket värre eftervärkar än förstföderskor och jag minns mina jäkla eftervärkar jag hade ett bra tag efter förlossningen.

Jag hade skitont och nu lär det bli mycket värre då med andra ord!

Fiiifan.

Tur jag inte svimmade under besöket, kändes ibland som om man skulle göra det.

Vi vet nu iallafall vart vi ska ta vägen när det är dags, hur saker och ting går till och allt det där.

Det är bra med studiebesök faktiskt, man känner sig mer påläst.

I Malmö erbjöd de inga studiebesök och man hade då noll koll.

Denna gången har jag varit mer rädd för förlossningen än vad jag var första gången eftersom jag visste vad som väntade, men nu känner jag mig inte särskillt rädd för själa förlossningen.

Däremot är jag livrädd för eftervärkarna!

Efter besöket på förlossningen begav vi oss hem till pappa igen där Maximilian precis hade däckat men han vaknade till rätt snabbt när vi kommit och det blev lite fika innan vi åkte hem igen.

 

Av Debora Persson - 29 november 2011 10:05

Igår bar det av till Malmö, vi blev lite sena såklart så när vi kom till Malmö startade vi med lunch som såklart blev thaimat!

Vi hade planerat att komma hemifrån strax efter 8.00 men jag och Maximilian är alltid ute i sista sekunden så mannen fick stå och stampa och tjata en bra stund i hallen innan vi kunde bege oss hemifrån.

Blev en snabbrunda inom Eko för att handla lite dricka mm innan vi äntligen kom iväg.

Efter maten behövde Maximilian springa av sig lite efter allt bilåkande så det blev lekplatsen en stund innan vi begav oss vidare.

         

Efter att ha sprungit av oss lite åkte vi ut till Jägersro för att besöka Toys R Us för att förhoppningsvis hitta några julklappar till vår lilla herre.

En jättestor leksaksaffär och Maximilian hade såklart skitroligt där inne när han kunde springa runt i himmelriket!

En och annan julklapp hittade vi såklart med till honom men man fick mest springa runt och jaga honom så ingen olycka skedde :)


En tågälskande kille hittade sin favorit!

   


Efter leksaksaffären åkte vi bort till Mobilia och gick i affärena där en stund innan Maximilian tröttnade. Han ville absolut inte gå i fler affärer och tjatade istället om att "binga" (springa) så vi fick helt enkelt bege oss ut mot Malmö FF arenan som pojkarna såklart ville till och där kunde Maximilian springa av sig lite till.

   

Sist avallt var Ikea inplanerat och på vägen dit åkte vi inom Bunkeflostrand för att titta och sakna vår gamla lägenhet lite. För visst saknar vi att inte bo där ibland. Så flott fint som vi bodde där går inte slå på länge.

Efter stormen var det någon som hade haft otur med sin båt där.. Lär inte bli billigt för den stackaren..

     

Vi hade tur med vädret, då det i stort sett var helt vindstilla hela dagen och inte en sskymt av stormen som varit dagen innan. Alla var på toppenhumör för det mesta och vi hade en kanondag allihopa!

Av Debora Persson - 29 november 2011 08:44

Igår på väg till Malmö satt vi och disskuterade namn på barn. Jag hade en tidning där det stog vad svenska namn betydde på andra språk, och sånt här kan man ju ha väldigt roligt åt.

Alfons: "hallick" på danska

Annika: betyder ungefär "jag vill ha sex med henne" på arabiska.

Bosse:"puss" eller "kyss" på persiska och arabiska.

Erik: betyder ungefär "kvinnosnopp" på arabiska.

Gun: "testiklar" på kurdiska.

Göran: "lakan" på turkiska och armeniska.

Kalle: "huvud" på persiska.

Lasse: "tandkött" på persiska.

Malin: "elak" på franska.

Neo: "födelsemärke" på italienska

Pelle: "trappa" på persiska eller "spade" på franska.

Vendela: "sälj henne" på spanska.


Mitt namn ska tydligen betyda "snöflinga" på något språk har jag hört massor av gånger på jobbet. Om det är albanska eller arabiska kommer jag inte ihåg.


Iallafall så stod det med vad man inte bör döpa sina barn till.

Tillexempel om man heter Al i efternamn så är det rätt så dumt att döpa dottern till Ann eller döpa sonen till Mats.

Och det där med Ann har man ju hört så många gånger förrut, men Mats Al, det blir ju Matsal och det var det två karlar som hade fruktansvärt roligt åt igår när de hörde det. För det med Mats hade ingen av oss hört innan så det var rätt så roligt...


Namn som fått NEJ från skatteverket:

Stålman

Absolut

Rackartuss

TuvaLuva

Åskvigg

Farbror Sid

Göken

Dotcom

Samurai


Namn som fått JA från skatteverket:

Barbapappa

Sputnik

Åsa-Nisse

Decibel

Bajen

Fantomen

Zappa

Glädje

Summercloud

Delfina

Mygg

Hallón

Barbi

Månstråle

Snöfrid

Grill

Texas

Minus

Händel

Deep

Lexus
Bamse
Snake
Mollgan
Klevis
Lucifer
Timjan
Dagobert
Emser
Cecil
Brutus
Ior
Mickelina
Lall
Nusse
Soda

Av Debora Persson - 28 november 2011 23:21

Hemma efter en heldag i Malmö och vi är helt slut i hela kroppen nu.

Dagen har varit perfekt så det blir uppdatering i morgon istället för nu är det snart läggdags för vår del!

Av Debora Persson - 28 november 2011 06:56

God morgon!

Idag taggar vi för Ikea, Thaimat, ToysRus, Lagerhuose och allt annat Malmö har som inte finns i Karlshamn!

Det är kolsvart utomhus och jag ska snart väcka pojkarna fast det låter som om Maximilian redan ligger och håller på att vakna i sitt rum, han småpratar lite där inne hör jag. Snart kommer han ropa på antingen mamma eller pappa. :)


                 


Av Debora Persson - 27 november 2011 21:33

Idag har verkligen varit en lugn dag, vi har i stort sett inte gjort någonting eftersom det blåser så in i sjutton här!

Får hoppas det inte blir värre med den storm som redan finns här med tanke på att jag taggar för fullt inför i morgon då vi ska till Malmö och vill helst inte få det inställt nu..

Men vi har iallafall kommit iväg till affären idag och när vi kom hem så skulle Maximilian gå själv till huset och då skulle han såklart trampa i alla vattenpölar, som han alltid försöker göra. Han var helt enkelt för snabb, jag hade händerna fulla med kassar och mannen var på väg till bilen för att hämta sin telefon i bilen så ingen kunde fånga Maximiilian när han råkade trampa i en för djup vattenpöl, som tur var så hade han gummistövlar på sig men å andra sidan hjälpte inte de så mycket ändå eftersom han inte var beredd på att pölen var så djup så trillade han och satte sig mitt i pölen.

Han blev nog lite chockad mitt i allt för det enda han kunde säga sen var "WOOOW WOOOW" och så gick han som en anka som just bajsat ner sig, stackarn! Tur vi var hemma ändå:)


När vi kom hem sen och hade ätit åkte hela tågbanan fram så här hemma har vi tågräls i hela vardagsrummet nu. Maximilian har suttit hur länge som helst och lekt med sitt tåg.♥

   

Av Debora Persson - 27 november 2011 21:30

 



Du är i vecka 34.
Du har gått 33 fulla veckor och 3 fulla dagar (v33+3).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 45 dagar kvar till beräknad förlossning.



Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards