♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under december 2011

Av Debora Persson - 31 december 2011 20:15

Nyårsafton

   

Av Debora Persson - 31 december 2011 17:30

April

Ännu mer vår denna månaden och så skönt väder vi hade!

3 april klippte vi av Maximilians långa fina stora lockar i nacken.

Jag ville helst inte men eftersom han vägrade att tycka det var roligt att borsta håret och hellre ville kleta mat i nacken så fick lockarna försvinna helt enkelt.

Efter att ha klippt honom blev han som en helt ny pojke!

6 april blev det utflykt till Louisiana i Danmark med skolan för att titta på Picassos tavlor och andra konstverk.

Den 7 april firade jag och mannen hela 5 år tillsammans vilket resulterade i förlovning. Fanns väl ingen bättre dag att göra det på?!

Mannen fick nytt jobb och sa upp sig från jobbet i Malmö.

Äntligen skulle han slippa pendla till Malmö med tåg varje dag!

Jobbet fanns i blekinge och det skulle därför betyda att vi äntligen skulle kunna flytta hem igen! :)

Maximilian kunde säga mer än ett ord när han pratade och det han då kunde säga var "DE E MIN!".

20 april var det grillpremiär för vår del.  Vi grillade ute med Karin, Algot och Khaled.

Den 23 april var det påskafton och vi hade världens tur med vädret! Riktigt sommarväder var det!

Vår påskafton firade vi hemma hos mormor och mormor i Karlskrona.

Vi tackade ja till lägenheten i blekinge som vi dessutom fick!

Vi sa upp vår lägenhet i Kristianstad!


 


Maj

Maj startar med att det kommer en bebis vid namn Hugo!

Våra vänner Sofia och Henke fick sin lilla son den 1 maj!

Några dagar senare får vi veta att Maximilian ska bli storebror och att vi då ska få en bebis till!

Den 14 maj var det Bolibompakonsert i Tivoliparken så där vi var tillsammans med Karin och Algot och myste.

Jag var på arbetsintervju och hade sommaren säkrad med arbete!
Vi hängde mycket i Tivoliparken för att leka på lekplatsen och mata alla ankorna som bodde där.

Den 28 maj åkte vi, tillsammans med Karin, Khaled och Algot med tåget ner till Malmö för en heldag där.

Maximilian fick dagisplats på dagiset vi sökt på. Hans avdelning blev Nalle Puh, precis som vi önskade!


 


Juni

Sommarmånaden bärjade med besök i blekinge. Hälsade på släkt och vänner.

Maximilian premiärbadade ute i poolen hemma hos farmor och farfar.

Vår pojk älskar att bada så det klart han skulle bada!:)

Vi var i stan och tittade på studenterna som hade skolbal.

Maximilians kusin Fredrik var där så det var honom vi tittade på.

4 juni tillbringade vi hela dagen i Norje med pappa och Suss i husvagnen.

6 juni tillbringade vi dagen i Åhus vid havet och badade.

Mannen badade och jag och Maximilian höll oss på stranden eftersom vattnet var pisskallt!

Det var Sweden Rock Festival så det blev till att besöka festivalen!

Vi firade Maximilians kusin Fredriks student den 9 juni!

8 juni blev det premiärdopp för mina pojkar i Mörrumsån.

Den 10 juni började jag jobba på nya arbetet.

Jag minns mina två första pass väldigt väl. Det var helg och student.

Mycket folk då med andra ord och jag som inte alls är van vid kalasfulla tonåringar eller aspackade medelålders gubbar. Alla otrevliga och skrikiga. Det var en helg att minnas.

De började att riva mamma och Götes hus, där skulle snart komma ett helt nytt hus till dom!

18 juni åkte vi till Malmö och handlade lite.

Blev besök på Ikea för lite möbelhandling.

Den 20 juni fyllde min lillasyster år. Hon firade 21 år gammal så vi var där och fikade.

Midsommar firades i Mörrum tillsammans med Oskar.

Midsommar blev lugn med god middag, jordgubbstårta och bad i Mörrumsån.

27 juni slog vi till med lite Äventyrsgolf med lillasyster Karin, Khaled och Oskar.

Och så blev det såklart en hel del packande inför flytten med!

Sista juni tar vi vårt pick och pack och lämnar hemmet för en heldag på Ölands Djurpark.

Vi tar lillebror Algot med oss såklart och båda våra pojkar är verkligen glada över att ha kommit till Öland.

Detta var sommarens stora utflykt och vi hade verkligen tur med vädret denna dagen och dessutom var det inte alls mycket folk att trängas med.

Vi tittar på massor av djur i djurparken, vi hittar dinosaurier och sagofigurer i skogarna, vi åker massor av karuseller och badar i det stora badlandet!


 

Av Debora Persson - 31 december 2011 12:15

Januari

Året började med att jag bestämde mig för att äntligen ta tag i det där med körkortet.

Den 2 januari fyllde jag 23 år och min kusin Albin fyllde 10 år.

Jag var inte jätteglad över det. 23 är en tråkig ålder. Sådär mittemellanålder ingen vill vara i. Min födelsedag var lugn och mina småsyskon Karin och Algot kom och fikade hos oss.

Den kvällen avslutade mannen med maginfluensa!

(några dagar senare hade även jag och Maximilian åkt på det)

Istället för att mamma och Göte kom hem och firade mig dagen efter så bjöd de mig på restaurang eftersom ingen vill bli kräksjuk.

Jag fick då första steget till körkortet i present.

Att gå någon kurs alla måste gå på, både handledare och blivande körkortsägare.

Min lillebror Kalleponken begav sig till Thailand med flickvän och hennes familj och övergav oss i en hel månad nästan.

Den 3 januari är med dagen som Maximilian började gå.

Bättre sent än aldrig kan man säga. Envisa lilla kille! Men när han väl gick så gick han jättebra och trillade inte alls mycket. Han var så stabil direkt när han gick.

Men det blir väl så när man  övar några extra månader :)

Maximilian upptäckte Teletubbies och efter det var han helsåld på de små djävularna. Tur de kan roa små barn iallafall:)

Storebror David fyller 25 år.

Vi gick på handledarkursen på körskolan så vi snart kunde börja övningsköra!


 



Februari

Lillebror Algot fyller 11 år den 2 februari. Även Göte passar på att fylla år den 10 februari så det blir dubbelkalas den 6 februari.

5 februari var Maximilian 500 dagar gammal.

På alla hjärtans dag fick Maxmilian en bebis som mer än ett år senare fick namnet Olle.

Idag är Olle roligare att leka med tycker han och han tar hand om Olle som om det vore hans egen lilla riktiga bebis. Oftast. Det är tur det är en docka för ibland får Olle sig en däng i skallen med.

Jag fick äntligen börja övningköra igen. Spännande....

18 februari fick Maximilian sig en däng i skallen när han trillade på dagis och slog sig i pannan.

De fick gå till vårdcentralen med honom och tejpa ihop honom.

Som tur var så slapp de sy ihop såret men han fick ju inte ett allt för snyggt ärr efter det. Nu är det som tur väl nästan borta men man ser ändå ett litet märke i hans panna fortfarande. :(

Den 22 februari brinner mamma och Götes hus ner (Algot och Kalles med för den delen).

Minns fortfarande när mamma ringde och sa att hela huset brinner.

Hon var ledsen och orkade inte prata men eftersom det stod om det i tidningen på internet redan så kunde jag läsa om det där och se bilderna på när huset brinner på datorn...

Det var en chock för oss alla kan man säga. Det är fortfarande svårt att fatta att huset brann ner.

Det var ett elfel och allt gick så snabbt. Ingenting gick att rädda mer än småsaker.

Tur ingen var hemma den dagen. Då vet man aldrig vad som kunnat hända.

24 februari fyllde Fia år och 26 februari fyllde Suss år!


 



Mars

Våren kom och det var underbart väder!

Det är en månad där det egentligen inte händer så mycket.

Mamma och de andra får en lägenhet i närheten av huset och vi är ofta i blekinge och hälsar på.

Maximilian blir ett och ett halvt år och därmed en stor pojke!
Det är mycket vardag och allt rullar på som vanligt med jobb, skola och dagis.

 

Av Debora Persson - 31 december 2011 10:18

Idag är det årets sista dag och ett nytt år är på ingång!

Ännu ingen bebis och vi hoppas den håller sig i magen lite till. Igår blev jag så nervös att ungen skulle komma på nyår att jag stressade upp både mig själv och mannen. Vågade knappt somna igårkväll.

Hade inga känningar eller nått sånt men jag fick bara en känsla av att det kanske skulle kunna bli så bara för att det skulle vara årets sista dag.

Jag överlevde natten iallafall och mannen sa att det skulle mycket till om det skulle bli bebis idag men å andra sidan hade jag inga känningar alls med Maximilian heller. Där small det på direkt och 5 timmar senare var han född så än är det inga lugna puckar. Jag kommer nog inte känna mig lugn förrän 22.00 ikväll. Då ska det vara fritt fram.


Idag ska vi iallafall fira nyårsafton! Oskar kommer hit och äter god mat med oss. Kvällen bli såklart lugn här hemma.

Mannen och Oskar ska iväg nu och handla inför kvällen. Jag och Maximilian tar det lugnt med Musses Klubbhus.



 

Av Debora Persson - 30 december 2011 18:47

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jodå en hel del måste väl det ändå vara. Jag fölovade mig. Inget jag gjort tidigare direkt:)

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag hade inga. De kan aldrig hållas ändå. Av någon.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Jajjemensan, de närmsta är ju Fia och Henke som fick sin Hugo!

4. Dog någon som stod dig riktigt nära?
Nej som  tur väl inte!

5. Vilka länder besökte du?
Det blev endast en dagsutflykt till Danmark om jag minns rätt?

6. Är det något du saknar år 2011 som du vill ha år 2012?
Det finns alltid någor man saknar. Man är ju aldrig helt nöjd.

7. Vilket datum från år 2011 kommer du alltid att minnas?
7 april.
8. Vad var din största framgång 2011?
Ingen aning?

9. Största misstaget?
Inga större skavanker måste jag säga!

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Sjukdomar som förkylning, magsjuka och andra vanliga krämpor har det ju såklart varit. De smyger sig på när man minst anar det.

11. Bästa köpet?
Vet inte. Maximilians säng kanske. Den har verkligen varit ett bra köp eftersom han vägrade sova i sin andra säng och sov bara i vår säng fram tills han fick sin nya säng. Nu vägrar han sova i vår säng :)

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Maximilian såklart. Älskar att skämma bort vår prins!

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Mina pojkar. Familj och vänner.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2011?
Det vet jag inte än.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Med tanke på att jag varit gravid större delen av året och därmed varit ett nervvrak så har jag både varit mycket ledsnare och gladare! :)

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Lagt ännu mer energi på de/det som förtjänar det.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?

Önskar man inte la så mycket energi på de/det som inte förtjänar det.

18. Hur tillbringar/tillbringade du julen?
Med familj och släkingar. Hos pappa på förmiddagen och hos mormor på eftermiddagen/kvällen.
19. Blev du kär under 2011?

Jag har ju mina pojkar! :)

20. Hur många one night stands?
Inte ett enda! (konstigt va!?)

21. Favoritprogram på TV?
Ingen aning Diverse serier och såpor.

22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Jag hatar ingen men det finns alltid folk man ogillar. Man kan inte älska alla.

23. Bästa boken du läste i år?
"Utan ett ord"
24. Största musikaliska upptäckten?
Ingen aning. Har inte hunnit lyssna på så mycket musik detta året.

25. Något du önskade dig och fick?
Ja, jag brukar få det jag önskar mig.

26. Något du önskade dig men inte fick?
Nej.

27. Årets bästa film?
Ingen aning. Men såg en bra film häromdagen. Jägarna 2 är bra.

28. Vad gjorde du på din födelsedag 2011?
Den var lugn och jag fick besök av småsyskon och lite senare fick vi besök av Oskar. Mannen fick maginfluensa.

29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Det finns det ju alltid. Men jag är nöjd med detta året!

30. Vad fick dig att må bra?
Mina pojkar såklart och tanken på att det snart kommer en bebis till.

31. Vilken kändis var du mest sugen på?
Ingen

32. Vem saknade du?
Familj och vänner man inte alltid hinner träffa så ofta som man önskar att man kunde göra.

33. De bästa nya människorna du träffade?

Den nyaste och sötaste personen jag träffat är ju såklart lilla Hugo! :)

Av Debora Persson - 30 december 2011 11:19

Idag ser det ut att bli en bra dag.

Fint väder ute (?) och Maximilian önskade ankmatning på dagens schema så idag ska vi åka till Mörrum och mata ankorna.

"AnkaBröd" säger han.

Efter att vi matat ankorna ska vi åka hem till mannens mormor och hälsa på en stund och lämna hennes julklapp.

I morgon är det nyårsafton och sista dagen på detta året!

Detta året har gått galet snabbt!

Mycket som har hänt kan man säga.


Så nu ska vi göra oss klara för dagen så vi kan bege oss iväg, vi har en liten herre som längtar efter ankorna! :)

Av Debora Persson - 30 december 2011 10:06

1 De där första veckorna, när bara du och den blivande pappan vet hemligheten.

2 Att ha nio månader att planera, fantisera och drömma.

3 Välja mammakläder – det har aldrig tidigare funnits så mycket praktiska, snygga och sexiga alternativ.

4 Du har den perfekta orsaken att skämma bort dig själv – timmar i doftande bad, sköna massager, eller goda krämer att smörja in din växande mage med.

5 Vi har en fantastisk föräldraförsäkring i Sverige, jämfört med andra länder.

6 Du kan gå med i en föräldragrupp och träffa nya vänner

7 För en gångs skull är det meningen att du ska lägga på dig vikt – Moder Natur ger dig klartecken.

8 Om detta är din första bebis, kan du fortsätta njuta av att sova länge på helgerna ännu ett tag.

9 Jättesnygga bröst och med dem en perfekt ursäkt att...

10...köpa nya, snygga BH:ar.

11 Från och med nu kommer det alltid att finnas en viktigare person än du själv i ditt liv.

12 Äntligen kommer du att få något mer än krukväxter och husdjur att pyssla om!

13 Massor av uppmärksamhet från släkt, vänner och din partner.

14 Du kommer kanske att upptäcka, att du fått mer gemensamt med släkt och vänner som redan har barn – grattis, du har fått gratis medlemsskap i föräldraklubben!

15 Att berätta nyheterna för din mamma, pappa, bror, syster, vänner…och se deras reaktioner.

16 Nya färdigheter! Vare sig det handlar om att sticka bebiskläder eller montera ihop en barnsäng, så kommer du att upptäcka att du kan mycket mer än vad du trodde innan.

17 En ny förståelse för din mamma.

18 Ordna barnkammare – jättekul!

19 Är det där vad jag tror det är – eller har jag bara gaser i magen?: Bebisens första rörelser.

20 Inga som helst samvetskval inför att skicka ut din partner för att köpa curry och chokladglass klockan tio på kvällen.

21 Dina föräldrar letar fram gamla bebissaker; en gammal barnsäng, eller en vagga, som de behållit i alla år – 'utifall att'.

22 Gå på promenader tillsammans med din partner - bra för er, dig och bebisen.

23 Alla konstiga och livliga drömmar som du kan beskriva för dina vänner och skratta åt!

24 Att känna små hälar i underkanten av revbenen och veta, att de hör till någon du snart kommer att få träffa.

25 Att välja bebiskläder, eller kanske bara titta i kataloger och affärer.

26 Skriva en graviditetsdagbok som ditt barn kan läsa i framtiden.

27 Att (med lite hjälp) ta foton av dig själv, leende ovanför din stora mage - roligt att spara och titta på längre fram.

28 Upptäckten av hur många människor det finns i världen som valt att ägna sitt yrkesverksamma liv åt att ge blivande och nyblivna föräldrar stöd - barnmorskor, amningsrådgivare, förlossningsläkare, sjuksköterskor...

29 Att ligga i sängen tillsammans och veta, att ni skapat ett helt nytt liv!

30 Njuta av sådant som kommer att bli svårare att organisera i framtiden - utekvällar, helgresor och romantiska restaurangbesök.

31 Vetskapen om att ditt liv, från och med nu, i stort sett aldrig mer kommer att bli enformigt.

32 Möten med nya människor som har egna berättelser om att vänta och få barn.

33 Kvällar med spekulationer kring namn.

34 Funderingar på hur bebisen kommer att se ut.

35 Högtflygande drömmar om "min son/dotter popstjärnan/skådespelaren/författaren.."

36 Att titta på din växande mage och föreställa dig att det ligger en liten människa därinne!

37 Att uttyda en mänsklig form på ultraljudsbilden för första gången, ta med dig bilden hem och ha den i fickan eller väskan att titta i smyg på då och då…

38 Den blivande pappans ansiktsuttryck när han ser graviditetstestet visa positivt, begrundar din växande mage, eller känner bebisen röra på sig.

39 Att köpa kramdjur till din bebis - inte någon annans!

40 Att ringa din partner och berätta att startskottet har gått - värkarna har börjat.

41 Att pröva alla övningar som du lärde dig i föräldragruppen och upptäcka, att de faktiskt fungerar.

42 Att ta emot allt stöd du får under förlossningen från din partner/barnmorska/medföljare och veta att du kan lita på dem helt.

43 Att upptäcka precis hur många (och hur grova) svordomar du kan under förlossningsarbetet.

44 Att fatta personliga beslut om smärtlindring och upptäcka att de var helt rätt för just det förlossningsstadiet.

45 Den där otroliga känslan av befrielse och lättnad när jobbet äntligen är gjort.

46 Att titta in i din nyfödda bebis ögon och bli handlöst förälskad.

47 Att se din partner gråta, krama om barnmorskan och vara alldeles utom sig av glädje och lättnad.

48 Att öppna en flaska champagne för att fira, oavsett vilken veckodag och tid på dygnet det är.

49 Berätta nyheterna för släkt och vänner och höra värmen i deras röster när de får veta.

50 Att vakna bredvid den nya bebisen för första gången och tänka "Oj! Det är på riktigt - jag har blivit mamma!"


 

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards