♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under maj 2011

Av Debora Persson - 31 maj 2011 18:24

Hej och hallå!

Vilket väder vi haft idag! Gick tillochmed hemifrån i bara t-shirt i morse vid strax efter 07.00

Och eftersom vädret har varit perfekt så var vi nu i eftermiddags ute vid havet och fikade! Kom nästan precis hem så man är lagom trött nu. Även Oskar följde med oss.

Vi var utanför Åhus någonstans, Oskar kände på vattnet och han blev inte särskillt badsugen efter det så kallt var det nog!


 

 

       

Av Debora Persson - 30 maj 2011 17:00

Känns så himla bra att vi har fått plats på dagis åt Maximilian nu till hösten!

Fick det dagis vi ville ha honom på som också ligger närmst vårt hem.

Dock tror jag aldrig vi kommer få det så bra som vi har det här i Kristianstad med dagis för här ligger dagis precis utanför lägenheten.

Men vi är nöjda ändå.

Förhoppningsvis kommer vi trivas med det dagiset med!

Det enda som är jobbigt är att man ska behöva gå igenom en inskolning till. Första gången gick visserligen bra och mannen fixade det och det blev inga ledsna miner. Men nu är Maximilian äldre och blir ledsen varje gång man lämnar honom så denna gången kommer bli mycket jobbigare, tyvärr! :(

Förhoppningsvis kommer det gå kalasbra! Han är så duktig min lilla pojk! :)


Maximilian kommer lämna Elefanten och börja på Nalle puh :)

 


Dessutom så har jag varit och skrivit på papper på mitt jobb som jag ska vara på i sommar så nästa vecka sätter jag igång och arbetar! :)

Det knepiga är bara att jag har en hel del sena kvällar och iböand nätter att jobba på och eftersom mannen jobbar nätter och inga bussar går efter 23 på vardagarna så kan det bli lite knepigt. Men det är tur man har en lillasyster i stan som man kan sova hos om så behövs och som kan vara barnvakt om det behövs:)

Men eftersom mannen jobbar nätter så blir det aldrig så många nätter i veckan han jobbar och då är han oftast hemma.

Det blir bra iallafall.

Av Debora Persson - 30 maj 2011 08:45

Hej och godmorgon!

Återligen är det måndag och ny vecka. Denna veckan kommer bli bra känner jag. Redan idag börjar den helt okej, då jag i vanliga fall inte börjar förrän 10.30 men idag börjar jag 12.40 så det är skönt!

Och så är det långhelg denna veckan med. Ledigheten börjar torsdag och varar till nästa vecka! Såklart kommer det bli blekinge då, om inget hinner ändras på vägen. Men det känns så skönt att det är så kort vecka.


Idag..

 

Vädret för både idag och resten av veckan ser verkligen lobvande ut med dessutom! Många utedagar! :)







  Nu blir det frukost innan vi startar vår soliga dag!

I eftermiddag kommer det bli städning och packning här hemma hade jag tänkt, och dessutom så får vi ta och gå ut med och leka om min son får bestämma! :)


Glöm heller inte bort tävlingen om ett paket valfria namnnappar som pågår just nu!

Klicka på bilden så kommer du till tävlingen!

 

Av Debora Persson - 29 maj 2011 19:15

Hej gott folk och Grattis alla underbara mammor!

Idag har vi tillbringat dagen i blekinge hos våra mammor. Jag och Maximilian var hos min mamma i Norje och Dennis var och firade sin mamma i Mörrum.

 

Innan vi åkte till blekinge så hämtade vi upp ALgot hos Karin och khaled och sen begav vi oss mot Eko för att handla mors dagpresenter.

Efter det så bar det av mot Bromölla för att hämta upp nästa lillebror.

Av mig, Karin, Alexander och Maximilian fick mamma fina prylar som passar henne perfekt. Mammas stil på inredning är det där vita och lantliga. Sån stil ska jag ha när jag med skaffar hus för det är sjukt snyggt!

Göte var inte hemma idag eftersom han är i Stockholm på trav eller något så mamma var hemma själv. Hon bjöd oss på chili corn carne och efter maten så var det dax för Maximilian att ta ett bad.

Fikat har vi gjort och även varit ute på lekplatsen.


Själv har jag blivit firad med choklad, som min son hellre ville äta upp själv istället för att ge till mig. Korsordstidning fick jag med och nu har mannen gjort en jättefruktsallad till mig med äpple, banan, päron, ananas och apelsin. Precis sådan middag jag vill ha idag! :)

Till detta blir det film som vi har hyrt idag.

   

Av Debora Persson - 28 maj 2011 21:45

Herregud för det första måste jag säga! Om det är någon mer som har en fotbollsnörd i familjen så upplever denna människa antagligen samma sak som jag och Maximilian gör just nu.

Idag är det STORA finalen om vilka som är bäst i världen och mannens favoritlag Manchster United är med och spelar. Mot dessa är Barcelona och innan matchen började så var mannen så nervös så jag nästan fick vara berädd med telefonen och ringa 112 om hjärtat skulle stanna på honom, så nervös var han!

En liten stund in i matchen så vrålar han högt. Barcelona gjorde mål. Inte bra. En fotbollsmatch som är viktig för mannen kan avgöra resten av min och vår kväll. Vinner hans lag, ja då får jag en glad pojkvän och om hans lag förlorar så har jag en riktigt bitter och sur pojkvän här hemma.

När Barcelona gjorde mål så tänkte jag att där var min kväll förstörd, och antagligen mannens med såklart.

Under matchen så sitter mannen och gapar på att domarjävlen är blind och allt vad det är hela tiden.

Rätt som det är flyger mannen upp ur soffan, skriker, hoppas, ylar och gör ifrån sig konstiga ljud likt ett tokigt djungeldjur.

Hans lag har gjort mål!

Herregud, där höll mitt hjärta på att stanna.


Iallfall, det var inte det jag ville berätta idag. Vi har ju tillbringat hela dagen i Malmö idag!

Dagen började med att Maximilian och hans morbror myste i soffan tillsammans med Disneychannel innan vi kom iväg. Under tiden Algot har varit här så har han varit lite av en idol för Maximilian. Det Algot har gjort har ju Maximilian med velat göra. Sitter Algot med armarna bakom huvudet ja då kommer Maximilian och skulle sitta och luta sig bak med armarna bakom huvudet. Och Algot har varit så duktig och hjälpt Maximilian tvätta händerna efter maten och sånt med. Så duktig han är. Och så är han ju Gudfar åt Maximilian med och han kräver att nästa Farsdag så borde han med få present eftersom han faktiskt är gudfar.

  8.30 satte vi oss på tåget mot Malmö och min lilla herre var jätteduktig på att åka tåg idag. Sist när han och jag åkte tåg i 10 minuter så satt han stilla i 30 sekunder bara så jag var lite rädd att denna resan skulle bli aningens värre men det blev den inte:)

Vi hamnade på Gustav Adolfs Torg där det fanns militärer och massa annat. De hade bandvagnar uppställda som man fick titta på och sitta i. Spännande tyckte min lilla herre. Även Algot verkade tycka det var häftigt!

 

  Man fick även åka med i en sådan bandvagn, Karin och Algot ville absolut åka med och Maximilian såg sugen ut med så jag fick sätta mig med honom i knät, men när man var tvungen att ha hörselskydd så var det banne mig inte lika roligt så Maximilians han strejkade totalt så honom fick vi kasta ut till en militär som fick frakta bort honom till sin pappa. Så jag, Karin och Algot och många andra fick åka ett varv i stan :) Lite roligt var det ändå! Karin och Algot tyckte npg det var jätteroligt. Jag var kissnödig när jag satte mig och när vi började åka så vibrerade alltihopa när den körde på gatan så det gjorde inte saken mycket roligare;)  Pojkarna fick vänta medans vi fick åka

  Thaimaten till lunch var det jag mest saknat sen vi flyttade från Malmö, så jävlar vad jag åt när jag äntligen fick min mat! :)

Vi gick på stan ett par timmar innan vi begav oss mot Ikea för att tillbringa våra sista timmar där innan vi skulle åka hem. Vi hade ju en tid att passa eftersom det är livsviktig fotboll!

Men lite har vi iallafall handlat idag, inte mycket bara lite småsaker som är bra att ha. Lite smink och bodyscrub. Linne och shorts till lilleman och lite småprylar på Ikea.


Nu ska jag ta och lägga mig i sovrummet och titta på film innan jag slocknar. Mannen glor såklart på fotboll. Och även om jag kommer befinna mig i annat rum så kommer jag när fotbollen är slut kunna veta vilka som vann. Bara att räkna hur många JAAAAAAAAAA!!!!!!!!! eller FAAN%#&¤"¤%/&%¤#¤#!!!!!! som kommer från tvrummet ;)


Godnatt!

Av Debora Persson - 27 maj 2011 16:30

Maximilian har precis fått besök av sin morbror Algot som ska tillbringa natten hos oss så det blir mys!

Just nu sitter småkillarna på Maximilians rum och spelar fiskespelet vid hans lilla bord.

Ikväll blir det tacos och då kommer även Oskar hit och  gör oss sällskap.

 

Av Debora Persson - 26 maj 2011 22:15

Hittade en aritkel i aftonbladet och så här stod det:


En av fem föräldrar ångrar namnet de givit sitt barn

Har du döpt ditt barn till Thomas eller Jessica?

Då kommer du kanske ångra dig.

De två namnen finns med på listan över barnnamn som föräldrar ångrar mest.

Oavsett namn, ångrar en av fem brittiska föräldrar sitt barns namn.

Undersökningen som kommer från det brittiska marknadsundersökningsföretaget OnePoll visar att 19 procent av 3 000 tillfrågade föräldrar tröttnat på att deras barn har samma namn som många andra.

Föräldrar berättar i undersökningen att de inte skulle döpt sina söner till Jack, Oliver eller Daniel, om de fick göra om sitt val.

Inte heller skulle döttrarna ha fått heta Olivia, Charlotte eller Sophie.

Lätt att ångra

Att namnge sitt barn är ett svårt beslut, lätt att ångra.

Femton procent av föräldrarna upplever att deras barns namn varit föremål för skämt och skratt bland familj och vänner.

En femtedel önskar att de hade valt ett namn som var lättare att stava och åtta procent önskar att de hade valt ett namn lättare att uttala.

En av tio föräldrar valde ett namn till sitt barn som de då vid födseln tyckte var coolt och hippt men som de i dag har tröttnat på.

– Att välja ett namn som du och ditt barn tycker om för resten av livet är ett av de första viktigaste besluten du tar för ditt barn, säger Faye Mingo från föräldraklubben Bounty.com.

Döms utifrån sitt namn

Det gäller att enas som föräldrar om det viktiga beslutet.

Och det gäller att välja rätt.

Nitton procent av föräldrarna väljer ett familjenamn för husfridens skull.

Och nästan hälften av föräldrarna upplever att andra dömer deras barn utifrån namnet.

”Trender förändras snabbt”

Även de föräldrar som inte ångrar sina barns namn har i efterhand kommit på namn som de nu föredrar och önskar att de hade tänkt på då när det var dags att namnge deras lilla pyre.

– Dagens namntrender förändras väldigt snabbt, namn som är ovanliga och annorlunda kan snabbt bli "main-stream" och vanliga i klassrummet, säger Faye Mingo.


Sveriges vanligaste pojknamn, 2009:

1. Lucas

2. Elias

3. Oscar

3. William

5. Hugo

6. Alexander

7. Oliver

8. Viktor

9. Erik

10. Axel

Sverige vanligaste flicknamn, 2009:

1. Alice

2. Maja

3. Ella

4. Emma

5. Elsa

6 Alva

7. Julia

8. Linnea

9. Wilma

10. Ebba


Här är namnen som godkänts – och fått avslag

Godkända

Fyra – finns flera andra räkental i både bestämd och obestämd form.

Mig – inte olämpligt.

My-Love – väcker inte anstöt eller obehag.

Okej – inte uppenbart olämpligt.

Passionfruit – inte olämpligt.

Tid – inte anstötande eller olämpligt.

Unistar – inte uppenbart olämpligt.

Vilse – väcker inte anstöt.

Avslag

Blomsterblomma – främmande för svenskt språkbruk.

Lillprins – är en titel i anslutning till ett förnamn. Inte lämpligt.

Malin – feminin prägel och därför inte godkänt som mansnamn.

Rock-President – fyller inte de krav som svensk namnlag ställer på förnamn.

Röckmusslan – upplevs som kuriositet. Främmande för svenskt språkbruk.

Stålmannen – efternamnsliknande karaktär. Risk för obehag.

Tequila – obehag. Olämpligt som förnamn.



----------------------------------------------------------------------

Jag ångrar absolut inte att vi valde Maximilian till vår lilla  prins. Det är inte ett alltför vanligt namn och ett för vanligt namn har jag aldrig velat ge mina barn. Jag vill inte att mitt barn ska vara 1 av 5 i klassen som heter samma sak.

Jag har sen min lillebror Algot fick Maximilian som andranamn älskat namnet och sagt att den dagen jag får en pojk ska han heta Maximilian.

Och vad jag vet så är det inte många pojkar senaste åren som är döpta till detta så jag är rätt säker på att min lilla prins är ensam om namnet i klassen när han börjar skolan.

Han är ensam om det på dagis.

Jag kommer aldrig ge mina barn ett svenssonnamn. Om jag skulle göra det skulle jag definitivt ångra mitt val av namn.


Inte illa menat mot er som har barn med vanliga namn! Jag vet många som har döpt sina barn med något av namnet ovanför och det passar dom absolut, alla är olika och döper olika.

Namnen är ju inte fula, men lite för vanliga för min smak.

Jag är sån som hellre skulle döpa mitt barn till Gunnar än till William.

(nu kommer det aldrig bli någon Gunnar så ni behöver inte vara oroliga, det var lite extremt men ni hänger med vad jag menar?)

Kanske har det med att göra att jag själv har så ovanligt namn.

Mitt namn är jag alltid ensam med att ha oavsett vart jag är någonstans. Och är alltid van vid att folk inte kan uttala det rätt och jag har slutat rätta folk som säger fel.



Av Debora Persson - 26 maj 2011 17:16

Idag har Maximilian fått sig en UVdräkt och solkräm till i sommar. Nödvändigt som sagt och särskillt på vår lilla kille som älskar att bada!

  Nya sommarskor är med nödvändigt. Köpte två par på skopunkten så då får man det ena paret till halva priset. Dock så var det väldigt dåligt med skor för vår lilla herre. Alla de snygga pojkskorna var såklart i större storlekar och skor i hans storlek verkade mest bara vara i tjejskor.

Tillslut hittade vi iallafall ett par skor till honom i jeanstyg och ett par sandaler till honom.

   

 

 Nu är sommaren räddad! :)

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards