♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ♥ Gravid Maximilian ♥

Av Debora Persson - 1 augusti 2009 18:32

Det är roligt att man kan bli förbannad och få lite fart i killarna så dom kan hjälpa en att städa lite. Förväntade mig inte alls för mycket, men lite fick dom gjort. Bara dom fick spela en match med fifa. Sen fick jag ner dom till affären igen för att handla hamburgare vi ska grilla. Och toapapper. Dom skiter som kanoner.


Du är på dag 219 av 280. (78,2%).
Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 1 full dag (v31+1).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 61 dagar kvar till beräknad förlossning.

 

Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.



Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

 


Idag är det alltså exakt två månader kvar tills han kommer! :)

Två månade känns långt borta nu. Två månader ska jag gå hemma i min ensamhet och bara vänta.. Ska skicka ut inbjudningskort till släkten så dom får komma och underhålla mig en varsin vecka..:P

 

 


Av Debora Persson - 31 juli 2009 13:17

Du är på dag 218 av 280. (77,9%).
Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 0 fulla dagar (v31+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 62 dagar kvar till beräknad förlossning.

Av Debora Persson - 30 juli 2009 13:51

Du är på dag 217 av 280. (77,5%).
Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 6 fulla dagar (v30+6).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 63 dagar kvar till beräknad förlossning.


Tänk, idag är det bara 63 dagar kvar tills han kommer! 

Imorgon blir det även ny vecka för oss och då går vi in i vecka 32..

På söndag, den 2 Augusti blir jag dessutom hemmafru:P För då går jag hemma på Havandeskapspenning fram till 19 september (tror jag) då jag får gå hemma på föräldrarpenning istället.

 

På tisdag ska vi även till barnmorskan igen, men min man är tillbaka på jobbet efter sin semester då så jag får annat sällskap med mig, nämligen Fia får äran att följa med istället för honom:)

För Fia kommer till oss på måndag redan och hälsar på oss.





Av Debora Persson - 30 juli 2009 13:09

Vi är hemkomna från stan. Blev Mobilia en sväng.

Algot köpte lego och själva köpte vi till vår bebis.

Mobil till hans säng blev det. Även en body som Algot tyckte var fin.

Efter det bar det av till Coop för att inhandla korv som vi ska grilla ikväll när pojkarna kommit hem från fotbollen.

Kinamat fick vi med oss hem till lunch med. Nu trötta och sega sitter jag och mannen vid en varsin dator och lilleman sitter och spelar Guitar Hero. Fortfarande inget vidare väder för att vara ute heller. Regnar gör det fortfarande.


Av Debora Persson - 28 juli 2009 16:58



 Såhär ser den ut, mamma!





 För övrigt så harAlgot det bra här nere. Ska snart till affären och handla mat till ikväll, han har beställt hemmalagad pizza så det ska vi göra!



















Av Debora Persson - 27 juli 2009 22:11

Du är på dag 214 av 280. (76,4%).
Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 3 fulla dagar (v30+3).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 66 dagar kvar till beräknad förlossning.

 



Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.


Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka


Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.


Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.


Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen.

Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen.

Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.

Av Debora Persson - 26 juli 2009 21:29

Idag fick jag Akupunktur i mina öron för att lindra smärtan i min rygg.

Eller det heter egentligen något annat tror jag men i vilket fall så gjorde det förbannat ont på de där punkterna.

Nålarna sitter kvar och det ska dom göra en vecka ungefär.

Pyttesmå nålar är det så inga stora.

4-5 stycken nålar i varje öra har jag.


Men dra åt helvete, det gjorde ont.
Och för övrigt så har jag faktiskt inte haft lika ont som jag brukar ha.

Vet visserligeninte om det är därför eller inte,

det märker jag om någon dag men förhoppningsvis så är det nålarna som hjälper så jag inte satt nålarna förgäves. Hjälper det såkan det ju vara värt att göra om det sen. Eller att man testar de stora nålarna i ryggen istället..


 

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards