♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under mars 2012

Av Debora Persson - 31 mars 2012 21:35

För Maximilians del när det gäller att försöka få honom att sluta med blöja börjar gå vägen.

Vi började följa Tinas råd med att säga att blöjorna var slut så han var illa tvungen att gå utan.  

Vi plockade bort blöjorna från lådan där de brukar ligga och gömde dom.

Så nu när vi är hemma så är han utan blöja.


Varje gång han då ber om ny blöja så vet vi att han ska kissa eller bajsa så då sätter vi honom på toaletten.

Det funkar bra tycker jag. Ibland säger han till när han vill kissa och ibland får man muta pojken med pengar eller annat kul. Ibland blir det knepigt när han gått utan blöja hela dagen och vi sen ska åka iväg för då sätter vi på honom blöja och då vill han inte ha blöja men måste ha.

Det blir knepigt men man måste ju eftersom han inte klarar av att säga till när han ska kissa alltid.


Nu hoppas vi innerligt att han kommer vara blöjfri snart!

Antar dock att det är knepigare när han är på dagis. De lär knappast vilja att han går utan blöja där förrän han helt och hållet kan gå på toaletten själv.

Men vi är ändå på god väg!

♥ Min duktiga kille! ♥




Och för Vilmers del har det gått jättebra med magen idag!

Han har haft ont i omgångar men det har

inte varit det intensiva flera-timmar-i-rad-skriket idag.

S K I T S K Ö N T ! ! !

Han har varit väldigt glad och nöjd med livet idag min lilla herre. Han har pratat mycket och och pratat högt så alla ska ha hört honom.

När han har haft ont i magen de gånger så har det liksom hållt på en stund och sen har han somnat.


Man ska såklart inte anta att det håller på att vända nu så att ropa hurra är väldigt mycket för tidigt men det är så skönt för honom att han haft en bra dag idag.

Man blir lycklig.♥


I morgon blir det nog som vanligt igen. ;)





  











Mina favoritpojkar! ♥

 

Av Debora Persson - 31 mars 2012 20:55

Idag har vi tagit det lugnt bara. Det blev en vända inom affären, hela stan verkade vara i affären samtidigt som vi idag. Jesus vad mycket folk det var idag. Maximilian var iallafall nöjd när de delade ut balonger och hade godisregn i affären. Maximilian fick dock inget godis så han köpte eget lördagsgodis istället. Balongen var han glad över och så köpte han Tom & Jerrykex som han skulle haft med sig i morgon på tåget som han skulle fika på tillsammans med moster Karin. Det blev dock tekniskt fel där och fikat påbörjades lite tidigare än tänkt.


I eftermiddags byggde vi tågbana i Maximilians rum. Så ikväll har han verkligen lekt med tågen. Oskar är här på besök med och umgås med oss.

   

Av Debora Persson - 31 mars 2012 09:13

Vid 18 igår åkte jag hem till Fialottan för att vara barn-och-mansfri för resten av kvällen.

Vi åt god mat med efterätt till det. Vi drack vin och pratade massor. Hade lika trevligt som vanligt.


Vid 02.00 kom jag hem ungefär och vid 8.00 i morse behövdes jag av pojkarna igen.

Trodde jag skulle vara trött idag men icke. Fast jag kom hem sent var jag inte full för det så det var inga som helst problem att stiga upp idag.

Tycker ändå det borde ingått en sovmorgon för min del men man kan väl inte få allt :)

Idag har vi inget som helst planerat så vi ska nog bara ta det lugnt. Solen skiner lite halvt så det blir väl en runda till lekplatsen idag.

Av Debora Persson - 30 mars 2012 16:00

Äntligen fredag och helg! Denna afton har jag och Fia väntat på. Det är nämligen så att vi tar ledigt ikväll. Vi tar ledigt ifrån våra familjemedlemar. Jag lämnar mina och Fialottan kastar ut sina. Vi ska förtära vin och äta god middag. Det är precis vad vi behöver.


Idag har vi även fått tid till akupunktur på Vilmer. Vi ska dit nästa vecka och därefter får vi se om fler tider behövs bokas till honom till honom eller om det räcker med en gång bara.

Jag har med pratat med sköterskan på bvc.

Det är alltid bra att ha ersättning hemma ifall Vilmer behöver det. Ikväll kommer han få mat som jag pumpat ut men man vet aldrig heller om det sulle räcka. Ringde bvc för att höra om man kunde få det utskrivet eftersom han behöver mjölkfri ersättning.

Att köpa ersättningen på apoteket utan ha recept på det kostar 235 kronor per burk. Galet!

Får man recept på den kostar det endast 120 kronor per uttag. Vet inte direkt hur mycket man får på ett uttag så kan lika väl vara dyrt som billigt. 

Sköterskan sa att hon skulle prata med barnläkaren om det men att han ofast brukar säga att man ska köpa en burk själv först och sen får man det på recept isåfall.

Hon sa också att hon skulle prata med läkaren om pricktest på Vilmer för mjölkallergin.

Jag ska såklart inte sluta amma men det kan vara bra att ha extra mat hemma ifall.


Hon ringde tillbaka efter en stund och sa att hon hade burk med Pepticate (mjölkfri ersättning)

till oss som vi kunde hämta idag.

Vilken tur vi har!

Vi slapp därför köpa

maten till honom.  


Och på tal om mjölk så skulle vi om inte akupunkturen riktigt hjälpt som vi ville ringa till barnkliniken så de kunde göra pricktest på vår lille herre för att se om det är något med mjölken.

Det går framåt nu!








De senaste dagarna har Vilmer haft ont i magen mer på dagtid. Nu är det inte bara eftermiddagarna/kvällarna utan det blir mycket förmiddagar med nu.

Men det är bara till att stå ut. Det bästa är att man njuter ännu mer de stunder vårt lilla hjärta är glad och nöjd med livet. När han pratar mycket med oss och skrattar tillsammans med oss.

Då är de stunderna värda så mycket mer än om han skulle varit glad jämt kan jag lova er.

  


Av Debora Persson - 29 mars 2012 21:13

Idag har vi mest tagit det lugnt här hemma.

Maximilian var på dagis till 14 och då kom barnens faster Carina på besök. Hon hade med sig jordgubbar till Maximilian som han valde att fika på ute på balkongen.

En stund senare kom barnens farfar för att hjälpa oss med att få upp lite grejer på väggarna. Den stackarn har fått komma hit ofta nu på senaste tid för att borra och spika men nu är det snart klart här hemma! :)

Mycket mer än så har vi inte gjort idag direkt.


En lugn dag och en lugn kväll har det varit. Nu ser vi fram emot helgen som kommer. Mycket händer och det ska bli riktigt kul!


Av Debora Persson - 29 mars 2012 19:51

Lite humor såhär på kvällskvisten....

               

Av Debora Persson - 28 mars 2012 21:24

Idag var det dags för ett besök på bvc igen för Vilmers del.

Vi var förberedda på att det skulle vaccineras för fulla muggar idag då vår sköterska skrivit i boken att det var tremånadersvaccination idag.

Jag tyckte för visso att det var lite tidigt för tremånaders nu eftersom han inte är tre månader förrän den 8 april men antog att det kanske var detta besöket som var närmst hans tremånadersdag och att det inte skulle vara lika täta besök nu framöver.

När vi kommer till bvc säger sköterskan att vi inte sklle glömma boka in tid för vaccination för det var dax för det nu nästa gång vi skulle komma....

Jag har sagt det förr och säger det igen, hon är en redig virrpanna den där damen.

Okej, så ingen vaccination idag inte.

Tur var väl det ändå. Ingen gillar sprutor och jag dör nästan så fort jag får se en.

Det blev iallafall vägning och mätning som vanligt.

Älsklingen väger numera 5500 gram och är 61 lång. (!)

Herregud, 61 lång!? Han börjar bli stor nu mitt lilla hjärta. Men trotts det så kan han fortfarande ha storlek 50 i kläder och vissa 56:or drunknar han fortfarande nästan i så yttepyttekläderna kan han fortfarande ha. För visst svider det i mammahjärtat när man tvingas packa ner kläderna i storlek 50 och 56! De flesta kläderna i 50 har jag ändå fått packa ner nu och måste inse att det är 56 som gäller ett tag framåt nu.


Vi pratade om lilla magen med såklart.

Detta tjaaat om miniform hela tiden! Det hjälper inte och hjälpte heller inte på Maximilian.

Ska iallafall köpa Sempers Magdroppar med till honom. Men iallafal så pratade vi om magen och allt det där. Och lite "på tal om det" så hörde jag knappt vad hon sa när Vilmer fick ont i magen och skrek så det måste hörts ända bort till svängsta ungefär.

Hon skulle prata med barnläkaren som ska skicka oss till en kvinna som jobbar som barnmorska på ett annat ställe och som dessutom håller på med akupunktur på spädbarn som har kolik.

Hon tar bara emot de som blivit skickade av läkare så det liksom är klart att ungen har kolik. Tydligen sätter hon då en hål i huvudet på barnet men det ska vara bra säger dom. Och så borde det väl vara med om man ändå blir skickad dit av läkare?


Nu har ju kolik troligtvis funnits sen Dackefejden och en tid där tillbaka och ändå har man inte kommit fram till något vettigt vad gäller det.

Ingenting finns det som hjälper mot det.

Och även om en läkare säger att barnet har kolik så händer det väl inte så jättemycket för det.

Man går inte före i VIP-kön eller annat kösystem, det finns ingen medicin som hjälper, man tjänar inte en krona på det och det ger inga som helst fördelar här i livet.

Att de inte har kommit på något som hjälper mot kolik är lustigt tycker jag.

Och att då akupunktur ska ta bort koliken vet jag att den inte gör för då hade alla kolikbarn fått akupunktur men däremot tror jag att det kan hjälpa lite och lindra det onda till det bättre.

Det är ju värt ett försök iallafall.

Och det där med att massera på vissa punkter på kroppen tror jag med att det lindrar, jag måste bara lära mig hur jag gör rätt. Är fortfarande väldigt osäker på vart jag ska massera honom.

Jag önskar bara att han hade kunnat få slippa ha ont i magen, om bara så för en dag!

Jag tror att den dagen jag har fött mitt sista barn och den har haft sina fyra månader av kolik så kommer det komma fram en medicin som hjälper mot kolik.


Nu tycker jag det är lite konstigt med att de tar upp detta nu på bvc?

Kunde de inte skicka oss till kvinnan med nålarna lite tidigare då? De har ju ändå tjatat om kolik redan från början i stort sett.

Nu är han snart 3 månader och vid 4 månader ska kolik vara över så pojken har ju snart gjort sitt om man säger så. Men men, det var samma sak med Maximilian. Där fick jag tjata i 4 månader om kolik och mjölkfritt och allt vad det var innan de sa att jag skulle ge honom mjölkfritt. Innan dess tyckte de att det inte behövdes i stort sett.


På tal om mjölkfritt så skulle hon oxå prata med läkaren om att nästa gång det var läkarundersökning så kanske vi skulle göra en sådan provtagning om allergi ifall han oxå skulle vara allergisk mot mjölken. Eller om det är något tillfälligt med.


Nu blev det ett långt inlägg, det var inte meningen att det skulle bli det egentligen.

Vilmer har haft sina stunder idag, oftast har han ont i magen på sen eftermiddag/kväll men idag har det snarare varit på förmiddagen och eftermiddag. Ikväll har han tillochmed skkrattat HÖGT! Det gjorde han när Maximilian badade och vi tittade till honom. Jösses vad han skrattade.

     

Av Debora Persson - 28 mars 2012 20:44

Igår var det ju ordentligt mycket sommarvärme hos oss!

Galet varmt och när det blåste så var det varma vindar.

Vid 17tiden kom Danne till oss och vi begav oss iväg bort till Långasjön för promenad i det fina vädret.

Vid 19 var vi väl hemma igen och då var det fortfarande 18 grader ute.....

Sjukt skönt. Tyvärr ska det ju bli kallare mot helgen igen så man ska inte ropa hurra ännu. Redan idag mörkte vi skillnad att det var kallare och blåste mer.


                                        

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards