♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under maj 2013

Av Debora Persson - 31 maj 2013 08:40

Fredagen är kommen och snart är helgen här!

Idag är det fullt upp i skolan måtte jag säg. Nationellt prov i engelska och där efter blir det två nationella prov i matte. Massor med prov men därefter kommer en välförtjänt helg.

Sen kan vi bara längta till nästa vecka för då besöker vi Stockholm! :)

Av Debora Persson - 29 maj 2013 17:07

Har en sjuk liten gosse här hemma i dag.

Vilmer har feber och är inte alls pigg.

Han sover till och från hela tiden väldigt oroligt.

Barnens farfar var här för någon timme sedan och lämnade lite alvedon till Vilmer eftersom alvedonen hemma var slut.

Maximilian som tyckte det var tråkigt att sitta inne hela dagen med en sjuk lillebror frågade farfar om han fick följa med honom hem istället så han kunde leka ute.

Så han åkte med farfar hem och Vilmer fick sin alvedon så han kunde sova bättre.

Får hoppas att han inte är sjuk särskillt länge, känns inte som att vi har tid med små sjuka barn just nu. Men det är så typiskt, för i måndagskväll när vi hade fika på dagis så pratade vi ändå om att barnen varit ovanligt friska denna våren.

Maximilian var alltid sjuk när han var mindre och Vilmer har klarat sig bättre än vad Maximilian gjorde när det gäller sjukdomar. Men bara för vi pratade om det så kom febern som ett brev på posten.

Av Debora Persson - 28 maj 2013 19:43

Jesus, nu var det längesedan jag skrev. Har haft fullt upp med allt annat så det är väl lika bra att uppdatera lite nu   Datorn bråkar nått så förbaskat med mig också. Jag kan inte gå in i någon bildmapp tillexempel för då stängs allt ner efter ett par sekunder så att föra över bilder till datorn tar en halv vecka ungefär och man vill tusen gånger strypa datorn och dränka den i ån. Så om det bara kommer inlägg utan bilder så vet ni varför. Mannen har försökt luska ut problemet men datorn bråkar ändå. Har ringt lillebror försupport så han har skavsår i öronen nu.


Sist jag skrev var i torsdags, då hade vi fått veta att barnen hade fått dagisplats. Helt perfekt men jag kommer sakna dagiset som de är på nu.

Helgen minns jag inte mycket av egentligen. Oskar var hos oss någon kväll, tror det var i lördagskväll men de glodde på fotboll så jag gick och la mig väldigt tidigt.

Och ja just det, Maximilian sprang Paprika Loppet på Ica i lördags. Alla barnen som är med i Paprikaklubben fick vara med och springa och alla barnen blev vinnare såklart!

När de sprungit klart loppet fick de en liten påse med lite smått och gott i som medalj, diplom, dricka, frukt. Maximilian var glad och nöjd när vi åkte därifrån. Han hade ju vunnit! ♥

   

I söndags var det mors dag och den firades hemma hos mormor och morfar. Vi åkte lite tidigare för pappa skulle komma och hämta våran bil som skulle på spabehandling. Mormor och morfar bjöd på middag. Min mormor gör den bästa och godaste maten vill jag lova! Några timmar hos mormor och morfar begav vi oss hemåt med två trötta små barn!

Jag har fullt upp några dagar till och snart är skolan över. Lite nationella prov och ett psykoligiarbete är vad som är kvar istort sett. Och jag längtar tills jag kan andas ut lite under sommaren. Sen till hösten sätter det igång igen.


Igår var det fika och lek på dagis. Det var på Vilmers avdelning som det var en liten träff med på kvällen.

Vi hade fika med oss, det blåstes såpbubblor och vi lekte utomhus. Tyvärr var vädret inte det bästa och det regnade. Men barnen var glada, Maximilian hade ju kompisar med som går på hans avdelning som var där med sina småsyskon så de lekte bra med. Efter ett par timmar begav vi oss hemåt med trötta barn.



Nu ska jag ta och sätta mig och skriva det där knepiga psykologiarbetet som ska redovisas på torsdag!


Idag fick dessutom min vän Patricia en dotter! En liten tjej som kommer få heta LYKKE! ♥

Av Debora Persson - 23 maj 2013 12:51

Igår fick vi brev hem. Barnen har fått dagisplats på dagiset vi sökt på!

Perfekt! Jag var lite orolig att de skulle hamna på annat dagis än det vi sökt. Det vi sökt ligger bara över vägen och tar bara några minuter att gå till! Helt perfekt! Avdelningar har vi inte fått veta än men det kvittar vilken avdelning de hamnar på.

Och de fick börja i augusti med som vi sökt! :)


Vilmer har sovit inne i stora sängen nu sen den natten vi provade lägga honom där.

Det har funkat så bra för honom att sova inne hos Maximilian och inga som helst problem! När klockan närmar sig väldigt tidig morgon så vaknar han och går upp själv och in till oss och lägger sig inne hos oss och sover en stund till. I morse när han kom så gick han bort till platsen där spjälsängen brukar stå och tittade. Spjälsängen var borta! Den plockar vi nu undan för den kommer han inte behöva något mer! Men han blev lite snopen över att han säng var borta.



Av Debora Persson - 21 maj 2013 20:01

I morse sa Maximilian att Vilmer inte längre är någon liten bebis.

Och sen frågade han om vi inte kunde köpa en liten bebis för han ville ha en.

Fias lilla bebis vi hälsade på häromdagen har verkligen satt sina spår på Maximilians hjärna.

Fick dock berätta att bebisar är beställningsvaror med lång leveranstid så dem går inte att köpa pang bom.


I eftermiddags satt vi i bilen och Maximilian kom att tänka på bebisar igen.

Maximilian: Snäääällla, vi kan köpa en bebis?

Jag: Ska vi köpa en bebis? Vad kostar en bebis då?

M: 90 kronor.

J: Oj, så mycket pengar har inte mamma!

M: Jag har pengar, jag kan köpa!

J: Vad ska det vara för bebis då?

M: En sån här liten (visar med händerna), en pojke.

J: Vad ska han heta då?

M: Tinky Winky.

J: Vart köper man dem bebisarna då?

M: På Ica.. Eh, nej på Konsum!


 



Av Debora Persson - 20 maj 2013 20:07

 

Vilka små pluttar jag hade för ett år sedan!


Ännu en ny vecka är kommen. Har fullt upp med skolan nu eftersom det är så nära slutet nu. Galet mycket att göra och det är nästan det enda jag pysslar med när jag är hemma känns det som. Jag får stanna hemma medan barnen åker iväg med barnen eftersom jag måste plugga. Tur det är över snart. Men hamnar där till hösten igen men lite sommarjobb hinner vi med emellan! :)


I natt sov förresten Vilmer inne hos Maximilian i våningssängen för första gången! Det gick hur bra som helst att ha dom sovande tillsammans i samma rum! Vilmer vaknade framåt tidiga morgonkvisten som vanligt och hamnade sen inne hos oss för att kunna somna om någon timme. Ikväll la jag honom i deras rum igen och det gick hur bra som helst! :) Tänk om allt annat vore lika enkelt ;)


Nä, nu ska jag sätta mig och plugga lite till!

Av Debora Persson - 18 maj 2013 22:05

28 grader i skuggan idag!

Och för en liten stund sedan var det 19 grader ute. Man fryser inte direkt..

 

Vårt fina träd vi har här hemma. Fråga mig inte vad det är för träd men jag kommer bli olycklig om det är körsbär. Kan se framför mig hur fina barnens kläder är när de sätter sig på gräset under trädet...

 

♥♥♥

 


Idag gick vi ut i trädgården efter frukost. Vi var ute och lekte en stund innan vi begav oss till affären för att handla till tacosen ikväll. Tur var väl det tyckte Maximilian. Utanför Ica hade de ställt upp en stor hoppborg som barnen fick hoppa i. Både Maximilian och Vilmer hoppade en stund, Vilmer tröttnade dock ganska snabbt. Tror han tycker att vår lilla hoppborg vi har här hemma är mycket roligare att hoppa i! :)

Väl inne i affären möttes vi av en livs levande jättepaprika!

Jättepaprikan var där eftersom Paprikaklubben hade tipsrunda idag och alla barnen som deltog fick ett litet pris.

I påsen fanns det en påse med Ahlgrens Bilar, en apelsin, en kiwi, en paprikareflex och något faktapapper om kiwi och något pysselpapper.

 

Efter turen till affären lämnades jag och Vilmer hemma och mannen åkte iväg med Maximilian för att hjälpa sin pappa med något. Vilmer däckade direkt när vi kom hem så jag la mig i solen och försökte få väck lite grisvit färg. När de andra kommer hem trycker vi i oss en fralla och väntar på att lillebror ska vakna så vi kunde bege oss iväg och träffa Fia, Henke, Hugo och Hugos nykläckta lillasyster.


Vi hade massor med presenter med oss eftersom Hugo nyligen fyllde 2 år men vi kunde inte komma på hans kalas så han fick sina födelsedagspresenter idag. Och så fick han såklart present för att han blivit storebror. Även lillasyster fick sig lite påfyllnad i garderoben :)


Hugo fick hjälp av Maximilian att öppna presenterna. ♥

 

Vilmer var mer intresserad av att gå på inspektionsrunda i deras nya trädgård.

 

Han hittade en cykel!

 

Män och grillar...

 

Lilla storebrodern.

 

Lilla lillasyster Saga.

 

Maximilian var väldigt intresserad av den nya bebisen! Han ville hålla hela tiden men fick vänta tålmodigt. Men jag måste säga att han var mäkta stolt över den lilla bebisen och man skulle kunna tro att det var hans bebis! Han var så rädd om henne och han frågade mig om han fick pussa och klappa henne för han vågade knappt röra henne ♥

   

Vilmer var med nyfiken på bebisen men i hans ålder är inte barn så smidiga när det gäller att "klappa fint" så fick hålla honom lite på avstånd ;) Och han blev väldigt hängig när jag fick hålla bebisen så han ville nog ha sin mamma för sig sjäålv skulle jag tro! ♥

       

Kolla in den stolte killen! Om Saga skulle behöva någon som skyddar henne så tror jag Maximilian är frivillig! ♥

 


Av Debora Persson - 18 maj 2013 08:38

God morgon!
Igår hade vi sjukt varmt! När vi satt i skolan höll vi på att dö, det var så varmt och kvavt i klassrummen!

26 grader hade vi! Vi fick sluta tidigare till och med om vi ville, man jag hade matte och jag har sjukt svårt för det så jag stannade kvar.

Men vid kvart i tre så tog även jag helg!

Barnen hämtades hem från dagis och när vi kom hem tog vi och åt lite snabbt  ute i trädgården innan mannen skulle åka iväg på fotboll hela kvällen.

Jag och barnen stannade kvar utomhus en stund innan dom hade startat sandkrig i sandlådan och var fulla med sand. Fick bli dushen direkt och därefter hade jag två övertrötta barn långt innan för tidigt.

Vilmer fick jag lägga klockan 18.15 45 minuter tidigare än vanligt. Och Maximilian höll på att somna vid 18 så honom fick jag muta med lite godis för att hålla honom vaken.

Och det hjälpte minsann!

En stund senare berättade han för mig att han hade ont i magen.

Jag frågade honom vad det kunde bero på och han svarade "Jag har nog ätit för mycket godis!"

EEHH  va?

Jag höll på att dö när jag hörde det. En onge i hans ålder skulle väl aldrig säga något sådant väl? Men jo, han sa så.

Men det var nog inte för han åt inte alls mycket godis men däremot så tryckte han i sig det lilla godiset han fick i rekordsnabb fart!


Idag skiner solen och vi ska strax bege oss ut i trädgården för lite utelek igen!


Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards