♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under januari 2012

Av Debora Persson - 6 januari 2012 10:01

Var är storken när man behöver den?  

Jag har inte ens gått över tiden men jag orkar inte mer nu.

Man blir bara mer och mer deprimerad för varje dag som går.

Varje morgon som man vaknar upp och inser att ingenting hänt.

Inget tryck neråt, inte ont någon stans eller något alls. Då vet man att det är ganska kört..  Åh vad tråkigt detta är!


Idag ska vi åka hem till mamma iallafall.

Härdan efter ska jag planera in varje dag som upptagen. Har man planer för saker och ting borde bebisen komma för då har man inte tid att föda barn.

Och så ska jag ha finkläder på mig varje dag för då kommer säkert vattnet att gå.

Av Debora Persson - 5 januari 2012 21:27

Min älskling har klippt sig idag.

Det gör lite ont i mammahjärtat när vi klipper bort de fina lockarna i nacken på honom men vi var tvugna. Han har morgonfrilla dygnet runt med det långa håret han hade så idag blev det ny frisyr.

Han är så rädd om sitt hår vårt lilla hjärta så det blev en kamp mellan liv och död ungefär.

Men han verkade nöjd efteråt ändå när han och pappan fixade frisyr med vatten i håret.

Dock så var det ju en kamp och detblev inte helt klippt överallt så en och annan liten hårtuss är det kvar som vi får försöka ta i morgon på honom :)


 


    

Av Debora Persson - 5 januari 2012 21:02

Du är i vecka 40.
Du har gått 39 fulla veckor och 0 fulla dagar (v39+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 6 dagar kvar till beräknad förlossning.


Idag går jag in i vecka 40!

Vecka 40 låter skitmycket!

Sist kom jag bara till vecka 39 (38+5) så det känns mycket att komma så här långt denna gången.


Idag har jag iallafall tagit mig en långpromenad.

I lite mer än en timme var jag ute och gick i rast takt runt hela Asarum.

Det gick liksom inte att sakta ner takten när man väl börjat gå för då fick jag ont i magen så det gick undan när jag gick!

Och trots att det regnade och jag led av halsbränna hela vägen så var det riktigt skönt att komma ut själv en stund.

Och en stund senare efter jag kommit hem tog jag en promenad med dammsugaren här hemma så jag hoppas banne mig det sätter igång snart!

Skulle det inte göra det så är det nog inte meningen att jag ska föda alls känns det som.

Och just nu ser det inte så lovande ut eftersom jag känner absolut ingenting. ;(


Annars är det då ny vecka idag och förutom att jag inte har mycket tålamod kvar med att invänta bebis så är det bra här.

Jag sover illa på nätterna men det har jag ju gjort senaste tiden ändå.

Så det enda som fattas är en bebis nu. Om mindre än en vecka ska den ha kommit till oss!


                 


Vecka 40

Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.

Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen.


Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.



Kom ut nu! Vi längtar efter dig!

Av Debora Persson - 5 januari 2012 19:28

November

Månaden börjar med att jag får vabba för Maximilian är snorig och sjuk.

4 november jobbar jag mitt sista nattpass innan mammaledigheten. Mannen jobbar förmiddag så min mamma får hoppa in som barnvakt och vara hemma hos oss klockan 05.00 på morgonen innan mannen åkte till jobbet.

Mitt järnvärde hos barnmorskan var så pass lågt att hon nästan gick i taket när hon såg värdet så det blev till att börja äta/dricka nässelpulver direkt för min del!

Den 11 november låg det nere på 105...

Den 13 november var det Fars Dag och både jag och mannen jobbade hela dagen så Maximilian följde med sin mormor mot Karlskrona för att fira gammelmorfar på sin dag under tiden.

17 november tar lillasyster körkort!

Den 28 november packar vi in oss själva + Oskar i bilen och beger oss ner mot Malmö för en heldag där.  Det blir julklappsshopping, thaimat, lek på lekplatsen, mff-arenan och Ikea.

Den 29 november åker vi till Karlskorna för ett besök på förlossningen. Studiebesök där vi fick titta in på både förlossningsavdelningen och BB avdelningen. Vi fick veta hur allt gick till och såg ut mm. Maximilian var under tiden hemma hos sin morfar och myste.



 


December

Äntligen månaden som vi väntat på, mycket skulle hända!

Den 2 december firar Maximilian 800 dagar på jorden. (2 år, 2 månader, 1 vecka och 2 dagar)

3 december fick jag första omgången nålar i öronen mot min värk av mannens mamma.

Nålarna sitter i en vecka och därefter fick jag en ny omgång i andra örat.

4 december är det lite julmarknad i Bjäraryd.

Maximilian träffar tomten som bjuder på godis och dessutom rider han på en häst för första gången! Duktiga killen vågade rida!

6 december är det besök hos barnmorskan igen och de kollade då mitt järnvärde igen. Det hade stigit massor och låg då på 118!! Good Good!

7 december åker vi till Karlskrona för att julbaka med min mormor.

Lussebullar och pepparkakor blir det innan vi ger upp hela arbetet!

10 december kommer det snö.

Pyttelite snö och det försvinner efter fem minuter men det var iallafall snö och det var den snö vi fick för den gången och mer än så blev det inte mer det året!

12 december är det julpyssel på dagis med Maximilian. Lite julfika och mys på kvällen med lite pyssel.

13 december är det lucia och min mormor fyller år!

15 december är vi på möte hos Familjerätten. Mannen skriver på papper om att han är pappa till vårt kommande barn.

Veckan innan jul får vi hem vårt köksbord som vi längtat efter! Bordet fick vi av mamma och Göte!

19 december var vi på vårdcentralen.

Maximilian hade fått höstblåsor och var inte alls rolig i ansiktet + att han hade feber stackarn!

Samma dag ringer även försäkringskassan och säger att min havandeskapspenning är beviljad och jag slipper gå hemma med föräldrarpenning resten av året!

20 december hjälper vi till med flytten till huset. Äntligen fick mamma, Göte och Algot flytta hem till huset igen!

Den 22 december är det inflyttningsfest i huset!

Massor med folk och massor med mat bjuds det på. Och huset är helt underbart!

23 december är det jultradition vilket betyder att vi gör som alla andra år tidigare.

Uppesittarkväll med bingolotto och att inte vinna ett skit. Oskar är även på besök!

24 december är det julafton och hur vår julafton var kan ni läsa om HÄR! (och mer bilder finns HÄR)

27 decemebr beger vi oss till Kristianstad för lite mellandagsrea.

31 december är det nyårsafton  och den firas i det lugna med Oskar på besök.



 

Av Debora Persson - 5 januari 2012 06:34

Idag är det låååångpromenad som gäller vill jag lova för någon bebis har då  inte kommit och verkar inte vara på väg heller. En seg rackare det där må jag säga.

Jag känner att den där långa och utdragna igångsättningen kommer och flåsar mig i nacken fast det är ett tag till om det skulle bli igångsättning men denna ongen gör mig mer nervös för varje dag nu.

Så oavsett om det är storm eller inte så ska jag gå långpromenad idag.

Mina pojkar får stanna hemma eftersom vi har lämnat bort Emmaljungan för tillfället och inte har någon riktig vagn just nu. Då skulle inte promenaden gå undan särskillt mycket om vi inte har någon vagn. Dessutom är det bra om de stanna hemma för då kan de komma och hämta mig halvvägs om jag känner att jag håller på att dö:)

Allt vi vill nu är att det ska komma en bebis!



Av Debora Persson - 4 januari 2012 18:00

Idag har jag fått känna på riktig smärta.

Har provat på akupunktur för att få igång förlossningen.

Precis som tidigare fick jag nålar i öronen men tidigare har jag fått för foglossningen och ryggvärken.

Idag var det dags att försöka få igång förlossningen så vi kan få en liten bebis snart!

Så små nålar i öronen fick jag, vi provade även på störra vanligare nålar men vi körde på de små nålarna i stället som nu sitter i örat.

Förutom nålar så stimulerades olika väldigt känsliga punkter i handen, på foten och benen.

På lilltån kan man stimulera en punkt som gör att bebisen lägger sig till rätta.

Jesus vad det gjorde ont på alla dessa punkter!

Får hoppas det hjälper lite och att det blir en bebis snart! :)

Så ikväll när mannen glor på fotboll så ska han banne mig få arbeta samtidigt. Han ska få "massera" mig på alla dessa punkter i benen och fötterna! :)

 


Av Debora Persson - 4 januari 2012 09:41

Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 6 fulla dagar (v38+6).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 7 dagar kvar till beräknad förlossning.


1 Vecka kvar tills vårt lilla hjärta är beräknad att komma.

1 Vecka kvar tills vräkning.

Än så länge verkar den lilla filuren inte vilja komma ut än. Kanske får den dela födelsedag med sin faster eller farbror som fyller i dagarna.

Vi får hoppas det startar snart så vi slipper vänta och längta.

Min värsta mardröm är att behöva gå över tiden så pass mycket att det bli igångsättning.

Då kommer jag antagligen att dö!

Men det hoppas vi att vi slipper. Det är ändå  en vecka kvar tills lilla pyret ska komma. Man blev bara så bortskämd när man fick Maximilian 8 dagar tidigare. Då tänkte man att man borde få nästa med så pass tidigare.







Av Debora Persson - 3 januari 2012 20:44

September

September är en speciell månad för då har vi ju en speciell födelsedag framför allt!

Men september började iallafall med jobbhelg för min del.

Mammas hus är rivet och det är bara grunden kvar av huset.

Ingenting! Det känns skitkonstigt att åka till gården och det inte finns något hus kvar där!

Den 11 september börjar Maximilian på barngympa och han älskar det!

I början var han dock ganska försiktig men han gillade verkligen att springa av sig tillsammans med de andra barnen och prova på nya saker!
Samma dag är det Smakfestival borta på travbanan.

Kasst väder men trevligt ändå!

Den 14 september blev det en liten utflykt till Tingsryd för att bada på Kaskad. Maximilian ÄLSAKAR som sagt att bada och han var helnöjd med utflykten!

19 september var det dags för trav i Asarum igen. Värdelöst väder tyvärr och efteråt kom man hem genomsur men vi hade trevligt ändå. Några större vinstsummor blev det som vanligt inte utan man gick er eller mindre plus minus noll.

Den 22 september fyller Maximilians farmor år.

Den 23 september är det födelsedag som gäller för min lilla prins som blir stor pojke!

2 år har han blivit!

Tiden går verkligen sjukt snabbt när man har barn! Jag tillbringar Maximilians födelsedag på jobbet, vilket inte är sådär jätteroligt när man vet att man har ett litet födelsedagsbarn hemma men som tur var så var mannen ledig och pojkarna var hemma och lekte tillsammans med de nya födelsedagspresenterna!

24 september är det kalas som gäller. Två kalas klarar vi av denna dagen! Pappa och Suss kom tillsammans med Alex´s Hugo och fikade med oss. Lite senare kom Fia, Henke, lilla Hugo och Danne kom och fikade med oss.

25 september är det dags för nästa kalas och då kommer mamma, Göte, Algot, Kalle, mormor och morfar på besök och firar med oss.

Så hela denna helgen är det massor av presenter och massa fika som gällde! :)

Maximilian var nöjd! :)

25 september fyller även min morbror Bengt år.

27 september fyller min mamma år och även Götes mamma firar sin födelsedag den 27!

Många födelsedagsbarn i september! :)

Innan månaden är slut hinner vi även med ett fjärde kalas för Maximilian och då är det hans farmor och farfar som kommer på besök och även mannens farmor och hennes Nisse kom och firade med oss.



 


Oktober

Månaden började med att jag jobbade natthelg och då sov jag och Maximilian hemma hos lillasyster så hon var barnvakt under tiden jag jobbade.

Det blev ett första besök på bvc sen vi flyttat till blekinge. 2 årskontroll var det och vår älskling var då 89 cm lång och 14.6 kg tung! Stora killen nu! Detta var den 3 oktober.

I början av oktober påbörjades bygget av mamma och Götes hus. Äntligen!

Och undan går det ! Ena dagen finns ingenting, andra dagen finns väggarna på plats och nästa dag är tak och allt annat på plats, det stod liksom ett hus där helt plötligt!

Den 10 oktober är det dags för tvåårskontroll hos tandläkaren för Maximilians del. Som jag anat så vägrar min pojk öppna munnen när tandläkaren ska titta på hans tänder och räkna dom. En vansinnig pojk får jag helt plötligt!

13 oktober var jag i vecka 27 och då var det glukosbelastning hos barnmorskan som gällde. Världens tråkigaste sak att göra men ett måste och mina prover såg jättebra ut!

Ingen diabetes här inte:)

21 oktober är det mamma-dotter-tid som gäller och mamma bjuder på bio. Vi tittar på Svensson Svensson och där efter är det middag hemma hos mamma som gällde. Mina pojkar kom dit med och åt med oss och Göte.


 

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards