♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under augusti 2009

Av Debora Persson - 19 augusti 2009 10:52

Läste om vad man borde ha hemma när den lille kommer..

Ja det mesta verkar som om vi har redan..:) Det viktigaste iallafall, det enda vi vet är ju babysitter och spjälsängsskydd som vi behöver.


Till Mamma
AmningsBH ggr 2!(eller fler, de blir blöta)
Amningsinlägg
Amningskudde(absolut inte nödvändigt men ganska skönt )
Amningspump
Amningskupa (när du ammar med ena bröstet rinner det mkt i andra)
Färdiglagad mat i frysen(inte mkt tid över till matlagning)
Vattenflaska(man blir otroligt törstig av att amma, skönt att ha en flaska stående vid sängen och en att ha med i skötväskan när du är ute)

Till Skötsel
Förvaringsalt. (skåp, hyllor el. korgar)
Skötbord (alt. skötbädd på bänk, tvättmaskin)
Blöjhink
Blöjor (1pkt newborn 2-4kg 1pkt baby 3-6kg)
Salva
Inotyolsalva
Tvättlappar
Badbalja
Barn/Bad olja
Badhandduk
Div kläder

Till Transport
Barnvagn (med alla tillbehör, åkpåse, lift ex)
Bilbarnstol
Solskydd (till bilfönstren och till bilbarnstolen.)
Bärsele
Skötväska(förslagsvis en med många fack)
Resesäng (inte livsnödvändigt men bra att ha stående hos farmor eller ha med på resor, en hårdlift fungerar också bra så länge bebben passar)

Till Sömn
Spjälsäng
Spjälskydd
Filt
Kudde
Sängkläder
-lakan
-örngott
-påslakan
-madrasskydd
Mobil
Napp (flera olika!)

Till Lek/Fritid
Babysitter (reglerbar!)
Babygym
Mjukisdjur(utan påsydda ögon och nosar)

Lite längre fram
Hoppgunga
Gåstol
Gåvagn
Bitleksaker

Övrigt
Modersmjölksersättning
Termometer feber/bad
Snorsug
Nappflaska med anpassad dinapp (Skall du inte amma behöver du ung. 4-5 flaskor)
Trasor/små handdukar (finns på Ikea)- för alla spyer och rapningar
"Mitt första år"-Bok
Behållare till infrysning av bröstmjölk

Av Debora Persson - 19 augusti 2009 08:45

Igår hade jag verkligen jätteont i min  rygg. Och likadant när jag skulle sova.

När jag vaknade i morse så hade jag fortfarande så jäkla ont.

Just nu känns det inget men det kommer väl snart igen skulle jag tro.

Vaknade tidigt idag om man jämför med de senaste dagarna, för då har jag sovit över en timme till.

Nu har han hicka där inne med, lilleman. Tycker  han hickar hela tiden nu.

Men det gör inget. Hellre det än en massa ont.


Nu ska jag se om mannen snart kommer upp så vi kan käka frukost tillsammans och sen får vi se vad som händer under dagen.

Just nu är det inget vidare väder ute men det kan ju alltid ändras.



Av Debora Persson - 18 augusti 2009 21:58

Hemma från en runda ute med mannen.

Gick en bra runda men det hjälpte inte för ryggen i vilket fall

Hem och dricka cola istället. Är så förbannat öm nu i övre delen av magen, är väl för han ligger där och sparkar hela dagarna.

När fanken får man vara glad egentligen? Tror inte det blir förrän jag får ut lilleman skulle jag tro.


Förresten så har jag stängt av min mobil idag med. Orkar inte med den.

Och kan ändå inte med idiotmakapären. Skulle köpt en ericson istället. Det är tamejfan den enda mobilen jag kan med. Men samsung är tamejfan helt jävla otroligt värdelösa. Jag blir förbannad på sånt.

Orkar inte med den längre. Blir väl lika förbannat tvungen att sätta igång den om nån dag, innan vi ska hem i helgen. Så jag kan ringa och beställa middag hos mamma. Hon vet visserligen att hon ska bjussa på käk och så har jag påmint henne om att mannen min fyller år i helgen med men hon ville veta vad för mat vi villa ha...:)




Nu har han hicka i min mage så tror jag kanske inte ska dricka så mycket cola som jag gör:P

Av Debora Persson - 18 augusti 2009 21:09

Blev inget festivalbesök idag. Har för ont för det så får evetuellt bli imorgon då mitt på dagen.

För övrigt så är jag inte alls på humör idag, fick mitt badrum städat, hann diska en omgång och plocka lite innan ryggen hade gjort sitt. 

Funderar ändå på att ut och gå en sväng så kanske mitt humör blir bättre och förhoppningsvis slutar ryggen värka på mig.

Igår fick jag somna till ryggvärken och det har jag ingen lust med idag!

Och han trycker nått frukatansvärt mot mina revbenså jag skulle kunna spy.


Av Debora Persson - 18 augusti 2009 19:57

Du är på dag 236 av 280. (84,3%).
Du är i vecka 34.
Du har gått 33 fulla veckor och 4 fulla dagar (v33+4).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden.

Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 44 dagar kvar till beräknad förlossning.





Barnet

Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Barnet lyssnar till mammans hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att en del barn sedan har svårt att ligga själva i vaggan eller spjälsängen. De vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden. De inre organen är nu färdiga, förutom lungorna. De behöver mogna ett tag till, de ska ju anpassas från vatten- till landlivet och luftfyllas när barnet kommer ut. Ögonens pupiller kan dras ihop och vidgas.

Vikt 2 350 gram.


Mamma

Livmodern tränar för förlossningen nu och du kan känna av det i form av förvärkar, en del svagare och andra kraftigare. En del känner du inte av alls, men du kan känna med handen utanpå magen att den plötsligt drar ihop sig och blir alldeles spänd. Är du omföderska brukar förvärkarna vara kraftigare än med första barnet, säkert känner du även av dem lite oftare. Livmodern är jättestor nu. Kommer du ihåg i början när magen var platt? Mycket har hänt sedan dess.

Av Debora Persson - 18 augusti 2009 14:53

Nu har hon nog varit på alla bloggsidor som finns. Hon skulle dock aldrig välja denna bloggsidan när hon skulle byta varje gång. Men nu har hon landat här lik förbannat.

Hur länge tros hon stanna här innan hon byter igen?

Återstår att se...:)


http://kaarinpersson.bloggagratis.se/




Av Debora Persson - 18 augusti 2009 10:54

Det är fint väder ute idag, håller det i sig kanske man skulle gå en sväng på festivalen ikväll? Min man är ändå ledig imorgon så vi behöver inte gå och lägga oss särskill tidigt som vi fått göra de senaste dagarna då han jobbat förmiddag..

Idag ska jag dessutom inte ligga och dega framför tvn hela dagen. Ska först och främst ta i tur med badrummet. Efter en helg med lillasyster och de timmar vi tillbringat där inne så kan ddet inte se annat än illa ut.

Tvätta ska jag med göra. Hinner jag ska jag köra ett varv i köket med.

Så nu ska det bli disco här hemma för det går inte att städa utan musik!




Av Debora Persson - 17 augusti 2009 21:38

Dom ringde innan från veterinären och sa att dom redan faxat in till apoteket så vi kunde hämta ut salvan redan idag. Så när min man kom hem vid sextiden klädde jag på mig eftersom jag fortfarande gick i pyamas så åkte vi in och hämtade salvan. Dyr som fan. Tror skiten kostade 240 kronor. Fast å andra sidan tar dom ju ut en kostnad på 80 eller 100 kronor istället för man ska åka in med djuret till dom. Hade ju säkerligen blivit mycket dyrare om vi åkt in med Sally i vilket fall. Men men. Stod inte i papprerna hur man skulle behandla. Fick tre pyttesmå tuber med salva. Och eftersom denna salvan var mot allt möjligt för olika djur så stod det bara hur du skulle behäandla för en sak. Mot öronskabb stod det bara "engångsbruk" och att det var extremt brandfarligt och att man inte skulle hålla katten i närheten av eld när man behandlade. Vem som nu hade tänkt göra det? Och hur ofta har man annars katten vid öppen eld??

Frågan var ju då om man skulle använda alla tre tuber på en gång eller vad fan dom tänkte.

Vi tog bara en tub nu så får vi se hur det blir. Tar nästa tub imorrn eller övermorgon borde ju funka...


Efter vi varit på apoteket åkte vi till Maxi och handlade. Skulle ha till middagen idag, skulle gjort fläskpannkaka, men insåg sen att det kommer bli alldeles för sent med sådan middag idag.

Fick även köpt blöjor till lilleman, lika bra att ha det nu ifall han hade tänkt komma lite tidigare så är det skönt att ha allt klart snart.






Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards