♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

Vecka 40 (39+0)

Av Debora Persson - 5 januari 2012 21:02

Du är i vecka 40.
Du har gått 39 fulla veckor och 0 fulla dagar (v39+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 6 dagar kvar till beräknad förlossning.


Idag går jag in i vecka 40!

Vecka 40 låter skitmycket!

Sist kom jag bara till vecka 39 (38+5) så det känns mycket att komma så här långt denna gången.


Idag har jag iallafall tagit mig en långpromenad.

I lite mer än en timme var jag ute och gick i rast takt runt hela Asarum.

Det gick liksom inte att sakta ner takten när man väl börjat gå för då fick jag ont i magen så det gick undan när jag gick!

Och trots att det regnade och jag led av halsbränna hela vägen så var det riktigt skönt att komma ut själv en stund.

Och en stund senare efter jag kommit hem tog jag en promenad med dammsugaren här hemma så jag hoppas banne mig det sätter igång snart!

Skulle det inte göra det så är det nog inte meningen att jag ska föda alls känns det som.

Och just nu ser det inte så lovande ut eftersom jag känner absolut ingenting. ;(


Annars är det då ny vecka idag och förutom att jag inte har mycket tålamod kvar med att invänta bebis så är det bra här.

Jag sover illa på nätterna men det har jag ju gjort senaste tiden ändå.

Så det enda som fattas är en bebis nu. Om mindre än en vecka ska den ha kommit till oss!


                 


Vecka 40

Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.

Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen.


Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.



Kom ut nu! Vi längtar efter dig!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards