♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 26 maj 2011

Ångrar du ditt barns namn?

Av Debora Persson - 26 maj 2011 22:15

Hittade en aritkel i aftonbladet och så här stod det:


En av fem föräldrar ångrar namnet de givit sitt barn

Har du döpt ditt barn till Thomas eller Jessica?

Då kommer du kanske ångra dig.

De två namnen finns med på listan över barnnamn som föräldrar ångrar mest.

Oavsett namn, ångrar en av fem brittiska föräldrar sitt barns namn.

Undersökningen som kommer från det brittiska marknadsundersökningsföretaget OnePoll visar att 19 procent av 3 000 tillfrågade föräldrar tröttnat på att deras barn har samma namn som många andra.

Föräldrar berättar i undersökningen att de inte skulle döpt sina söner till Jack, Oliver eller Daniel, om de fick göra om sitt val.

Inte heller skulle döttrarna ha fått heta Olivia, Charlotte eller Sophie.

Lätt att ångra

Att namnge sitt barn är ett svårt beslut, lätt att ångra.

Femton procent av föräldrarna upplever att deras barns namn varit föremål för skämt och skratt bland familj och vänner.

En femtedel önskar att de hade valt ett namn som var lättare att stava och åtta procent önskar att de hade valt ett namn lättare att uttala.

En av tio föräldrar valde ett namn till sitt barn som de då vid födseln tyckte var coolt och hippt men som de i dag har tröttnat på.

– Att välja ett namn som du och ditt barn tycker om för resten av livet är ett av de första viktigaste besluten du tar för ditt barn, säger Faye Mingo från föräldraklubben Bounty.com.

Döms utifrån sitt namn

Det gäller att enas som föräldrar om det viktiga beslutet.

Och det gäller att välja rätt.

Nitton procent av föräldrarna väljer ett familjenamn för husfridens skull.

Och nästan hälften av föräldrarna upplever att andra dömer deras barn utifrån namnet.

”Trender förändras snabbt”

Även de föräldrar som inte ångrar sina barns namn har i efterhand kommit på namn som de nu föredrar och önskar att de hade tänkt på då när det var dags att namnge deras lilla pyre.

– Dagens namntrender förändras väldigt snabbt, namn som är ovanliga och annorlunda kan snabbt bli "main-stream" och vanliga i klassrummet, säger Faye Mingo.


Sveriges vanligaste pojknamn, 2009:

1. Lucas

2. Elias

3. Oscar

3. William

5. Hugo

6. Alexander

7. Oliver

8. Viktor

9. Erik

10. Axel

Sverige vanligaste flicknamn, 2009:

1. Alice

2. Maja

3. Ella

4. Emma

5. Elsa

6 Alva

7. Julia

8. Linnea

9. Wilma

10. Ebba


Här är namnen som godkänts – och fått avslag

Godkända

Fyra – finns flera andra räkental i både bestämd och obestämd form.

Mig – inte olämpligt.

My-Love – väcker inte anstöt eller obehag.

Okej – inte uppenbart olämpligt.

Passionfruit – inte olämpligt.

Tid – inte anstötande eller olämpligt.

Unistar – inte uppenbart olämpligt.

Vilse – väcker inte anstöt.

Avslag

Blomsterblomma – främmande för svenskt språkbruk.

Lillprins – är en titel i anslutning till ett förnamn. Inte lämpligt.

Malin – feminin prägel och därför inte godkänt som mansnamn.

Rock-President – fyller inte de krav som svensk namnlag ställer på förnamn.

Röckmusslan – upplevs som kuriositet. Främmande för svenskt språkbruk.

Stålmannen – efternamnsliknande karaktär. Risk för obehag.

Tequila – obehag. Olämpligt som förnamn.



----------------------------------------------------------------------

Jag ångrar absolut inte att vi valde Maximilian till vår lilla  prins. Det är inte ett alltför vanligt namn och ett för vanligt namn har jag aldrig velat ge mina barn. Jag vill inte att mitt barn ska vara 1 av 5 i klassen som heter samma sak.

Jag har sen min lillebror Algot fick Maximilian som andranamn älskat namnet och sagt att den dagen jag får en pojk ska han heta Maximilian.

Och vad jag vet så är det inte många pojkar senaste åren som är döpta till detta så jag är rätt säker på att min lilla prins är ensam om namnet i klassen när han börjar skolan.

Han är ensam om det på dagis.

Jag kommer aldrig ge mina barn ett svenssonnamn. Om jag skulle göra det skulle jag definitivt ångra mitt val av namn.


Inte illa menat mot er som har barn med vanliga namn! Jag vet många som har döpt sina barn med något av namnet ovanför och det passar dom absolut, alla är olika och döper olika.

Namnen är ju inte fula, men lite för vanliga för min smak.

Jag är sån som hellre skulle döpa mitt barn till Gunnar än till William.

(nu kommer det aldrig bli någon Gunnar så ni behöver inte vara oroliga, det var lite extremt men ni hänger med vad jag menar?)

Kanske har det med att göra att jag själv har så ovanligt namn.

Mitt namn är jag alltid ensam med att ha oavsett vart jag är någonstans. Och är alltid van vid att folk inte kan uttala det rätt och jag har slutat rätta folk som säger fel.



 
 
Malin

Malin

27 maj 2011 06:26

Jag vill inte heller ha ett för 'vanligt' namn. Känns så tråkigt om nu flera st i klassen heter det! Det finns säkert en del som heter Saga men INGA som jag känner till :P

http://sillybarbiie.blogg.se

 
Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

28 maj 2011 01:23

Vad kul att läsa vilka namn som blivit godkända och fått avslag! Den andra listan var också kul! :)
När jag får barn skulle jag nog vilja ha ett lite mer annorlunda namn också. Något som inte alla heter! :P

http://adaras.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards