♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ღVilmer 0-1 år ღ

Av Debora Persson - 8 juni 2012 22:48

Idag är Vilmer 5 månader gammal! ♥ Jag kan inte fatta att tiden går så fort! Är han verkligen 5 månader? 5 månader är länge, jag har inte jobbat på ett halvår nu och det känns lite som att det var förra veckan jag jobbade senast.

Ikväll blev han iallafall 5 månader.

Nu kan han vända sig från rygg till mage och han gör det hela tiden när vi lägger honom ner.

Fortfarande älskar han att stå upp i knät när man håller i honom.

Någon som får vårt lilla hjärta på bra humör är hans älskade storebror. När Maximilian kommer in i rummet lyser Vilmer upp och ler med hela ansiktet.

Jag och Dennis kan försöka få Vilmer att skratta genom olika barnsliga ljud och läten, ibland skrattar han och ibland inte. Maximilian däremot behöver inte göra alls mycket konstiga ljud eller annat trams för att få sin lillebror att skratta. Han får honom att skratta hur lätt som helst!

Vilmer har nu börjat äta smakportioner. Han älskar att äta banan!

Strax efter han fyllde 4 månader slutade jag amma honom då maten inte räckte till så nu ammar jag endast en gång om dygnet och det är när jag har lagt mig och vi byter blöja på Vilmer, då vaknar han till och då ammar jag honom en stund och då somanr han om. Han äter inte så mycket då utan det är väl mest för att det är mysigt.


Idag var vi på bvc med Vilmer, på 5-månaderskontroll. Meningen var att vi skulle vaccinera honom men när jag frågade bvcsköterksan om det var så bra om han badade direkt efter vaccinationen så var hon inte helt säker med tanke på infektionsrisk och sånt där så vi flyttade fram vaccinationen en vecka istället så vi kunde bada idag då det ändå var sista badomgången idag. Vi mätte och vägde honom iallafall och på en månad har han gått upp 1 kg och växt 4 cm på längden. Han börjar bli stor nu min lilla gosse. ♥


Efter bvc gick jag bort till apoteket för att hämta ut mer mjölkfri ersättning till Vilmer då den vi har hemma snart är slut. Att stå inne på apoteket vid lunchtid är ju bara för jäkla dumt. Jag tog min kölapp och gick sen till en annan butik och gjorde lite ärenden medans de i snigelfart tog hand om alla pensionärerna som skulle hämta ut sin medicin.

När det väl var min tur så så lämnar jag fram Vilmers recept och kvinnan som jag knappt förstår vad hon säger sa något om att de inte hade någon mat inne. Nehe? Men mat måste han ju ha iallafall och kvinnan menade på att jag skulle ringt några dagar tidigare då man måste ringa och beställa detta eftersom de inte har på lager annars.

Jag sa att det är det INGEN som sagt till mig, varken läkaren som skrev ut receptet eller kvinnan jag hämtade ut maten hos första gången så hur fanken skulle jag kunna veta att jag var tvungen att ringa några dagar innan för att kunna hämta ut hans mat!?

Hon ringde in till stan och de hade inte heller mat på lager så jag frågade vad jag skulle göra nu då för pojken måste ju ha mat! "Jag vet iiiiinte" fick jag till svar. Jag brukar kunna sansa mig trotts att jag har väldigt kort stubin men idag blev jag riktigt irriterad på kärringen som då försökte läxa upp mig och menade på att det var mitt fel och inte någon annans fel att det inte finns någon mat på plats.

Efter en stund då kvinnan irrat runt som en galen höna och inte vetat vad hon skulle göra samtidigt som hon hela tiden poängterade att jag måste ringa innan i fortsättningen så kom en annan i personalen fram och sa samma sak, jag måste ringa innan för det är en beställningsvara och ibland kan de ha mat inne och ibland inte. Kvinnan som hjälpte mig förra gången hade tydligen glömt att informera mig om detta. Bla bla bla. Jag sa om och om igen att det inte var något som sagt detta till mig och att jag därför inte kunde veta detta. Pojken måste ha mat ändå men de hade fullt upp för att lyssna på mig såklart.

Tillslut kommer de fram med en låda ersättning till mig och säger " vi hade tydligen en låda kvar, tur för dig.." och med de sista orden " glöm inte att ringa nästa gång!" lämnade jag stället. Jävla apor rent ut sagt. Jag brydde mig egentligen inte så mycket om maten för det skulle ju lösa sig helt klart på ett eller annat sätt men att de skulle skylla på mig och få det till att det var jag som var helt dum i huvudet går jag inte med på. Man blir tokig.


Efter apoteket var det lite senare babysim. Sista passet för denna gången. Första gången hade vi för kallt vatten och skulle därför få ett badtillfälle till godo men eftersom det nu är sommar och semester hade inte hittat något bra tillfälle för oss att få komma dit och bada igen så istället fick vi en familjebiljett till Holjebadet istället. Mycket bättre faktiskt än att få ett badtillfälle till. Nu kan vi åka hela familjen och bada en dag i sommar.

Efter badet fick Vilmer oxå ett diplom för att han varit så duktig på babysim! Ni får se bild i morgon.

Han var glad hela badpasset idag fast han knappt sovit något under dagen, han hade precis somnat innan babysim så han hade ine sovit så länge men det räckte tydligen ändå. Han somnade dock direkt efter badet igen så han var nog trött ändå.


   


älskade unge. vi älskar dig till månen och tillbaka!

Av Debora Persson - 6 juni 2012 22:30

"Idag bjöd morsan mig på potatis och palsternacka, det låter inte så gott men det var det!!

Jag åt nästan upp allt, till en början smakade det lite konstigt och mamma skrattade åt mig för jag gjorde roliga miner men sen vande jag mig vid det och då var det smaskens!"

     

"Kolla in min fina frisyr! Nu ser jag ut som pappa!"

 

Av Debora Persson - 6 juni 2012 15:02

Igår var en ganska lugn dag. Maximilian var på dagis och under tiden åkte vi och handlade lite.

Hämtade även ut ett gratispaket från kronans Droghandel som man   

kan få hämta ut om man är gravid eller fått barn. Av alla de paket man fått hämta ut på olika apotek och butiker så kan jag inte påstå att det var det roligaste paketet direkt. Men men gratis är alltid roligt :)

Det innehöll inte alls särskillt mycket med tanke på lådans storlek man fick det i.

Lite provprodukter från sebamed, en napp, en tidning och lite reklam bara. Maximilian högg direkt badleksaken som låg tillsammans med sebamedprodukterna. Den tyckte han var rolig!


På eftermiddagen åkte vi hem till barnens farmor och farfar och tvättade bilen och städade den helt och hållet. Behövdes kan man säga....  Innan vi kom dit så fick jag köra bilen sista biten. Det gick ju kalas förutom att jag låg i diket och körde nästan eftersom jag fick möte och ville inte ligga på andra sidan vägen.

Samma sak på vägen hem, då fick jag köra första biten men då fick vi möte av en stor sopbil, någon cyklist och en gående. Det blev för mycket så där slutade jag köra bilen!  


Hem sen och tvätta alla 100-tals kg tvätt som vi hade. Vi fick besök av Viktor då det var fotboll på kvällen med.

Fast det var en lugn dag så hade vi fullt upp hela tiden.


Och idag, idag är det väldigt grått och trist ute måste jag få säga! Känns ju verkligen inte att det är 6 juni direkt! Inte meningen man ska behöva palta på sig tjocka tröjor när man ska gå ut i juni!

Nej, lite sommar nu skulle vi vilja ha!

Det har regnat till och från idag och jag har hållt mig inne hela dagen. Ska däremot ut om en stund och övningsköra lite så ni får se upp :)

De stora killarna har varit ute och gått idag, när de kom hem så hade det börjat regna.

Det ska väl inte bli så fint väder nu förrän slutet på nästa vecka tydligen... Usch vad trist! Och vi som ska till Öland på måndag!

Av Debora Persson - 4 juni 2012 20:51

Idag var det mammagrupp istället för på onsdag då det är röd dag så det fick bli idag. Det var dessutom sista gången nu före sommaruppehållet så nu är det inte mammagrupp förrän i höst. Men vi ska träffas i sommar ändå tänkte vi. Jag hade med mig cupcakes och bjöd på och vi pratade och tittade på film om skador, olyckor och dödsfall. Drunkningsolyckor är vanligast att barn dör vid. Hemskt, med tanke på hur mycket Maximilian älskar att bada så gäller det att hålla koll på honom. Det kan gå snabbt, jag är livrädd för det!

Under tiden jag var på mammagruppen umgicks de andra två killarna själva och kom sen och hämtade mig. Var hemma vid 11.30 och då tog vi det lugnt en stund, åt lunch och sen däckade jag på soffan.

"Nu har du sovit en timme" hörde jag karln ropa så det var bara till å masa mig upp.

Annars har dagen varit väldigt lugn här hemma. Ikväll har jag övningskört men det tar vi å skriver om sen.

Maximilian valde middag idag och det blev köttfärssås och spagetti, det älskar han min lille herre.

Och Vilmer har ätit gröt idag, gissa om han gillade det?! Han älskade det!!

Maximilian har med börjat äta gröt nu för tiden. Han är jättedålig på att få i sig frukost på morgonen men yoghurt brukar funka men eftersom han äter så lite så står han sig inte så länge på det så vi testade med gröt häromdagen och med lite äppelmos så går det ner. Idag åt han till och med två portioner med gröt till frukost! Det står han sig mycket längre på!


Glad Vilmer leker på golvet!

 




Av Debora Persson - 2 juni 2012 20:51

Jag måste ju börja med att säga till er som deltagit i Vilmers dop: (och till er som inte kunde komma med såklart!)

Tack så hemskt mycket för idag! Och har ni några fina bilder från dopet får ni hemskt gärna skicka dom till oss, eller bränna på skiva eller liknande.

  

Dagen började sjukt stressigt. Vi hämtade min lillasyster på tåget strax efter 8 och sen blev det raka vägen bort till mamma och Göte. Kaos blev det när alla for runt som virriga höns och visste inte riktigt vart man skulle ta vägen eller göra. Humöret på alla sjönk ganska snabbt då alla körde med alla. Jag hade fullt upp med att fixa ihop frosting till alla mina muffins och göra dom i ordning, någån gjorde sallad, några möblerade och ja, jag vet inte vad alla gjorde. Men när mormor, morfar och mormors syster kom så styrdes allt upp och allt verkade få ett slut på röran. Vi fick ordning och reda och vi kunde göra oss redo för dop. Vi velade fram och tillbaka hela tiden om hur vi skulle ha dopet- inne eller ute? Ibland kom det regn och ibland sken solen.

Vi beslutade att dopcermonin blir utomhus om inte regnet kommer i allra sista sekunden.

Vi klarade oss och vi hade dopet ute! Precis som jag ville!

Klockan 11 startade vi och det gick jättebra, lite tekniska fel blev det som sagt då Dennis sa Vilmers namn i fel ordning när han frågade vad Vilmer skulle heta och att Vilmers farmor och min lillebror Algot råkade ha samma dikt att läsa. Men det var tekniska fel och sånt händer ;)

När cermonin var över var det dags för lite mat.

I väntan på maten hade jag förberett tipsrunda som i sista stund, om det skulle bli regn fick bli på ett papper istället.

Lagom till maten skulle sevreas så kom regnet, alla fick sitta inne och äta.

Göte och min morfar var grillmästare. Grillad korv, sallad och potatissallad bjöds det på.

Därefter blev det fika och vinnare i tävlingen utsågs. Ett vuxenpris och ett barnpris. Barnet som vann var barnens kusin Kevin som hade 10 av 11 rätt och han vann en godispåse. Vuxen som vann var lillasyster Karin som också hade 10 av 11 rätt och fick rosévin.

Presentöppning blev det och vi fick många jättefina presenter till Vilmer och även massor med pengar som ska sättas in på en fond åt honom. Nästa 3000 kronor så det var inte alls illa. Både presenterna och pengarna tackar han så hemskt mycket för!


Fadder Karin, Maximilian, Gudfar Rickard, Vilmer, Dennis och jag.

 

Utomhusdop

 

Dennis häller upp dopvatten

       

Vår duktiga kille, inga ledsna miner under dopet!

 

Erika och Gabriella

 

Dennis




Dopservetterna mamma fixat till oss. Fina var dom men de var till för att användas! ;) Det var nog inte många som vågade kladda ner sig i dom eftersom det var i stort sett lika många fina servetter kvar efter dopet ;)

 

   Min älskade älskling! ♥

 

Korv-kö

 

Dopbevis

    

Cupcakes

 

Presenter...


        

Även Maximilian fick sig en present på dopet eftersom lillebror fick massor med presenter. Maximilian fick sig en grill av sin mormor och här visar han upp den för lille Hugo

 

Grillat någon!? :)

 

Tack igen allihopa! Vi är verkligen nöjda med dagen och vi hoppas att ni med är det! :)

Och tack för hjälpen alla ni som varit med och slitit med allt jobb och särskillt till mamma och Göte som lät oss ha dopet hemma hos dom!♥

Och Maximilian har varit så duktig idag! Han har haft fullt upp med att leka med alla barnen som varit med oss idag så man har knappt sett honom idag. Mitt lilla gull! ♥ Snacka om att han däckade innan vi ens funderade på att dra oss hemåt och sen sov han fram till vi väckte honom hemma när vi skulle äta en bra stund efter vi kommit hem. Trött kille ♥

  

Av Debora Persson - 1 juni 2012 08:10

God morgon!

Solen skiner och hela familjen är uppe!  

Idag har vi fullt upp och redan vid 7 började vi (Dennis) tvätta.

Om man kollar hur vädret ska bli i morgon så ser det ut såhär:

 

Vi hoppas såklart på lite varmare så vi faktiskt kan vara ute och döpa Vilmer i morgon. Än så länge har vädret ändrats massor med gånger så kan mycket väl ändras massor med gånger till i morgon. Då hoppas vi på bättre resultat! :)

Idag är det även babysim som gäller för min och Vilmers del och efter det ska vi hem till mamma och planera morgondagen.

Av Debora Persson - 31 maj 2012 20:28

De senaste dagarna har jag varit extremt dålig på uppdatering men jag har haft fullt upp från morgon till kväll med planering och allt med dopet.

Idag har jag bakat hela dagen. Maximilian har varit på dagis mellan 9-14 och under tiden bakade jag massor. När vi hämtat Maximilian blev det en runda till stan för att byta Vilmers hatt, fanns inte i den storlek vi behövde så fick bli en annan istället. En keps fast med solskydd i nacken.

Hem sen igen och fortsätta städa och samtidigt försöka hinna med barnen och städa. Fullt upp med andra ord.

Nu är Oskar på besök hos oss, han hade doppresent med sig till Vilmer eftersom han inte kan komma på dopet på lördag. Vi har fikat och killarna har mest hållt sig inne på Maximilians rum och lekt med bilbanan Maximilian fick häromdagen av sin farbror.

Nu ska jag fortsätta en stund att plcoka och försöka få i ordning inför dopet innan det är läggdags. I morgon bli en lång dag..

Av Debora Persson - 28 maj 2012 21:59

   

Min lilla Vilmer.. Om några dagar ska du döpas, och detta är en sjukt stressig vecka för din mamma! Jag har knappt förberett något inför dopet och inte bakat någonting! När Maximilian skulle döpas bakade jag flera veckor innan. Förutom massor bak och fix till dopet ska det handlas nya kläder till två av killarna, fikafest på dagis, det är babysim och massor mer denna veckan.

Men mys, det hinner vi iallafall med för det tar vi oss tid med hela familjen!

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards