♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2011

Gravid vecka 20+6

Av Debora Persson - 31 augusti 2011 21:20



  Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 6 fulla dagar (v20+6).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 133 dagar kvar till beräknad förlossning.

Du är på dag 147 av 280. (52,5%)


I vecka 20 är kroppslängden omkring 19 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 350 g. Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna.

Det växer ut lanugohår på huvudet. Lanugohår är små, tunna, bleka hår utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. Stråna är ofta bara någon millimeter långa. Öronen flyttar fram till sidorna av ansiktet.

Spela gärna musik för barnet - gärna samma melodier. Både barn i magen och små barn älskar upprepningar, något som de känner igen. Nyfödda barn känner igen musik de hört under graviditeten. Till exempel kan barnet börja suga intensivare när just den melodin spelas.


Hur jag mått denna veckan.

Illamåendet är borta nu men det händer då och då att illamåendet kommer tillbaka.

Halsbränna har jag med börjat få men den är jag ju van sen Maximilian. Då gick jag med stark halsbränna varje dag i 9 månader.

Och äntligen har jag börjat känna bebisen i magen. Även fast det är andra barnet så brukar man oftast känna av den mycket tidigare än vad man gjorde med första barnet men eftersom livmodern ligger framför så tar det lite längre tid men nu känner jag av den. Har visserligen kännt på morgonen när man vaknat vart den har legat någonstans för där har magen varit hård men nu känner jag äntligen buffarna innifrån! :)

Det värsta är dock att det kryper något så förbannat i benen på mig när jag sitter stilla! Jag håller verkligen på att bli tokig!

 
 
Lisa - mamma till Knut

Lisa - mamma till Knut

31 augusti 2011 22:28

Min moderkaka låg i framvägg med Knut, så jag kände han ganska sent. Jag fattade aldrig varför jag inte kände honom mera och tidigare, tills typ 3 veckor före då jag fick vara på ett xtra UL. Då sa den läkare lite snabbt bara att den var i framvägg och då föll polletten ner för mig! Skitirriterande att jag inte fick veta det vid första UL, för jag hann bli skitnervös innan jag väl började känna honom!

http://mammatillknut.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards