♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under juli 2012

Av Debora Persson - 25 juli 2012 22:33

 


Av Debora Persson - 25 juli 2012 19:32

Just nu är jag så sjukt sugen på het stark gulachsoppa med lite bröd till och iskallt vatten men det som serveras till middag idag är lite korv med bröd. Man kan inte få allt alla gånger:)


I går somnade Vilmer vid strax efter 22 och jag tänkte att jag skulle få en knepig natt då jag var hemma själv med barnen eftersom sambon jobbade natt. Han är så lättväckt att det alltid är han som går upp om det är något så jag inte lika van vid att masa mig upp dödstrött mitt i natten.

Men när jag vaknade i morse så låg sambon brevid mig och Vilmer låg och snarkade i sin säng. Vad var klockan egentligen? Vilmer brukar få upp mig klockan 7 och sambon slutade ju jobba 07:15  så jag had eminsann fått mig lite sovmorgon till strax efter 8 idag! Plus att Vilmer inte vaknat en enda gång heller sen han somnade!

Jag steg upp och inväntade första son som skulle vakna. Vilmer vaknar när som tänkte jag men Maximilian vaknade före, vid strax innan 9.

Jag blev nojig och undrade varför i sjutton Vilmer sov så länge för och var inne hos honom 50000 gånger för att se så han åtminstone andades och gjorde han det kunde han få sova hur länge han ville.

9:30 valde ongen att öppna sina blå! 9:30!! Herregud han sov som en stock i 11½ timme! Inte för å klaga men eftersom han inte brukar sova så, så kunde man ju knappast njuta av den sovmorgonen för jag skulle hela tiden springa och kolla så han levde. Och grejen är den att jag precis innan jag gick och la mig igår läste om en tjej vars unge hade dött i spädbarnsdöd. Han var nästan 6 månader och hon skulle kolla till honom när han sov och då upptäckte att han hade konstig färg i ansiktet och inte andades. Smart att läsa det kvällen innan ens egen onge väljer att ta jättesovmorgon!
 Nej fy och usch.


Vi fick snällt sitta och vänta på att karln skulle stiga upp vid 14 idag innan vi begav oss ut i stekiga solen! Vi åkte dit där vi var igår och där var även sambons bror med flickvän. Maximilian hade köpt håvar så vi fiskade mer småfisk idag. Lite lättare än med en spann!:)

Nu ska vi ha lite mat i oss innan jag intar fortsatt soffläge! Sen kommer det kanske upp lite bilder från dagen med!

Av Debora Persson - 25 juli 2012 10:04

gickr.com" href="http://gickr.com" target="_blank">gif creator

I en av barnens böcker  finns denna. "Första Orden" Kul om ongen lär sig säga "Katt med glasögon" innan han säger "mamma"     

Lite som i HippHipp med när de har "Get i Fez" och "Duva i Luva"

Nu finns även "Katt med glasögon" ;)

Av Debora Persson - 24 juli 2012 22:26

Idag var det varmt som sjutton ute. Solen sken och det blåste inte ens. Det brukar det göra ganska rejält när det väl är sommarväder ute men idag var vädret perfekt vill jag lova!

Vi begav oss idag ut till ett ställe för att sola och bada (för de som ville det- inte jag då alltså..). Oskar följde med oss och vi åkte ut till havet som tydligen var sjukt kallt även för dom killarna som brukar bada i oavsett hur varmt eller kallt det är. 16-17 grader var det tydligen och jag skulle inte sätta min fot i det kalla vattnet!    

Vi begav oss istället därifrån och åkte en annanstans. Där var vattnet avrmare och pojkarna var glada för de kunde bada. Själv låg och jag gottade mig i solen och Vilmer låg och

sov i tältet i skuggan.

Efter en stund vågade jag mig med ut i vattnet.

Jag hade minsann avtten upp till knäna och fångade små fisk med en spann. Det ni! :)

Ja, jag är knappast den som badar frivilligt i kallt vatten. Utomlands har jag inga som helst problem med att bada för där är vattnet mycket varmare och så är det klart vatten. Man ser ner till botten och det gör man knappst i Sverige och därför vet man inte vad det är för skit eller fula fiskar som sommar runt under mig.


Efter en skön powernap var även denna lilla herren vaken och glad!

       

Oskar och Maximilian fiskar småfisk!

 


               

Lite småfisk!

 





Av Debora Persson - 24 juli 2012 18:57

Ni vet tävlingen jag bad som jag var med i när jag bad er rösta på mig?

Tävlingen som var hos mammajersmyr.

Jag vann den tävlingen! :) Häromdagen fick jag hem mitt pris jag vann och det var massor med roliga saker som är bra att ha (främst för barn) nu i sommar!

     


Det jag fick hem var alltså

Zunblock UV-klocka 2-pack.

(gör det möjligt att mäta hur stark solen är och vilket solskydd som behöver användas. Den är pedagogiskt utformad som en klocka kombinerad med ett id-band. I mitten av klockan finns ett djur som ändrar färg beroende på hur stark UV-strålningen i luften är. När barnen jämför djurets färg med ikonerna runt omkring kan de själva se vilket solskydd som behövs.)

Swimpy UV-armband 5-pack.

hjälper dig att enkelt hålla koll på barnet så att det skyddas från solens skadliga strålar i tid. Bandet smörjs in med solkräm samtidigt som man smörjer in barnet. När effekten från solkrämen avtar, så blir armbandet mörkare. Det är då dags att smörja på mer solkräm eller uppsöka skugga. Rekommenderas att användas med solkräm med minst SPF 15. Kan användas av både barn och vuxna, särskilt lämplig för dig som bränner dig lätt. Rekommenderas av hudläkare.

Hawaiian Tropic Silk hydrating protective sunlotion SPF 30.

En helt ny och unik kombination av solskydd och hudvård från Hawaiian Tropic. Innehåller en lätt och silkeslen formula som snabbt absorberas av huden. Doftar exotiskt av kokos och innehåller silkesprotein som vårdar och återfuktar huden. Produkterna innehåller botaniska extrakt med papaya, passionsfrukt, guava och mango.

Hawaiian Tropic lip gloss SPF 25

Återfuktande och skyddande läppglans från Hawaiian Tropic som ger vacker glans och naturlig färg på läpparna. Innehåller solskyddsfaktor SPF 25 och klibbar ej.

Naturligt Solskydd Kropp/Ansiktsspray SPF 15

Solskyddande kräm för kropp och ansikte med solfilter Titandioxid. Kombinationen av Panthenol, Olivolja och naturliga extrakt från Spetsgroblad, Aloe och Ringblomma bevarar hudens fuktighet samt motverkar hudens åldersförändringar orsakade av solljus. Fri från Mineralolja, Parabener, Propylenglykol, Silikon och Vaselin.

Butter Caramel Shower Gel

Krämig duschgel med söt parfym doft av kola ger känsla av välbefinnande. Deras intensivt mjukgörande effekt, vidhåller fuktigheten i huden. Den aktiva aloe extrakt, rikt på B, C, vitamin E och antioxidativa enzymer, rengör huden djupt och förstärker hudens försvar.

Antimygg armband 3 stycken

Tål vatten och kan bäras i badet. Varar i 3-4 veckor.

Armbandet är tillverkat av micro fiber och innehåller citronellaolja och lavendelextrakt som stöter bort insekter genom att täppa till djurens fuktreceptorer och stör deras luktregistrering så att de inte hittar rätt. Inga kemiska medel.

Garnier on the go size sunblock SPF 50 for kids.

 

Än så länge har vi bara hunnit prova på solkrämerna. Solarmbanden och myggarmbanden ska provas när vi åker på utflykt istället då de kan tänkas göra mer nytta än när vi sitter hemma bara. :)

Ska bli kul å se hur de funkar egentligen! :)

Butter Caramel showern hade läckt lite i paketet när jag fick den och hela paketet luktade goooooodis! Gott som sjutton luktade det verkligen! ;)

Maximilian är väldigt sugen på klockorna iallafall så de vill han absolut prova på!

 

Tack Mammajersmyr för vinsten! Den uppskattas verkligen! :)

 

 

 

 

 

Av Debora Persson - 24 juli 2012 08:48

God morgon!

Igår var inte alls Maximilian glad när han skulle sova och tillslut var han så arg och ledsen så jag gick in och la mig i hans säng så han skulle lugna ner sig lite. Jag har sovit små stunder i hans säng tidigare och sängen är skön att sova i men att sova en hel natt i den, för det var det jag gjorde visst är inte skönt. Den ät lite kort om man säger så. Antingen fick jag ligga med benen över träkanten och det var inte alls skönt eller så fick jag ligga med helt böjda ben. Det var inte heler skönt och det skänns verkligen nu när man vaknat.

Jag vaknade flera gånger i natt men var på tok för trött för att gå och lägga mig i min säng.

Nu vaknade vi 8:30. Eller jag vaknade då. Maximilian satt på golvet och lekte med sina spelande leksaker.

Idag är det iallafall sommarvärme! Sommarvärme! Hur ofta har man det nu för tiden!? Det skulle tydligen bli 25 grader idag. Alltid nått. :) Då blir det stranden idag, Maximilian är taggad. Han tjatar om att bada, åka båt, gräva i sanden och simma. :)

 
 



Av Debora Persson - 23 juli 2012 21:41

I lördags kom ju mina små prinsar hem från sin mormor och Göte.

Vi gjorde oss i ordning för en dag på festivalen. Solen sken och Maximilian var taggad för att åka karuseller!

Så fort vi kom in till stan försvann solen och regnet vräkte ner!

Vi mötte upp Danne när det slutat regna och vi festivalde. Maximilian kunde knappt värja sig, karuseller var det enda som gällde!

Vi gick ner till tivolit och Maximilian kände genast igen den gröna karusellen som såg ut som en larv. Den fanns ju på Öland med så den ville han absolut åka!

Eftersom föräldrarna måste betala med om man ska åka med ungarna så fick han åka själv. Det har han gjort innan ju så inga problem men varför i hela friden måste egentligen föräldrarna betala för? jag menar, hur mycket nöje har föräldrarna på en barnkarusell egentligen och rena rama rånet är det att åka karuseller.

Det var många mer barn som åkte utan föräldrar så det skulle inte vara några problem. Men när han väl satt sig så märkte vi att den gick lite snabbare än den på Öland.

Maximilian såg inte jätteroad ut i nedförsbackarna men det gick bra ändå. När han hoppat av karusellen sa han att den var lite läskig men rolig!

 


   

Men han var glad och nöjd när han åkt klart iallafall. Nu ville han åka bilarna. De är lite lugnare iallafall.

Vi hinner köpa en biljett till och Maximilian står och väljer bland karusellerna, vilken av dom ska han åka? Precis när han hittat den rätta karusellen, med kalle Anka och Mussemotiv på. En glad och lycklig Maximilian springer och sätter sig i tåget längst fram och är redo för en åktur- då öppnar sig himlen, det öser ner och man blir dyngsur direkt!


               

Det tar sen en bra stund innan vi kan fortsätta festivala oss. Eftersom solen sken när vi åkte hemifrån hade vi inga paraply med oss. En regnponcho hade vi liggandes under vagnen så den fick Maximilian ha på sig och så fick vi stå under ett träd tills den slutade regna.

 


När det slutat regna så gick vi en runda till innan vi tröttnade på att gå där.

Jag köpte lite marknadsgodis, Maximilian köpte blå hårfärg och barnen fick likadana Pippi Långstrumptröjor så vi hittade inte så jättemycket där. Tyckte inte det var så mycket där? Tidigare år har det varit mycket mer!?

       

Av Debora Persson - 22 juli 2012 19:31

Alltså jesus, sitter och läser på familjeliv.se och kollar runt bland alla trådar där. Kom in på en tråd där folk skriver om sina snåla kompisar. Snåla människor är bland det värsta som finns! Här kommer några exempel av vad folk skrivit:


"Var i england hos en kompis och var ute och åt en kväll, vi var sex personer. Alla åt och drack och bestämde sen att alla skulle betala vad de konsumerat. I detta räknade vi självklart in att alla står för sin egen dricks. Alla utom en tjej skulle betala kontant. Sagt och gjort, alla utom den tjejen lägger upp sina pengar+dricks och lägger till notan vilket gör att det rent krasst var mer än 5/6delar betalda, rätt mycket mer. När kyparen kom och skulle ta notan slänger hon upp sitt kort och säger till honom att TA DET SOM SAKNAS på hennes kort.
Fy fan, jag blir fortfarande arg på den vidriga snålheten. Inte bara för att det blev så att vi andra betalade för hälften av vad hon ätit och druckit, utan för att stackarns kyparen som varit jättesnäll inte fick sin dricks.
Vi borde sagt ifrån men alla blev så ställda och hon är en väldigt dominant människa. Jävligt var det iaf."

 

"Har en Bekant som villa stoppa ner sina matvaror i min knökfulla matkasse för att hon tyckte att det var för dyrt att köpa en ica plastpåse. jag frågade vad fan hon slängde sina soper i och fick till svar att det är billigare att köpa soppåserullar.

En sommar så skulle jag och en vännina ta oss ett kvällsdopp så vi åkte upp till ett sommarstuge område gick ut på den nya bryggan hoppade i och simmade omkring.
Då kommer områdets självutnämnde områdespolis och säger att det är ett privat bad(så är icke fallet) Han får ge sig men talar om att vi inte får gå på bryggan för det blir slitage på den. Okej sa jag och la en 5:a på bryggan och sa att det var för slitaget på bryggan och att bryggföreningen kunde behålla växeln"

 

Min kompis har en bekant som fyllde år. En kompis till denne gav då bort en skrapad trisslott med motiveringen "jag ville ju inte ge bort en nitlott!". Det var 25 kronor i vinst på lotten... haha =0).

 

Nu kom jag på att jag som barn blev uppmanat att inte ta mer än 3rutor toapapper när jag kissat hos en kompis. Men jag fick ta 5 rutor om jag gjort stora A.

 


Har en släkting som när han bjuder på kaffe, tar fram dom minsta koppar som går att uppbringa (ser ut som leksakskoppar som man bjuder dockorna på thé ur ).
Detta för att då går det inte åt så mycket kaffe, och man får bara en kopp dessutom.
Mängden motsvarar väl ungefär ett 2 cl shotglas skulle jag tro

Men å andra sidan är han smålänning, och dom ska ju tydligen vara snålare by nature




Ett syskon fick barn och hade gjort sig av med alla saker sen förra barnet.
Denne fick då skötbord, babysitter, bilbarnstol samt kläder av mig.
Strax efter har syskonet kommit över billigare sprit från Tax free som denne erbjuder oss att köpa då vi ger bort whiskey i julklapp till några.
Inte till inköpspris utan för lite extra så att syskonet tjänar nånting på det hela!
Tyckte själv att denne kanske kunde komma med en enklare flaska som tack för sakerna han fått ist för att lägga på lite extra.

 

Min kompis bjöd sina grannar på middag.
De hade med sig en flaska vin när de kom och gav till värdinnan i dörren.
De hade en trevlig kväll och åt trerätters med vin och avec. Dock inte det vinet som gästerna hade med sig.
När de skulle gå hem tog grannarna med sig vinflaskan de hade med sig hem - med motivationen att "den gick ju inte åt".
Det är nog bland det värsta jag hört....

 

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards