♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ☆Gravid Ellion☆

Av Debora Persson - 15 december 2013 19:25

95% gången nu!

Endast 2 veckor kvar till BF och det med blandade känslor. Snart är denna graviditet över.
Både positivt och negativt. Man vill inte att det ska ta slut samtidigt som att man vill att det snart ska ta slut så vi kan få vår bebis snart!

 

Men fredag är min sista dag som jag tänker anstränga mig på skolarbete på ett tag för efter fredag tar jag julledigt och mammaledigt och efter fredag är bebisen välkommen precis när den vill faktiskt.

Då ska jag vara redo för barnafödande Väskor ska stå färdigpackade och redo för avresa, kamera ska vara laddad och nerpackad i väskan och mitt psyke har laddat klart sina batterier så att JAG är redo att föda barn utan att vara livrädd. För livrädd är jag fortfarande. Även om jag vet att jag troligtvis kommer föda barn som om jag inte gjort annat i livet så är jag ändå fullt berädd på att detta kommer bli mitt livs värsta upplevelse på det sätt att jag kommer bbli hemskickad flera gånger innan jag äntligen får stanna kvar för att sedan uppleva en fruktansvärt jobbig förlossning på minst 36 timmar innan de blir illa tvugna att sprätta upp mig för att få ut bebisen. Det är precis så som jag alltid förestllt mig att mina förlossningar ska bli. Någon gång kommer bli den första.



Av Debora Persson - 14 december 2013 09:23

Igår var det lucia och som vanligt fyller min mormor år på lucia!

Vi begav oss dit på kalas. Pojkarna var julfina med och Maximilian hade tomtekläder på sig och Vilmer var pepparkaka.

Det bjöds på smörgåstårta. Jag äter inte smörgåstårta så jag åt annat men lillasyster K älskar smörgåstårta så jag tog en fin bild till henne eftersom hon inte var med på kalaset ;)

 

Efter några timmar var barnen trötta och vi åkte hem.

Vilmer somnade för natten redan i bilen och Maximilian var uppe en stund till efter att vi kom hem men inte långt efter att han somnat så gick vi och la oss också. Dundertrötta.

I natt har jag inte alls sovit bra. Vaknat flera gånger, och dessutom vaknat med halsbränna. Men det är inte många dagar kvar nu så jag får stå ut! :)

 

Av Debora Persson - 12 december 2013 17:31

  Med 17 dagar kvar till vräkning så fick jag idag höra att min mage har sjunkit.

Själv sa jag till mannen innan dess att jag inte alls tycker den har sjunkit något och därmed blir det ingen bebis inom det närmsta. Men jag vet inte om den har sjunkit eller inte.


Känner idag att bebisen får komma precis när den vill men tidigast om ca en vecka.

Jag går i skolan nästa vecka med och har nästa vecka hur mycket som helst med prov och inlämningar som ska göras så ingen bebis innan nästa fredag. Sen är den välkommen. När det gäller julafton bryr jag mig snart inte längre om den skulle komma då, det vore mest taskigt för bebisen själv att välja komma just den dagen av alla dagarna. :-) Sen är jag ju egentligen fullbokad på julafton och har inte tid att åka till BB. Däremot så har jag bestämt mig för att jag bara har ett besök hos barnmorskan till och det är nästa vecka. Sen har jag en tid bokad igen den 3 januari men har planerat att inte behöva gå på det besöket.


Idag har jag iallafall roat mig med klädshopping till bebisen.

Lite roligt får man ha när man väntar på bebisar och det är att handla kläder till dom.

3 bodys och ett par byxor fick det bli idag.

   

Hittade snuttar till bebisen med men där satte mannen stopp. De har inte haft några snuttar i butik inne i stan innan så höll på att dö idag när de fått in två olika.

Jag köpte ju kaninen för lite sen i Malmö så den har jag men däremot blev jag tokkär i lejonet och elefanten.

En bebis kan ju knappast ha för mycket snuttisar! Därför anser jag mig rätten att snart kunna köpa de två andra snuttarna med! :-)

     



Av Debora Persson - 10 december 2013 09:45

Sicken grå och blöt dag vi har idag.

I söndags kom massor snö på förmiddagen och på eftermiddagen kom allt regn så blask har vi gott om.

Igårkväll började Maximilian hosta en massa och i natt har det fortsatt. Näsan rinner på honom så idag är han hemma med sin pappa. Själv puggar jag och ska snart in till skolan. Har noll lust att ta mig ut i detta väder idag. Igår höll jag på att slå halft ihjäl mig flera gånger ute för det var halt och blött ute på marken.

I morse kom jag knappt ur sängen och hann dessutom somna om innan jag hann stiga upp. Känner verkligen att min kropp behöver vila!

Måste vila upp mig, men får tänka positivt och snart får jag vila runt jul. :)

Nu har vi iallafall kommit så långt att vi är nere på under 20 dagar kvar till BF :)

 


Av Debora Persson - 9 december 2013 18:50

Jävlar vad veckorna går fort!

Jag är inne i vecka 38 nu och det är mindre än 3 veckor kvar! Haja läget liksom!? 20 dagar kvar till BF!

Ena dagen är jag sjukt redo att föda barn och andra dagen är jag så jäkla rädd att jag inte vill föda barn.

Jag är galet trött om dagarna och det krävs minst en powernap för att klara av dagen.

Är jag i skolan är det svart med powernaps och jag sitter istället och kämpar med att hålla mig vaken och gästa stup i kvarten.

Bärjar snart få ordning på min planering när det gäller plugg. Nu de två kommande veckorna som jag har kvar i skolan så är det massor att göra. Prov på prov på arbete på nationella prov. Allt för att slippa ha så mycket kvar efter att bebisen har kommit.


Jag känner mig faktiskt inte så stor och tung, mer trött och jävlig.

Och bebisen ligger och trycker mot övre delen av magen så är helt öm. Har garanterat ett stort blåmärkte på insidan av magen!

Än har jag inte svullnat upp heller med en massa vätska. Det har jag inte gjort med någon av de andra barnen så jag hoppas jag slipper gå runt med elefantfötter denna gången med. :)


Annars mår jag bra. Det är jämna plågor hela tiden :)

Ibland undrar jag om bebisen kommer dyka upp innan julafton och ibland känns det som om den kommer dyka upp i januari istället.

Hela tiden har jag varit sjukt säker på att den kommer på BF den 29 december men nu börjar jag känna att det kan bli en januaribebis. Kanske kommer den på min födelsedag den 2 januari?

Jag får ofta frågor om jag inte känner något, att förlossningen snart är på gång men jag känner absolut ingenting. Många har förvärkar och annat tjaffs flera veckor innan förlossningen sätter igång men både med Maximilian och Vilmer small det på och gick i en jäkla fart. Inga förvärkar eller något sådant. Det är det jag är lite orolig över. Vore festligt om jag blev lite förvarnad någon gång. Några förvärkar en dag innan eller något.


     

Vecka 38

Kroppen:
Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen.

Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Om du är omföderska föder du statistiskt sett ditt barn två till tre dagar tidigare.
 
Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.


Av Debora Persson - 7 december 2013 18:16

Häromdagen fick jag paket på posten.

Ett välkomstpaket till bebisen från Goboken helt gratis!

Både Maximilian och Vilmer ar också fått hem detta paketet när jag väntade dom.

Man får Boken om dig som man fyller i om de första åren, En prins och en prinsessa som är en kartongbok, Velourhjärta att hänga på vagnen, 6 dubbelvikta kort med kuvert som man kan klistra in egna foton i. Dessutom ett gäng med bra faktaböcker.

 

Av Debora Persson - 4 december 2013 21:15

Så jäkla svårt för mig att inse att det faktiskt bara är 25 dagar kvar till BF!

25 dagar är ingenting! Det är mindre än en månad kvar!

Om en månad är jag förhoppningsvis 3-barnsmamma!

Helt sjukt!

Det är inte långt kvar nu och jag längtar ihjäl mig samtidigt som jag inte vill att det ska ta slut.

Jag älskar att vara gravid samtidigt som det ibland är en ren pina.

Det gör ont överallt, man är tjock och otymplig och flåsar som en hund för ingenting. Det är galet mysigt att hela tiden bli sparkad inifrån och att känna bebisen.

Det är samtidigt sjukt jobbigt att bli sparkad inifrån hela tiden, man har ömma revben hela tiden.

Man vaknar mitt i natten av att man har ont och att den är en bebis som älskar att stöka runt i magen när den egentligen borde sova som alla andra.

Precis som förra gången kommer jag sakna min gravidmage redan på BB fast jag precis fått en bebis. En gravidmage har så stor betydelse.


Jag kommer sakna ihjäl mig samtidigt som jag nu längtar ihjäl mig.

Jag ska njuuuuuta i 25 dagar till, därefter ska jag börja klaga på att det inte alls är roligt att vara gravid längre. Men nu ska jag känna att något av det bästa i livet är att vara gravid. Det är verkligen så!

Tycker lite synd om alla karlar som aldrig kommer kunna vara gravida. De hade dock aldrig klarat det ändå. För mycket gnäll ;)


Av Debora Persson - 2 december 2013 20:15

Efter mitt barnmorskebesök idag hade vi en tid på Familjerätten för att skriva under att mannen är pappa till även detta barnet.

Enligt mig är det ett stenålderssätt att göra såhär. För om man är gifta så slipper man skriva under papper och den man är gift med blir automatiskt pappan till barnet. Men om man egentligen ska fastställa ett faderskap så finns det ju bara ett sätt och det är ju genom prover. Inte genom att mamman säger att karln är pappa. För oavsett om man är gift eller inte och säger att karln är pappan så finns det inga garantier att han är det. Men men även om det är år 2013 så är det väl det bäta och billigaste sättet att "fastställa" pappan till barnet.

I vilket fall så slapp vi frågorna som ofta brukar komma eftersom det är vårt tredje barn tillsammans och vi bott tillsammans hela tiden. Annars brukar frågor som "var ni tillsammans tiden då du blev gravid?" komma och liknade frågor. Däremot fick vi fastställa att bebisen blev till under en viss period som stod på papper där de räknat ut när bebisen ska ha blivit till ungefär. Sånt kan vem som helt räkna ut om man vet ungefär när bebisen ska födas..

Två vittnen kom in och vittnade när vi skrev under och sen gick de igen. Därefter gick vi.


Jag hade precis innan vi kom in till Familjerätten fått samtal från dagis om en sjuk Maximilian. Han hade kräkts och hade feber stackarn så efter familjerätten åkte jag och hämtade hem min lilla gosse.

Han hade varit pigg i morse men just när han skulle äta sin lunch så kräktes han och när jag kom så låg han och sov i soffan. Han var sen upprörd över att han inte hann springa in på toaletten för att kräkas och hade mycket bekymmer med detta, stackarn.

Kanske för det hände framför alla kompisarna. =(

Tror dock inte på kräksjuka eftersom han inte kräkts mer efter det. Däremot kräks han alltid när han får feber och han har haft feber hela dagen nu och legat i soffan hela tiden. Sovit till och från under hela dagen.

Inte ätit något alls och knappt druckit. Han är väldigt dålig på att vilja få i sig något när han är sjuk.

Min stackars kille missar grötfrukosten på dagis i morgon där det är frukost med barn och föräldrar. Det hade han sett fram emot men missar det tyvärr nu. Förhoppningsvis är han lite piggare i morgon och då kan vi äta gröt hemma istället! :)

 

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards