♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ღ Gravid & förlossning Vilmer ღ

Av Debora Persson - 15 december 2011 19:30

Idag var det även dags fär att bege oss mot Familjerätten för att skriva på att mannen är pappa till vårt andra barn.

Efter att ha suttit ner i socialens väntrum i en evighet fick vi tillslut komma upp på ett rum för att få skriva på alla papper.

Kvinnan förklarade vad som skulle ske och vad det var vi skulle skriva på osv.

Vi skrev på papper, det kom in två "vittnen" som skulle skriva på att de sett mannen först skriva under på att han är pappan och sen skulle jag skriva under på att jag sett mannen samt de två vittnena skriva under. Och dessa vittnen var även där för att se och höra att inte vi skrev under dessa papper under "tvång" från handläggaren vi var hos. En enda röra alltihopa egentligen.

Någon gång kommer det väl komma ett enklare sätt än det som finns nu eller? Å andra sidan var det enklare nu tydligen än när vi väntade Maximilian, då var det fler papper som skulle skrivas under. Idag skrev vi bara under på tre papper.

Av Debora Persson - 11 december 2011 15:16

  

 

Idag är det exakt en månad kvar tills vårt lilla hjärta ska komma!
Om en månad ska Maximilian bli storebror!!

Kan knappt fatta att han ska bli storebror, han är ju fortfarande min lilla  lilla älskling!

Han kommer fortfarande vara min lilla älskling hela livet men samtidigt blir han min stora älskling.


Förhoppningsvis är det kanske lite mindre än en månad och inte lite längre!

Kanske blir det en 8 dagar tidig bebis denna gången med.

Jag föddes 8 dagar tidigare, beräknad 10 januari men kom 2 januari.

Maximilian var 8 dagar tidigt, beräknad 1 oktober men kom 23 september.


Men ibland har jag för mig att bebisen ska komma den 28 december.

På något sett låter det som ett datum som bebisen mycket väl skulle kunnat komma på.

Men det är inte roligt för bebisen att komma i slutet på december, att vara sist med allt hela tiden.

Ska den födas i december borde det bli på tisdag, samma dag som min mormor fyller år och då är det lucia och födelsedatumet skulle helt enkelt bli 11-12-13. Det är väl ett ballt datum?!

Så tidigt blir det dock inte kan jag lova.





Av Debora Persson - 10 december 2011 09:17

Du är i vecka 36.
Du har gått 35 fulla veckor och 2 fulla dagar (v35+2).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 32 dagar kvar till beräknad förlossning.


I morgon är det 1 månad kvar tills lilla pyret ska komma!


     

Bilderna togs igår men orkade inte lägga upp dom då.


Vecka 36

Kroppen: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.

Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Det är bra att ta reda på vad som händer under de olika skedena under förlossningen. Till exempel hur du kan hantera och möta smärtan och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.
Det kan kännas skönt att ha en väska färdigpackad när det är dags att åka in till förlossningen. I den kan du packa saker som journal från barnmorskemottagningen, olja till massage, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste och tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, matsäck och kamera.

Barnet: Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Tänk på att det är karaktären på fosterrörelserna som ändras, dock ej frekvensen. Vid avsaknad av eller minskade fosterrörelser ska du ALLTID kontakta förlossningen eller din MVC. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.


Ja, nu är det inte långt kvar tills h*n ska komma! I morgon är det en månad kvar. Helst inte dag längre än så..

Så max en månad till tänker jag vara gravid.

Nu börjar det bli riktigt trångt i magen med. Samtidigt som det trycker rejält neråt så trycks det rejält uppåt. Det känns som om bebisen ibland tänker ta sig ut henom att gräva sig uppåt genom lungorna.

Jag vaknar nu för tiden alltid väldigt tidigt. Det gjorde jag när jag väntade Maximilian med. När jag vaknar är jag så pass pigg att det inte är någon idé att ligga kvar och försöka somna om utan det är bara till att stiga upp. Är visserligen skönt att stiga upp före alla andra för då hinner man få lite ensamtid. :)

Nålarna i örat har hjälpt mig mot foglossningen iallafall men nu när snart en vecka gått och jag tappat någon nål så känns banne mig foglossningen igen. Ryggen värker med. Halsbränna så in i sjutton men jag mår bra annars.




Av Debora Persson - 8 december 2011 09:39

Idag vaknade jag innan mannen skulle gå till jobbet vid 06 och lyckades inte somna om såklart så steg upp och inväntade Maximilian som inte tänkte vakna förrän 8.45

Pappagris som han är så stampade han ut i vardagsrummet när han vaknade och det första han frågade var vart pappa var. Fick svara att han jobbade och då frågade han om Danne och Oskar. Även där fick jag säga att de jobbade men att mamma var hemma med honom idag och då bara suckade han. Jag är väl inte så rolig längre antar jag, så han till och med väljer våra vänner framför mig;)

Dom är nog lite mer lekglada än vad jag är nuförtiden. Stel som en pinne kan jag knappast sitta ner och leka med honom någon längre stund :(

Ska iallafall försöka få lite gjort här hemma idag. Har 100 kg tvätt som ska in i garderoberna. Maximilian har hjälpt mig tvätta bebisens alla kläder. Vi tömde den garderoben, jag började sen sprang Maximilian med nöje och hämtade alla kläderna och fyllde tvättmaskinen och när de kläderna var slut började han tömma sin egen garderob så där fick vi stoppa honom. Hans nytvättade kläder behövdes inte tvättas igen men han verkade tycka det var roligt att riva ut allt som fanns:)

Nu kan man då snart börja packa väskan med, går trots allt in i vecka 36 (35+0) idag så kanske god tid att börja med det. Men det är ju så svårt att veta vad som ska med. Förra gången packade jag en liten väska med knappt mer än lite kläder i eftersom jag visste att jag skulle hem så snabbt jag bara kunde. Denna gången ska jag stanna lite längre hade jag tänkt och då ska genast mycket mer packas ner.

Nu ska jag slänga mig i duschen medans Musse och hans vänner håller min son sällskap:)

Av Debora Persson - 6 december 2011 20:00

Idag var det dags för ett besök hos barnmorskan igen.

Glad i hågen tog jag mig dit med förhoppningen om att mitt järnvärde hade stigit liiite eller åtminstone inte sjunkit ännu mer.

Och så hoppades jag att bebisen skulle ha fixerat sig, fast jag vet attandra barnet oftast inte fixerar sig förrän det är dags för förlossning. Maximilian var ju fixad väldigt tidigt kommer jag ihåg.


När jag kom fram till barnmorskan så fick jag veta att min barnmorska inte var på plats idag utan jag skulle få gå till en annan barnmorska istället.


Men innan jag fick komma in till barnmorskan var det dags för vägning och blodprov.

Det var inte hon som brukar sticka mig i fingret så hon som stack mig idag högg direkt i fingret.

Splash! Nä men hon var inte lika försiktig och pratglad som den andra brukar vara.

De kollade värdet två gånger på mig även denna gång.


Förra gången låg det på 105 och 106.

Idag hade det banne mig ökat! Det låg på 116 och 120!!

Snacka om att det hade ökat! Bra där! Det hjälpte banne mig att dricka nässelpulver vill jag lova!

Jag känner mig ju mycket piggare och jag blir inte svimfärdig varje dag längre.


Besöket inne hos barnmorskan gick väl bra. Denna barnmorskan var en helt annat typ av person än min vanliga barnmorska så  det blev lite konstigt när man inte kunde prata som man brukar ungefär.

Men vi gick igenom lite om kommande förlossning, om jag var orolig över något osv.

Fick papper att fylla i om barnavårdscentral.

Vi lyssnade på bebisens hjärta och det låg idag på 144.

Magen mättes och SF måttet låg på 34 om jag minns rätt.


Sista gången vi mätte min mage med Maximilian låg den på 33! Men då var jag inte hos barnmorskan de två sista gångerna eftersom min bm först missade att avboka min tid och nästa gång jag skulle dit födde jag Maximilian istället.


   

Av Debora Persson - 3 december 2011 21:28

Idag var vi iväg hos Maximilians farmor och farfar. Mannen skulle byta till vinterdäck och jag fick akupunktur för min ryggvärk och foglossning. Maximilian var först ute och lekte i regnet men kom in till oss efter en stund och satt så fint och lekte på golvet medans jag fick nålar i mig.

Det gör förbaskat ont när man ska hitta de rätta punkterna för allt men det är väl värt det om det hjälper såklart!


Nu har jag 8 nålar i örat som ska sitta i en vecka eller tills de trillar av sig själva om det skulle hända innan en vecka gått.


När jag väntade Maximilian hade jag nålar i båda öronen, men då hade jag bara 4-5 stycken i varje öra. Denna gången körde vi på ett öra i taget.

Nu har jag ju inte sådana långa stora nålar som man oftast ser när det är akupunktur. Skulle de va så stora nålar i örat en vecka hade jag fått isolera mig själv och inte våga röra mig samt dött en skvätt av de stora nålarna.

De nålar jag har i öronen är yttepyttesmå och sitter på små plåsterlappar.

 

Av Debora Persson - 2 december 2011 23:02

Du är i vecka 35.
Du har gått 34 fulla veckor och 1 full dag (v34+1).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 40 dagar kvar till beräknad förlossning.

Du är på dag 240 av 280 (85.7%)


       


Vecka 35

Kroppen:
Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.


Herregud, bara 40 dagar kvar tills lilla pyret ska komma! Hur ska vi hinna med allt!?

Det går så snabbt nu så det går banne mig undan! Jag orkar inte gnälla på hur ont jag har i hela kroppen så jag håller tyst om det. I morgon får jag nålar i öronen som förhoppningsvis tar bort lite smärta i ryggen.

Annars är allt prima ballerina. Bebisen växer och frodas, jag känner att den ligger och trycker neråt samtidigt som den trycker mot revbenen så det är inte mycket plats kvar i magen längre.


Av Debora Persson - 2 december 2011 09:03

Tänk att det ska vara så svårt att sova i slutet på graviditeten. Senaste tiden har jag börjat sova skitdåligt, vilket gör att mannen med sover skitdåligt. Jag ligger och snurrar hela natten, har börjat snarka och det gör jag aldrig annars, jag är uppe och springer på toaletten, det kryper i benen, jag har ont i ryggen och jag måste sova med en kudde mellan benen så inte foglossningen gör sig lika påmind på natten som på dagen. Jag är oxå van vid att alltid sova på mage och nu är det lite svårt att göra det och därför ligger man inte lika skönt som man brukar eftersom man inte kan sova som man vill riktigt.

Herregud, det är inte konstigt man är trött på dagarna när man inte kan sova ordentligt på nätterna.

Jag minns att det var likadant när jag väntade Maximilian och den enda natten jag fick sova ut riktigt skönt, utan att vakna en enda gång, ja det var natten till den 23 september så han lät mig sova innan han skulle födas helt enkelt. Smart kille det där:) Får hoppas det blir likadant denna gången! :)

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards