♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 25 januari 2013

Tygblöjor

Av Debora Persson - 25 januari 2013 20:38

För ett tag sedan fick vi hem tygblöjor till Vilmer.

Mannen var vääääldigt tveksam till att ha på Vilmer tygblöjor för han hade absolut ingen lust att hålla på att tvätta sketna blöjor så det jobbet skulle jag isåfall få ta.

Jag ville testa tygblöjor och fick som jag ville. :)

Tygblöjor är inte särskillt uppskattade på dagis som jag förstått sen jag hade praktik på ett dagis för några år sedan så min tanke är ju inte att ha tygblöjor på Vilmer när han är på dagis men när han är hemma kan han lika gärna ha tygblöjor på sig.


Under de senaste 20 åren har blöjperioden blivit betydligt längre.
År 1989 - blev barn blöjfria vid ca 2 års ålder.
År 2011 - blir barn blöjfria mellan ca 3-7 år.
Det kan bero på en mängd olika saker. Dagens moderna engångsblöjor har alltid en supertorr yta och finns numer att köpa för barn som väger upp till 30 kg. Barn är bekväma små varelser som varken kan eller vill sluta med engångsblöjor. Barn blir ofta blöjfria tidigare med tygblöjor, vanligtvis före 2 års ålder. Det beror på att barnen känner när de kissar och får en förståelse för sambandet mellan kissnödig och våt blöja. Med tygblöjor får ni en skönare och kortare blöjperiod.

 

Visserligen blev Maximilian blöjfri vid ca 2½ år utan tygblöjor men man kan ju hoppas att tygblöjorna gör att Vilmer inte heller vill ha blöja längre än så.

Och vi har provat tygblöjorna nu och jag tycker de funkar hur jäkla bra som helst. Och Vilmer har tilloch med sovit med tygblöja flera timmar på dagtid utan att blöjan läckde. De blöjorna vi har är reglerbara så man kan ha dom från nyfödd till 15 kg (tror jag) så man kan ha dom länge. Och det är inlägg i dom så barnet kan sova i tygblöjan på natten och om man är orolig att blöjan ska läcka kan man sätta in ett sxtra inlägg så blöjan blir lite tjockare. Vi har dock inte provat att ha honom sovande i tygblöja än.

 

Vi har färgerrna blå, lila, orange, röd och gul.

 

 

   

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards