♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ☆ Ellion 0-1 år ☆

Av Debora Persson - 13 mars 2014 15:08

Idag var jag hos barnmorskan på mvc och pratade som man alltid gör ett tag efter förlossningen.

Hon gullade med Ellion en stund och sen sätter hon sig vid stt skrivbord, kollar på datorn och säger

"Ja det var inte många rader förlossning du hade. Med andra ord en snabb och bra förlossning igen och utan smärtlindring med! Du är ju bra på det här, som gjord för att föda barn!"

Jag har journalerna hemma, och det är som sagt inte många rader det står om min förlossning eftersom det gick så fort, ingen smärtlindring och inga konstigheter. Precis som jag ville ha det.

Så därför hade vi inte så mycket att prata om eftersom allt gick som på beställning.

Hon sa att hon hoppades på att få träffa mig igen där och det kommer vi göra men det kommer dröja några år denna gången! :) Jag överlåter barnafödandet på mina syskon nu för några år framåt. För snart kommer storebrors bebis i april och lillasysters tvillingar i maj, fast tvillingarna väntar nog inte till maj utan de kommer nog i samma veva som sin kusin i Umeå ;)


  

Av Debora Persson - 11 mars 2014 16:00

Idag var det besök hos barnmorskan som gör akupunktur på Ellion.

Möjligtvis var det sista besöket.

För nu kan det ha vänt! Som ni ser på bilden är det bara GRÖNT!

Rött betyder skrik/ont i magen och blått är Oro/Gnäll. Igår och idag (än så länge) är det bara grönt. Lite dippar såsom smågnäll och tjut har det varit men så är det med alla barn (antar jag?) så det är inget jag tänkt på direkt.

Ellion har skrattat högt, han ger oss leenden hela tiden och har kunnat ligga ner under babygymet en bra stund innan tröttnat tidigare har han inte alls velat/kunna ligger där under. Nu ligger han under gymet och er åt leksakerna som hänger och dinglar.

vi hoppas det fortsätter såhär nu och att vi slipper all magont så vi i fortsättningen kan få ha en glad liten Ellion  

 

Av Debora Persson - 9 mars 2014 21:22

Älskade Maximilian, skulle ha fin frisyr till dejten med mormor. Vattenkammade håret bakåt och var nöjd med att ha samma frisyr som sin pappa.Idag invigde han sina nya skor som han tjatade till sig av sin käre far. De snyggaste Rocke Fellakläderna har jag tjatat till mig. Jag älskar de kläderna.

 

Maximilian blev iallafall hämtad av mormor och de åkte till McDonalds och åt lite mat innan de fortsatte till bion för att se på Frost. Efter biofilm var de i affären och Maximilian köpte glass till honom och lillebror Vilmer. Maximilian var iallafall jättenöjd med sin eftermiddag som han tillbringat själv med mormor.


 


Medan Maximilian umgicks med mormor så övningskörde jag och vi hämtade hem våra vinterdäck. Vi lagade middag och smågrabbarna myste i soffan. Vilmer njuter och tar vara på stunden där han inte har en storebror som bestämmer. Men trots att han njuter för fullt så blir han alltid lika glad nör storebror kliver in genom dörren. Precis som om de inte setts på veckor. Härligt att de är så glada i varandra!

   

Av Debora Persson - 8 mars 2014 19:50

Idag har vi haft ett jättehärligt väder! Solen har lyst på oss och vi har haft 11 grader i skuggan.

Vi tillbringade förmiddagen hos barnens farmor och farfar där vi bytte till sommardäck, barnen lekte på lekplatsen och vi fikade ute i solen. Därefter bar det hem till en, enligt mannen en väldigt viktig fotbollsmatch. Barnen fortsatte att leka ute när vi kom hem så de har fått många timmars sol idag.

   

I eftermiddag/kväll har Ellion ahft ont i magen, men inte lika mycket som vanligt. Däremot hr han blivit mycket gnälligare sen vi började med akupunkturen men det ska va så innan det övergår till det bästa!

Däremot hade vi en glad Ellion innan en stund. Så jäkla mysigt när man får så stora leenden från en sådan liten kropp!

 


LURING!

 




Av Debora Persson - 7 mars 2014 12:24

Härliga fredag!

Dagen startade med att vi packade in hela familjen i bilen till abrnmorskan som gör akupunkturen på Ellion för idag var det dags för andra besöket där.

Han fick sina nålar och sen åkte vi hemåt igen. När vi kom hem packade jag ner Ellion i vagnen och mötte upp Patricia och Lykke för en promenad. Grabbarna hemma har lekt i trädgården och när jag kom hem så blev det lunch. Korv och bröd, och grabbarna satt ute i det fina vädret och åt. Själv håller jag mig inne med en lite gnällig Ellion.

Det blir mer gnäll nu när akupunkturen är igång då magontet ska övergå till gnäll för att sedan övergå till en lugn och glad bebis!

Medan de andra är ute och leker så ska jag och Ellion ta itu med lite tvätt och annat som måste göras här hemma.

Om en stund ska vi även ut och köra. Jag har äntligen börjat övningsköra igen. Det har legat lite på is nu när jag varit gravid och det har varit vinter. Och att vi köpt annan bil.

Häromdagen körde jag för första gången med vår nya bil. Ovant att starta bilen med en bilnyckel! Tidigare hade vi en bricka som bilnyckel och en knapp man tryckte på för att starta bilen!

Men som tur var så var det väldigt mycket lättare än jag trodde att köra med den nya bilen!

Välkommen HELG!

Av Debora Persson - 6 mars 2014 20:08

Idag var jag med Ellion på bvc.

Det var även inbokat 2-månaderssamtal för min del. Det är det vanliga samtalet man har på bvc när bebisen är 2 månader där vi pratar om hur jag mår och har mått efter förlossningen.

Jämfört med de andra gångerna så är det denna gången jag mått som bäst när det gäller allt från direkt efter förlossningen. Med Maximilian var det värst, då mådde jag mycket sämre då vi bodde långt hemifrån, hade inte direkt någon som kunde komma och avlasta när Maximilian skrek hela dagarna, mannen jobbade i Malmö och var borta många timmar per dag och jag fick bara höra att "det går över".

Vi pratade iallafall om hur jag mår, hur det går med koliken. Man mår ju inte bättre av att ha ett barn skrikande hela dagarna men förutom allt magont så funkar det jättebra.


Efter samtalet la vi fokus på lilla Ellion.

Mätning och vägning var det som gällde. Just vid besöket var det en glad liten gubbe som vi hade å göra med. 

Han har dock inte gått upp i vikt som han ska.

Han har knappt gått upp hälften av den vikt han borde gått upp sen förra besöket.

Det känns som om jag ammar hela dagarna eftersom man sitter ner mycket med honom när han skriker men tydligen får han inte i sig det han ska så nu får jag mata honom ännu mer. :)

Men sen är det heller inte någon större kris. Han är inte undernärd så någon katastrof är det inte.

Vi får bara hoppas på att han kan börja följa sin kurva igen då den dalar neråt just nu.


 

Av Debora Persson - 5 mars 2014 20:50

Ikväll har Ellion har JÄTTEONT i magen. Han har skrikit så intensivt att jag nästan blivit rädd ett par gånger. Lät som om han var på väg att trilla av pinnen av smärta.

Nu har han äntligen lugnat ner sig och jag har fått se ett leende från honom så förhoppningsvis är det glömt från hans sida. Nu vill vi verkligen slippa detta.

Mitt mamamhjärta klarar inte av detta mer. Det är så förbaskat synd om honom.

Men annars har Ellion varit väldigt lugn idag. Man har kunnat lägga ner honom utan att han skrikt. Annars har man hela tiden fått bära runt på honom hela tiden. Han är visserligen en bebis som vill ha MYCKET närhet och det beror väl inte på koliken men han verkar vara mer till freds och då är det lättare att lägga ner honom så han får ligga under gymet eller i babysittern.

 


Innan magontet ikväll har jag bakat bullar. Grabbarna bus ville hjälpa till men de tröttnade ganska fort och valde att brotta ner varandra istället och busa runt. De var med och hällde ingredienserna i bunken innan de tröttnade.

Tycker dock de blev lite torrare än de brukar idag. Fick ha de i ugnen lite längre för de var likbleka men så fick jag dom torrare istället. Vet inte riktigt vad som gick fel där.


 


Av Debora Persson - 4 mars 2014 19:37

Idag fick vi komma iväg och få akupunktur på Ellion. Äntligen. :)

Besöket tog bara några minuter. Inne på barnmorskans rum bland ett gäng bilder och kort på väggen hittade vi vår lille Vilmer. Eftersom han fått hjälp för sin kolik när han var lika liten så skickade han ett kort som tack och det satt där på väggen. :)

Besöket tog som sagt inte alls lång tid eftersom vi varit där tidigare så visste vi det mesta. Det var bara två år sedan vi var där med en pytteliten Vilmer.

Ellion fick en nål mellan tumme och pekfnger några sekunder på varje hand och sen var det över.

Jag är glad att vi får hjälp med detta. Det är svårt att förstå om man inte är med om det själv men med skrik och magont varje dag är verkligen hemskt. Både för Ellion och oss andra.
Efter första gången med akupunktur så kan man få en väldigt jobbig kväll för att det sen lugnar ner sig.

Ellion skriker inte mer än vanligt och jag hoppas inte det blir värre. Det är en hel del gnäll från honom iallafall. Med Vilmer märkte vi skillnad redan första kvällen.


Just nu har jag ont i hela kroppen, känner mig inte alls ok så kanske sjukdom på väg? Däckade vid 18 på soffan innan och känner mig inte det minsta mycket piggare.


    


Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards