♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ♥ Maximilian 4-5 år ♥

Av Debora Persson - 28 september 2013 20:18

Idag hade Maximilian barnkalas och de bjudna var hans kompisar på hans avdelning på dagis.

Perfekt start nu när han börjat på nytt ställe och ska lära känna många nya kompisar.

Vi hade hyrt ett ställe för att slippa ha kalaset hemma.

Till vår hjälp hade vi lillasyster Karin, lillebror Algot och Danne. Karin var lektant, Algot hjälpte till med det mesta och Danne var kökshjälp ;)

När alla barnen hade kommit så bjöd vi på korv med bröd. Därefter blev det lek och sedan presentöppning. Efter presentöppningen var det dags för fika och då bjöd vi enklast på glass, maränger, bullar och kex. Eftersom det var både allergi mot mjölkprotein och ägg bland barnen så var det enklast med glass :) Vi sjöng för födelsedagsbarnet och efter vi fikat så hade Karin hittat en skattkarta och barnen fick bege sig ut för att leta reda på skatten och dess ledtrådar. För varje ledtråd de hittade fick de ett uppdrag/lek att göra för att få nästa ledtråd och tillslut var det dags för skatten och den var såklart gottepåsarna. När barnen fått sina godispåsar var kalaset över och jag tror både föräldrar (de som var med) och barn var väldigt trötta! :)


En otålig Maximilian väntade på sina kompisar!

   

Stora lillebror.

   

Vi sjunger för födelsedagsbarnet.

 

Vilmer är ute på skattjakt.

 


Nästa helg har vi ett kalas till då släkt och vänner ska fira vår 4-åring.

Så kommande vecka blir det mer bakning och kalsfix! :)


Maximilian fick massor med fina presenter av sina kompisar. Bland annat piratsaker, smålego, Vem Där-spel, troll, tatueringar, godis, pennor, målarböcker, pysselbok och bilar.

 

     

Piraten!

 

Av Debora Persson - 25 september 2013 20:37

Idag hade vi inskolningsmöte med båda barnen på dagis. Först var jag på möte på Maximilians avdelning. Jag fick veta lite hur det går för honom och det går jättebra för honom. Han är jätteduktig och har fått många nya kompisar. Och det känns bra för oss också att ha honom här. Förra dagis gillade jag visserligen med men Maximilian kom i stort sett hem varje dag och sa att de stora pojkarna varit dumma mot honom men här har han inte sagt något sådant. Han älskar att vara här och blir alltid lika besviken när jag kommer för att hämta hem honom och det betyder ju att han trivs! ♥ Trivs han så trivs jag. Han leker jättebra med en kille och de har redan hunnit bli bästa kompisar och de leker jättebra tillsammans. Tyvärr ska de flytta i helgen så han byter dagis och det är ju lite tråkigt när Maximilian hittat någon att leka så bra med. Men han har fler kompisar på dagis så det kommer nog gå bra ändå. :)

Men det funkar jättebra för honom där och det är huvudsaken!

Efter mötet på Maximilians avdelning gick jag över till Vilmers avdelning och hade litet möte där inne med. Även här går det jättebra för honom. Han är väldigt omtänksam och hjälpsam sa fröken. Han dukar gärna av bordet och hjälper till att fixa. Precis som han gör hemma, här går han gärna och slänger blöjan själv när han fått ny blöja, han dukar gärna av bordet och tar gärna ens tallrik innan man själv hunnit äta klart ;) Han har mycket energi och mycket spring i benen vilekt resluterar i att han brukar vara toktrött vid lunch redan. Och han trivs han med såklart!


   

Förutom inskolningsmöte idag har jag pluggat massor och även hunnit baka lite bullar till kalas i helgen. I morgon blir det en omgång bullar till men då ska det bakas mjölkfria så vi får se hur det slutar. Hoppas det blir ätbara, annars vetesjutton vad jag gör.



Av Debora Persson - 24 september 2013 20:44

Idag blev det skolan en stund innan jag fick bege mig iväg igen för att hämta Maximilian på dagis. Han hade en tandläkartid så jag hämtade honom direkt efter han ätit lunch. Jag kom precis lagom till hans sista tugga.

Idag hade de sjunigt för honom för att han fyllde år igår och så hade han fått ett armband med sitt namn på och ett fint litet kort. Så det var med andra ord en nöjd kille jag hämtade idag. Inte ofta det händer eftersom han oftast vill stanna kvar och leka och absolut inte alls följa med hem. Men idag hade jag mutat honom med att vi skulle åka buss till tandläkaren så det gick han med på :)

När vi satt på bussen sa han "Ska vi åka och hämta bebisen nu, mamma?"

Tyvärr så skulle vi inte hämta hem någon bebis utan den får vi hämta hem efter att jultomten varit på besök hos oss.

Och sen sa han "ÅH, vad jag älskar att åka buss med dig mamma!" Tur man kan roa en liten själ så lätt! ♥

 

Hos tandläkaren gick det iallafall bra och han skötte sig exemplariskt. Efteråt fick han titta i den lilla lådan och valde ett suddgummi som såg ut som en haj innan vi gick därifrån. Jag hann dessutom skriva över Vilmer till denna tandläkaren med eftersom han automatiskt hamnade i stan när den vi har här stängde ner. Jag och Maximilian håller till där vi brukar så vi flyttade över Vilmer med. Till Maximilians lycka åkte vi bussen hem igen.

Av Debora Persson - 23 september 2013 21:21

Min lilla stora älskling fyller 4 år idag. Dagen började lagom roligt med att jag fick ringa mig sjuk eftersom jag inte var tillräckligt pigg för skolan. Barnen var vakna när vi kom in och sjöng för Maximilian. Båda blev lika förvånade när vi sjöng, eller jag sjöng inte så mycket men mannen fick sjunga för mig med. Tror Vilmer blev chockad. Vid frukost var han helt utmattad. Men det blev iallafall paketöppning. Som vanligt var det de hårda paketen som var roliga och inte de mjuka. ;) Även Vilmer fick presenter idag. Nu för tiden kan man inte ge den ena något utan att den andre också ska ha så vi hade slagit in ett par byxor och ett gänga nappar till Vilmer som han ändå behövde och skulle få ändå. Maximilian var iallafall nöjd med sina presenter och han lyste upp i hela ansiktet varje gång han såg vad paketen innehöll. Bra med ett nöjt födelsedagsbarn!♥


 

Min fina fina 4-åring!

 

Spännande att öppna presenter!!

 

Lillbrorsan fick med paket.

 

Spindelmannen!

           


Och presenterna...

 

Bilar-Labyrint spel, Fem Myror är fler än fyra elefanter spel, Playmo Polisbil med polisbåt och poliser, skor som blinkar, barnyatzy, fotbollskläder, Spindelmannengubbe och Ironman gubbbe, Snickarbyxor, Verktygslåda, 2 par jeans och ett par hängslebyxor,

Vilmer fick sig också ett par hängselbyxor och namnnappar som han ska ha på dagis eftersom han ett flertal gånger haft andras nappar liggandes på sin hylla så nu slipper han byta nappar med de andra barnen.

 

Dagen som sen gått har varit lugn för min del, jag har försökt vila upp mig så gott det går eftersom jag inte alls har tid att vara sjuk. Barnen tog med sin pappa och åkte till affären för att köpa tidningen och sedan har de lekt ute. Maximilian har provat att snickra lite och testkört sina verktyg han fick och sedan har de spelat fotboll. Maximilian fick välja middag idag eftersom det var hans födelsedag och han valde såklart pannkakor så det har vi gottat oss med idag, ♥

Jag hoppas han är nöjd med sin dag idag iallafall och det verkar som om han är det. Och han somnade tidigt idag med så han var helt utmattad!

Själv kan jag inte förstå att tiden går så fort. 4 år! Är man 3 år är man fortfarande liten liksom men när de blir 4 år så blir de helt plötsligt så stora. När man är 6 år börjar man ju skolan (nollan) och det är ju snart! Man får lite småpanik, ju äldre barnen blir desto äldre blir jag med.

 

När Maximilian var och köpte tidningen så sa han till sin käre far att mamma var med i tidningen. Det såg inte mannen men det gjorde minsann Maximilian. Jag var med på förstasidan faktiskt. Och inne i tidningen var även mannen med på ett hörn. Men såklart så var Maximilian med i tidningen! ♥

   

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards