♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ღVilmer 0-1 år ღ

Av Debora Persson - 14 oktober 2012 10:41

Lördagen for iväg så man knappt hann med den och nu är det söndag!

Maximilian är iväg på bamsegympa med sin pappa medans jag är hemma och myser med  Vilmer.

Ruggigt och blött ute idag så det kommer bli massa hemmamys hela dagen idag.


Igår var ju Maximilian hos sin mormor där han hade en välbehövd semester från sin mamma, pappa och lillebror.

Han hade sovit över och blev lite bortskämd med bubbelbad och massa mys.

På förmiddagen åkte vi andra inom stan på ett ärende innan vi åkte till barnens farmor och farfar. Vårt matsalsbord och stolar har vi lämnat där för det ska slipas och målas vitt tänkte vi så igår blev det slipat.


Efter besöket där for vi hem till  mamma för att hämta hem vår lilla gullunge som vi saknat så!

Han hade fullt upp med att pussla när vi kom för att hämta honom.

När vi kom hem var det dags att tvätta och sen kom Oskar på besök och stannade hos oss resten av kvällen. Vi åt middag och Maximilian plockade fram sin nya radiostyrda lastbil han fick av sin morfar och Suss när han fyllde år. Oskar blev som ett barn igen och de körde runt med lastbilen här hemma. :)

Helt plötsligt har vi ju jättemycket plats i vardagsrummet nu när bordet och stolarna är iväg.

Jättemycket lekplats istället! :)

   

Av Debora Persson - 8 oktober 2012 19:02

Idag har Vilmer hunnit bli 9 månader! Min stora kille!

3 månader till och han fyller 1 år.

3 månader mammaledigt till innan allvaret sätter igång igen.

Ångest? JAAAAA!

Det är bara förnamnet! Man får bara mer och mer ångest ju mer man tänker på det!


Men vi lever nu, och nu är vår älskade gullunge 9 månader.

Han växer och frodas som han ska.

Fortfarande 2 tänder i munnen.

Tar sig fram genom att krypa och gå med hjälp av möbler.

Han går även jättebra med gåvagn och tycker det är hur kul som helst.

Sovtiderna är ungefär att han somnar runt 20-21 på kvällen och vaknar mellan 06 och 07 ungefär. Ibland finns det undantag såklart.

Det roligaste som finns är att smyga in i storebrors rum fast han inte får.

När storebror leker på sitt rum och han hör detta så ställer han sig upp och bankar på dörren för att bli insläppt annars skriker han. :)

   


Av Debora Persson - 4 oktober 2012 18:00

Nu går det undan!

Häromdagen tog vi fram gåvagnen till Vilmer, han kunde stå och hålla sig vid den men benen liksom stod kvar när vagnen började rulla så gick väl sisådär med den...

Tänkte att det tar väl ett tag till innan han förstår vad man gör med den. Maximilian tyckte iallafall det var roligt med vagnen och har kört rally här hemma med den. Och gömt den på sitt rum, för den är ju ändå hans från början...


Idag rotade vi fram vagnen på Maximilians rum och jag ställde Vilmer vid vagnen och sen försvann han.

Han GICK och båda fötterna hängde med!

Ibland tyckte han det var så roligt att han inte hade tid att titta vad han gjjorde utan han tittade hellre omkring sig och då blev det lite tokigt, och han trillade åt sidan.


Men nu traskar han på med vagnen! :):)


   




Av Debora Persson - 4 oktober 2012 17:07

Något som Vilmer älskar är att så fort Maximilians dörr är öppen så smiter Vilmer in. Han får någon sorts raket i baken  för han är inne på hans rum på nolltid.

Där inne finns såklart massor med leksaker, inte lika tråkiga som han själv har utan mer roliga, mindre leksaker som är goda att stoppa i munnen!

Tur vi satte en dörr till Maximilians rum för annars hade det inte funkat. När Vilmer är på väg in på Maximilians rum och han märker att vi är efter så skrattar han bara och kryper ännu snabbare i hopp om att hinna in på rummet och stoppa en liten sak i munnen!

Han gillar också att stå och banka på den stängda dörren i hopp om att någon ska släppa in honom så han med får chansen att leka där inne i det hemliga rummet!



"Släpp in mig storebror!!"

 

Av Debora Persson - 3 oktober 2012 17:17

Igår blev det en runda till vårdcentralen, eller det blev två men vi började med en först.

När mannen kom hem från jobbet åkte vi direkt till vårdcentralen som hade drop in fram till 15 så vi kom i sista sekunden.

Vilmer hade hemsk hosta, täppt i näsan och hade ganska jobbigt med andningen så vi tänkte åka in för att se om vi åtminstone fick något för hans hosta så han- och vi skulle få sova.


En läkare lyssnade på honom och han hörde att det var mycket slem som störde andningen så Vilmer skulle få andas i en såndär mask för att få det lite lättare.

Minns när Maximilian fick göra det och det var inte det roligaste kan man säga..

Hela besök tog en bra stund- 1 timme och mannen satt i bilen och väntade med Maximilian eftersom vi trodde det inte skulle ta så lång tid att få lite hostmedicin. Men först fick vi vänta en liten stund innan vi fick komma in till sjuksköterska. Efter det fick vi vänta ca en kvart för att komma in till läkaren och sen fick vi vänta en bra stund för att få andas i masken då de inte hade grejer hemma till det så de sprang runt och försökte lösa det.

 

Tillslut fick vi då komma in och Vilmer fick först dricka kortisontabletter som löstes i vatten innan han fick andas i den jobbiga masken.

Då andades han in adrenalin. Det var ju inte det lättaste att få honom att göra detta då han gallskrek och vände bort huvudet hela tiden.

Efter att ha andats en gång fick vi vänta en kvart för att sen låta honom andas igen. Denna gång slapp han masken och sköterskan kopplade istället på en snabel (?) som var mycket lättare. Vilmer tyckte den såg kul ut och trodde väl antagligen att den sprutade ut mat för han började suga på den och han skrattade istället för att skrika. :)


Därefter fick vi gå.

Fick dock ingen hostmedicin och jag orkade inte fråga efter någon heller för Vilmer började bli trött och gnällig. Men de sa att blev det inte bättre skulle vi komma in igen så han fick andas i maskinen en gång till.


 

Vid 19-tiden hade fortfarande inte hostan gett med sig men han andades mycket lättare så jag ringde till 1177 för att se om vi kunde ge honom hostmedicin vi hade hemma, Bricanyl som Maximilian tidigare fått utskrivet.

Det tyckte inte mannen jag pratade med utan han tyckte vi skulle åka in till jourcentralen istället så han skickade oss dit.

Så vi åkte in till jourcentralen.

En läkare kollade på honom och jag sa till honom att andningen var bättre men det var hostan som var värre. Han lyssnade på honom och han hörde att andningen var bättre men de tog ett stick i fingret på honom ändå ifall det skulle vara någon infektion eller annat.

Proverna såg bra ut och vi fick Bricanyl utskrivet till honom.

Idag är han mycket bättre!

Av Debora Persson - 2 oktober 2012 10:43

Idag håller vi vår lilla hulligan hemma från dagis. Anledningen till det är att karln har åkt till jobbet med vagnen och ståbrädan i bilen..

Vi har ju Maximilians vagn hemma men det blir lite bökigt att trycka ner två barn i den och Maximilian hade inte orkat/velat gå hela vägen till dagis heller.

Han var den idag som vaknade först (förutom karln då). Han kom in och la sig brevid mig och Vilmer och klappade oss på kinden och sa att vi skulle vakna nu.

Vilmer har haft en jobbig natt och hamnade tillslut i vår säng för han mest låg och snurrade och vaknade hela tiden.

Men, vi har hemmamys hela dagen istället, det funkar lika bra det :)

Av Debora Persson - 1 oktober 2012 08:00

1 oktober och måndag idag. Ny månad och ny vecka. Idag är det höst på riktigt.

Och idag är jag arbetslös!

Igår var sista dagen mitt jobb hade öppet och nu har det stängt ner.


I början på september var det möte på jobbet som jag inte kunde komma på men fick veta dagen efter när de ringde mig.

Jobbet skulle stänga ner sista september eftersom det ligger på busstationen i centrum och busstationen ska rivas och flytta till tågstationen istället och eftersom allt rivs så åker mitt jobb med.

Det var bara arbete månaden ut och sen var det över.

Jag som mammaledig kan inte sägas upp så jag sägs upp i februari när jag egentligen skulle kommit tillbaka från mammaledigheten. Hade jag inte varit mammaledig hade jag nog varit hur stressad som helst med att hitta nytt jobb och allt det där.

Men nu är jag mammaledig och tar det med lite mer ro.

Jag har flera månader på mig med att hitta något nytt isåfall.

Visst är det tråkigt att man inte längre har något jobb men det löser sig alltid.

Jag har varit iväg och pratat med en studievägledare och om inget annat perfekt jobb dyker upp innan mammaledigheten är slut så kommer jag plugga upp några ämnen på komvux så jag kan söka högskolan till hösten.

Så vi får se hur det artar sig, jag kommer iallafall ha en del att göra till våren i vilket fall. Ska jag plugga så gör jag det heltid och då blir det lite annat  än det jag ska plugga upp. Bland annat psykologi A och B.


Idag är det iallafall måndag och i eftermiddag kommer min pappa, Suss och Sonja hit för att fira vår nyblivna 3 åring.

Sen är det slut på kalas för denna gången. Inga mer födelsedagar för i år i denna familjen.

Maximilian sover än och gör kanske en stund till. Han hade ju fullt upp igår med först gympa och sen två kalas utan någon endaste powernap och ändå somnade inte pojken förrän närmre 22!

Hela helgen har vi haft fullt upp och Vilmer har inte varit sig själv heller riktigt. Han har varit gnällig och absolut inte kommit till ro. Om han tillslut har somnat så har han sovit i 10 minuter och sen vaknat igen. Tror det är för det har varit så mycket i helgen, mycket folk och liv. Har kanske blivit för mycket för honom. Får bli en lugn vecka nu tror jag.



Bilder och annat från helgen kommer upp lite senare när jag har tid. Nu ska jag underhålla en liten spillevink som rusar runt bordet och plöjer ner allt i hans väg och tjuter som en liten tok. En glad kille iallafall! :)




Av Debora Persson - 26 september 2012 21:06

Idag blev det en utflykt till Kristianstad för hela familjen.

Vi mötte upp lillasyster Karin i stan. Tyvärr var inte vädret det bästa men det gick bra ändå. Så en runda på stan blev det innan alla tröttnade och behövde lunch i magen. Jag gick bort till mitt jobb och lämnade in mina arbetskläder och pratade lite innan vi begav oss iväg för att äta lite lunch.

Efter lunch åkte vi iväg till Andys lekland för ett par timmar där. Karin åkte och hämtade Khaled så han med kunde komma och leka! :)

Efter några timmar var vi trötta nog för att bege oss hem, klockan hade hunnit bli efter 17 och en stund senare skulle Karin och Khaled påbörja flytten så det blev inget besök hos dom, vi får ta det en annan dag. Och Maximilian hann knappt sätta sig i bilen innan han däckade efter dagens aktiviteter!


Haha, alltså jag älskar denna bilden! Så jäkla festlig!

Det var som sagt inte bara Maximilian som hade roligt på Andys om man säger så! :)

 

Dessa två alltså! :)

   

Lillprinsen♥

     

Maximilian tar en dricka paus♥

 

En glad kille i full fart!

            

Vilmer gillade bollhavet! ♥

      


   

Det blev lite shopping med såklart.

Eftersom Maximilian fyllt år fick han hämta ut en gratis present på BRleksaker och han valde ett skrivblock med penna. Sen köpte han lite bondgårdsdjur till sin bondgård.

Han hade ju ihopsamlade poäng sen tidigare så idag shoppade han några djur med dom poängen.

 

En hundvalp  ocg ett gäng ankor har flyttat hem till Maximilians bondgård..

 

En ny vinterjacka till Maximilian som vuxit ur förra årets.

 

På Andys Lekland har de en "klädkammare" där man kan köpa begagnade kläder och såklart även lämna in kläder.

Mycket av pengarna går till Min Stora Dag om jag minns rätt.

Idag lämnade vi in en kasse med kläder som vi inte behövde mer och som betalning fick vi 2X 50 kronor att handla kläder för inne i klädkammaren.

Beroende på hur mkt kläder man lämnar in så får man antingen 50 kr att handla för eller fri entré på leklandet.

Men eftersom vi redan betalat inträde på leklandet så kunde vi lika gärna se om vi hittade lite kläder istället för jag tror man skulle använda den fria entrén inom en månad och det skulle vi troligtvis inte göra ändå så vi fick istället 2 stycken 50-kronors.

Kläderna vi lämnade in var begagnade sen länge och inga kläder vi skulle använda på våra barn längre men så länge det är fint skick på dom så kommer de säkert till användning för någon.

För 100 kronor hittade vi alltså 4 bodys, 1 par byxor och en t-shirt till Vilmer.

Några kläder till Maximilian hittade vi inte.

   









Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards