♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 23 december 2013

Vecka 40 (39+0)

Av Debora Persson - 23 december 2013 10:56

Idag går jag in i min förhoppningsvis sista graviditetsvecka.

Jag är ganska nojig och vill helst inte föda idag eller i morgon, sen får bebisen komma precis när den vill men inte idag. Och inte i morgon. Ibland känns det som om den kommer innan/under jul och ibland känns det som om den tänker vänta till nästa år.

Just nu känner jag att jag inte vill föda över jul på grund av pojkarna. Jag bryr mig egentligen inte om jag inte får fira jul eller om bebisen tänker fylla år på julafton men jag vill fira julen tillsammans med mina pojkar.

Jag vaknar varje morgon och inser att jag klarat av en natt till utan att det ska vara på gång. Jag vill ju helst inte stressa med allt mitt i natten och det får gärna starta dagtid eller kvällstid. Men helst inte nattetid.

I natt vaknade jag flera gånger för att inse att det inte har startat och varje gång räknar jag ut att om jag skulle föda nu så skulle jag missa julafton med mina pojkar.

Jag har klarat mig hittills. Jag känner ju inte något ens än gång men eftersom det smällt på snabbt som sjutton innan så är jag rädd att jag inte kommer bli förvarnad  och skulle vattnet gå hemma så kan det gå undan eftersom Vilmer föddes en timme efter vattnet gick. På en timme hinner vi inte till förlossningen.

Men som sagt, inte idag eller i morgon men annars får den komma när som helst.

På söndag är det BF och jag är mycket väl medveten om att den kan komma två veckor efter det. Så det kan dröja innan den bestämmer sig för att komma. Till och med att den kan bestämma sig för att komma på Vilmers (och farbror Rickard) födelsedag. Ja, vi är många i början av januari så det kan bli fler födelsedagskrockar! :)

   

 

Vecka 40

Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.
Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen.

Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards