♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under november 2013

Av Debora Persson - 13 november 2013 16:23

Igår när vi var i Karlskrona åkte vi inom Babyproffsen och hämtade ut babyboxen man får när man är gravid.

Den innehöll inte mycket om man jämför med när man fick den med Maximilian och Vilmer.

När jag var ravid med Maximilian minns jag inte riktigt vad boxen innehöll men den innehöll desto mer iallafall och likaså med Vilmer. Då fick man nappflaska, reflex, blöjspann och annat roligt.

Men visst är det roligt med gratis oavsett vad det är. Denna boxen innehöll bland annat Tvättlapp från trygghansa, always trosskydd, haklapp, tandkräm, våtservetter och en box från pampers blöjor med kupong och startpoäng. Även en provtidning och lite olika sorters reklam på babygrejer.

   

Av Debora Persson - 13 november 2013 08:23

Igårkväll tillbringade vi några timmar på förlossningen.

Inte för att föda barn utan för ett litet studiebesök.

Barnen hade sin mormor på besök som skulle umgås med dom hela kvällen. De lagade mat tillsammans, läste saga och sen somnade pojkarna.

På förlossningen var vi 4 par. Alla skulle ha i slutet på december/början av januari. Jag var dock den enda mamman som väntade sin tredje onge.

De andra väntade sin första. Haha. Det är ju oftast de som väntar sitt första barn som åker dit på besök. Men jag kände att jag behövde det ändå.

Vi lyssnade först på information och tittade på lite bilder. Sedan fick vi gå ner till förlossningen och sätta oss i ett förlossningsrum och lyssna på mer information där. Jag visste ju såklart vad allt handlade om men lärde mig ändå lite.

Mina inställningar på smärtlindring har heller inte ändrats efter detta besöket.

Jag ska abslut inte ha någon smärtlindring denna gången heller.

Kan prova lustgasen men den är inte rolig på mig så jag får se. Inga sprutor iallafall. Och så fick jag veta varför jag fick spruta i armvecket efter förlossningen, när jag sagt till kompisar att man får spruta efter så vet inte de vad jag pratat om för de har inte fått någon sprta men det är för att de haft en nål i handen under förlossningen och den har jag vägrat så då har jag fått sprutan efteråt.


När besöket på förlossningen var över så begav vi oss iväg för att köpa en barnvagn.

En Crescent Comfort blev det och den är verkligen jättefin! Ser knappt använd ut och vi fick liggdel, vindskydd, däckskydd och andra tillbehör till.

   



Av Debora Persson - 12 november 2013 22:17

Idag när pojkarna skulle till dagis var Vilmers vagn inlåst och vi var stressade så det fick helt enkelt bli en liten promenad istället för att springa in igen och rota reda på nyckel och allt.

Maximilians avdelning hade födelsedagskalas för barnen som fyyllt år denna hösten och abrnen ahde valt att ha maskerad, vilket jag kom på 5 minuter innan vi skulle bege oss till dagis så det blev stressigt att letaa reda på hans Spindelmannendräkt och ansiktsmask till den. Men det var tur jag kom på att det var maskerad iallafall för aananrs hade jag haft en besviken Maximilian idag.

 

Av Debora Persson - 11 november 2013 20:15

Idag bytte jag vecka igen och jag är nu inne i vecka 34!

Jag har gått hela 33 veckor nu och samtidigt som jag håller på att längta ihjäl mig så är jag lagom stressad.

Hela förra veckan kunde jag inte ta mig ur sängen på morgonen för jag hade så ont.

Hoppas denna vecka blir bättre.

Jag har fått höra av flera att min mage är ganska liten men så känner inte jag. Jag känner mig stor som ett hus och stärre kommer jag bli. Det är väl de sista veckorna man sväller upp rejält.


Bebisen är väldigt livlig på natten. Jag kan vakna av att det bökar och stökas runt i  magen. Och sen har jag såklart svårt att somna om när jag inte kan röra mig utan att få ont.

Jag känner fortfarande mig väldigt säker på att det är en lillebror i magen. Maximilian önskar sig nu en lillasyster och hon ska helst vara 4 år direkt.


I morgon ska vi på besök på förlossningen igen. Jag ser fram emot det för jag tror jag blir lugnare då. Mannen däremot hade helst sluppit det eftersom vi ändå varit och fött barn på förlossningen tidigare men när det gäller förlossningar och sånt så är det jag som bestämmer så därför blir det ett besök dit i morgon.

   


 

Vecka 34

Kroppen: Under slutet av graviditeten kan det ibland kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett. Vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster.


Av Debora Persson - 11 november 2013 14:03

Idag var det dags för Maximilians 4-årskontroll på bvc.

Jag visste vad han skulle få göra sen innan så jag hade förberätt honom för vad han skulle få göra.


Han fick börja med att väga och mäta sig.

Sen förra besöket på bvc (3-årskontrollen) har han gått upp 2.5 kg och växt hela 9 cm på längden!

Han låg precis på normalkurvan så han var helt enkelt perfekt! :)

Sen fick vi komma in på bvcsköterskans rum. Maximilian pratade på och han fick sitta i en stol framför tavlan med en massa bokstäver. Själv fick han en liten tavla i sitt knä med några bokstäver på samt en ögonlapp på ena ögat. Bvcsköterskan pekade på en bokstav och då skulle Maximilian peka på sin tavla i knät vilken bokstav hon pekade på. Mindre och mindre bokstäver varje gång. Sen fick han lapp på andra ögat. Han klarade testen utan problem. Därefter var det dags för hörseltest. Han fick hörlurar på sig och skulle lyssna efter pipet och då skulle han ta klossar och flytta från ett ställe till ett annat ställe.

Där satt han och stirrade bara och bvcsköterskan tryckte och tryckte efter pipen. Vi frågade om han hörde något men han bara skakade på huvudet. Nej, han hörde ingenting. Bvcsköterskan fick ta på sig lurarna själv och prova för hon trodde inte luraarna var inkopplade riktigt men det var dom. Han fick lurarna igen men sa att han inget hörde.

Sköterskan tryckte och tryckte. Men tillslut fick Maximilian kläm på vad det var han skulle lyssna efter. Då hörde han direkt hela tiden. Det brukar vara så när barnen aldrig gjort det tidigare och de inte riktigt vet vad de ska lyssna efter. Det är ju små svaga pip de ska lyssna efter och hon berättade att vissa barn till och med tror det ska komma musik eftersom de lyssnat på musik i sådana lurar innan.

Men när Maximilian fick kläm på ljuden så hörde han jättebra.

Sen kollade hon om han kunde färger, räkna och prata. De tittade i en bok och hon ville att Maximilian skulle förklara vad pojken på bilderna gjorde vilket gick väldigt bra.

Besöket gick i vilket fall helt perfekt och han var jätteduktig.


Efter besöket åt vi lunch på McDonalds. Vi var hungriga och Maximilian hade missat lunchen på dagis så då blev det hamburgare. En glad och nöjd Maximilian!

Och inte nog med det, jag och Maximilian åkte buss hem från stan så han var galet nöjd! Han älskar att åka buss så han var glad.

 

Av Debora Persson - 9 november 2013 18:45

Idag är det 50 dagar kvar till lillplutten är beräknad att anlända.

-Inte en dag senare, hör du det bebis?!

 

Av Debora Persson - 9 november 2013 18:27

Idag har det verkligen varit full rulle på grabbarna från det att dom vaknat i morse.

Man skulle kunna tro att de inte varit på dagis på två veckor fast dom var där igår.

Mannen har fixat ute och nere i källaren idag medans jag försält städa här hemma. Hade tänkt jag skulle hinna med så mycket mera idag men pojkarna har varit rätt krävande idag så nu är det kortslutning i mitt huvud.

Vi sålde en av kaninungarna idag och vi har fått förvarna Maximilian ganska rejält för det eftersom han blir ledsen varje gång vi sagt att vi inte kan behålla alla kaninerna och måste sälja några.

Så med pengarna vi får för kaninerna får Maximilian köpa något fint han vill ha. Idag fick vi två sedlar så barnen fick varsin sedel och de avr nöjda och glada!

Det skulle komma en annan med och titta på kaninerna idag men hon dök aldrig upp.


Mina små huliganbabianer!♥

 

Av Debora Persson - 8 november 2013 20:40

Maximilian älskar att rita på sin surfplatta.

Ikväll målade han en jättefin bild. Synd att han inte målade den på papper så man kunnat spara den.

Men han har iallafall målat hela familjen. Längst till vänster är jag. Den store gubben är mannen och sen är det bebisen. De två nere är Vilmer till vänster och Maximilian till höger.

 

På denna bilden är inte bebisen med.

Men däremot har jag en tjock mage så bebisen är kvar i magen. Det ser man för jag är den enda i familjen som har en kropp, de andra har benen  och armar växande på huvudet ;)

 

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards