♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under oktober 2012

Av Debora Persson - 4 oktober 2012 21:37

Maximilian har nu hunnit bli 3 år gammal. Min stora stora pojke! ♥

Mycket kan han och mycket lär han sig hela tiden!

   Han älskar att pussla. Han kan sitta ner och pussla hur länge som helst, om och om igen. Det gäller att ha mycket pussel hemma hela tiden :)

Han kan räkna jättebra! 1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,11,14.. Så kan det låta när han räknar och det är ju inte många siffror han missar! Räknar man tillsammans så räknar han ännu bättre.

 Han kan färger. Innan kunde han färgerna som teletubbisarna hade på sig. Tinkiwinki (blå), Dipsi (grön), Lala (gul) och Poo (röd). Var det då en grön färg sa han att det var Dipsi-färgen. Men nu kan han säga riktigt vad det är för färg

(de vanliga färgerna då som röd, blå, gul, vit, svart, grön mm.)

 Han har storlek 98-104 i kläder.

 Pratar hela tiden i hela meningar. Och förstår definitivt mycket mer än man tror han gör!

Ibland gör han det inte men då är det för att han inte vill lyssna.. :)

 Han har haft scharlakansfeber som jag trodde inte ens fanns längre. Men tydligen gör det de. Nu kan han inte få det mer iallafall för har man fått det en gång är man immun och får då istället halsfluss om jag minns rätt.

Han älskar att pyssla, som att rita, måla, kladda med färger och annt sånt.

 I våras (mars-april där någongång) slutade han med blöja och det gick väldigt lätt för honom att vänja sig utan den. Jag sa till på dagis en torsdag att vi ska testa att ha honom utan blöja hemma så jag bad personalen fråga honom om han behövde kissa så han skulle slippa kissa i blöjan. Fick till svar att de inte ville tvinga honom till något men att de kunde iallafall fråga. Veckan efter kom han till dagis utan blöja och personalen vatt väldigt förvånade! Vi sa till honom att blöjorna var slut och att det bara var bebisar som hade blöja och han var stor pojke nu. Så enkelt var det. Efter två nätter med torr blöja där efter slutade han även med blöja på natten.

Napp och välling slutade han med i samma veva. Vi slutade köpa hem nappar för de napparna han hade tuggade han sönder så ville han ha napp fick han ta en söndrig vilket han inte ville. Vällingen började vi ge honom i pipmugg vilket var "äckligt" sa han och slutade därför vilja dricka välling. Det var inte lika gott som i flaska. Lätt som en plätt!

 Han uttalar sitt namn "MASKEMILAN" och om han pratar om sig själv säger han "MILAN". Säger alltid sitt namn istället för "mig" eller "jag". "Nej, Milan vill inte kissa!"

Han kallar sin lillebror "VILMERBOO". Boo har han fått från att Vilmer är lillebror som då blir Boo. Ett tag kallade han honom för bara "BOO". Han vet även vad mamma och pappa heter.

 Han är fruktansvärt envis (vem har han fått det ifrån egentligen??) och han vet precis vad han vill och blir det inte så, så blir det andra bullar! (  )

Just nu kommer jag inte på mer som ska skrivas här men mer kommer nog :)


 

Av Debora Persson - 4 oktober 2012 18:00

Nu går det undan!

Häromdagen tog vi fram gåvagnen till Vilmer, han kunde stå och hålla sig vid den men benen liksom stod kvar när vagnen började rulla så gick väl sisådär med den...

Tänkte att det tar väl ett tag till innan han förstår vad man gör med den. Maximilian tyckte iallafall det var roligt med vagnen och har kört rally här hemma med den. Och gömt den på sitt rum, för den är ju ändå hans från början...


Idag rotade vi fram vagnen på Maximilians rum och jag ställde Vilmer vid vagnen och sen försvann han.

Han GICK och båda fötterna hängde med!

Ibland tyckte han det var så roligt att han inte hade tid att titta vad han gjjorde utan han tittade hellre omkring sig och då blev det lite tokigt, och han trillade åt sidan.


Men nu traskar han på med vagnen! :):)


   




Av Debora Persson - 4 oktober 2012 17:30

Igår bokade jag biljetter till Mora Träsk som är i morgon.

Jag och Maximilian ska dit.

Där ska vi träffa Sara och Rasmus med. Maximilians kompis, så då får de nog roligt! :)


 


Av Debora Persson - 4 oktober 2012 17:07

Något som Vilmer älskar är att så fort Maximilians dörr är öppen så smiter Vilmer in. Han får någon sorts raket i baken  för han är inne på hans rum på nolltid.

Där inne finns såklart massor med leksaker, inte lika tråkiga som han själv har utan mer roliga, mindre leksaker som är goda att stoppa i munnen!

Tur vi satte en dörr till Maximilians rum för annars hade det inte funkat. När Vilmer är på väg in på Maximilians rum och han märker att vi är efter så skrattar han bara och kryper ännu snabbare i hopp om att hinna in på rummet och stoppa en liten sak i munnen!

Han gillar också att stå och banka på den stängda dörren i hopp om att någon ska släppa in honom så han med får chansen att leka där inne i det hemliga rummet!



"Släpp in mig storebror!!"

 

Av Debora Persson - 4 oktober 2012 17:00

När man sitter och försöker få lugn på pojkarna så kan man roa sig framför tjuvlyssnat.se!


Nattklubb Sommar!, Stockholm

Vid toaletterna står två tjejer, båda ~18, och bättrar på sminket.
Tjej 1: Åh vad skönt att få fräscha till sig lite.
Tjej 2: Ja, verkligen.
Tjej 1: Förresten, har du lite concealer jag kan låna?
Tjej 2 (höjer ögonbrynen och säger med en hånande ton): Haha, concealer? Gumman, jag är alldeles för snygg för att behöva använda det.


Hemköp, Eskilstuna

En kassörska ~25 har slagit in den sista varan och en man ~55 står och ska betala med kort.
Kassörskan: Sådär, nu kan du slå in din kod.
Mannen: Okej.
Mannen knappar in sin kod.
Kassörskan: Vänta lite, nu var du för snabb där.
Mannen: Haha, det har jag inte fått höra på tjugo år.


Gröna Lund, Stockholm

Takida ska strax uppträda och ropas ut i högtalarna. Tre män ~60 står i publiken och väntar.
Man 1: Tänk att de har fått Shakira att komma ända hit!


Resecentrum, Linköping

Två kvinnor ~30 sitter och diskuterar vardagliga problem i hemmet.
Kvinna 1: Min man är en sån kärring, han kan aldrig säga ifrån och han blir aldrig arg. Din gubbe är det ju i alla fall lite tryck i.
Kvinna 2: Ja, han kan bli vansinnigt arg. En gång slog han ett hål i väggen för att LHC förlorade sin hockeymatch.
Kvinna 1: Oj, det va värst… Ja, min man blev arg på mig en gång.
Kvinna 2: Arg? Riktigt arg? Vad gjorde han då?
Kvinna 1: Jag tror att han skalade potatisen lite slarvigare än vanligt bara för att jävlas.


Pitcher's, Eskilstuna

Två män ~55 läser lunchmenyn.
Man 1: Parmesan… Är det nöt eller fläsk?


Centralen, Lund

En tiggare ~50 (går runt med en framsträckt mugg): Kan man få lite pengar?
En man i kostym ~35 går förbi och slänger i mynt i muggen.
Tiggaren (kastar mynten på mannen och skriker argt): Din snåljävel. Vad kan jag köpa för 50 öre?!


Busshållplats Högalidskyrkan, Stockholm

Två tjejer ~13 står och väntar på bussen.
Tjej 1: Du måste skicka en SMS-biljett. Det kostar 20 kronor.
Tjej 2: Det är lugnt, jag har 3000 fria SMS.


Spårvagn 7, Stockholm

Två tjejer ~14 står och trängs i hörnet på spårvagnen, med varsin Iphone i handen.

Tjej 1: Asså jag har bara fått 15 gillningar på min senaste Instagrambild.
Tjej 2: Men den har ju inte legat uppe så länge, du la ju ut den precis innan jag kom till dig.
Tjej 1: Men jag har ju liksom 160 följare, det borde vara fler gillningar!
Tjej 2: Ofta du har 160? Jag har bara 100!
Tjej 1: Amen jag lägger ut ashoriga bilder.
Tjej 2: Det gör jag också, skithoriga verkligen! Fast det kanske man inte ska säga så högt där det är massor av folk.

Tjejerna tittar runt, och alla som stått och lyssnat slänger snabbt ner blicken i golvet.

 

Kassan, H&M

En kvinna ~20 ska betala en BH och ett par stringtrosor och ser mycket generad ut när biträdet, en kvinna ~40, ska slå in dem i kassan. Kvinnan betalar och biträdet sträcker fram påsen mot henne.
Biträdet: Hoppas du får kul i dem!


Coop Forum, Malmö

Det är tisdag och Coop har utförsäljning på lösgodis. Det är mycket folk som trängs vid godishyllorna.
Pojke ~4: Titta mamma! Så många människor det är som ska köpa lördagsgodis! Men det är väl inte lördag idag?
Mamman: Oj, så knasigt! Det är ju tisdag idag.
Kille ~25 (vänder sig mot pojken och hans mamma): Jag har inte tid att köpa godis på lördag så jag köper det idag istället och sparar det tills på lördag.
Pojken: Det var ju smart, faktiskt.
Kvinna ~60: Han ljuger och ska inte alls spara godiset tills på lördag för jag hörde honom prata i telefon tidigare. Han ska äta det ikväll och han har köpt chips som han också ska äta. Jag ska inte heller spara mitt godis. Jag ska äta det direkt när jag kommer ut från butiken.

 

En pojke ~2 leker i sandlådan och bredvid honom står hans mamma ~30 och mormor ~55.
Mormor: När vi går då ska jag ta med den där blå lastbilen
Mamman: Men den hade ju inte jag med mig.
Mormor: Nä, men han gillade den ju så bra…


 

Lekplats, Bromölla

Två tjejer ~8 går in på lekplatsområdet. Tjej 1 har en kasse i handen och börjar gå mot papperskorgen.
Tjej 1 (till sin kompis): Vill du hjälpa mig hålla påsen?
Tjej 2 (verkar tycka det är pinsamt): Nä…
Tjej 1 (sticker ner i handen i papperskorgen och får fatt i några tomburkar): Man får bara 1 kr per burk. Snålt! (Hon tillägger sedan tyst och med en suck) Men jag gör det för kärleken…


Skavsta flygplats, Nyköping

En man ~35 har druckit sig lite väl berusad i flygplatsens bar men är nu på väg till gaten med sina tre vänner för att gå på flyget till Malta. Framme vid passkontrollen visar det sig dock att han saknar pass och stämningen blir snabbt irriterad.
Passkontrollanten ~55: Nej, du kommer inte att få gå på flyget utan pass, sådana är reglerna!
Mannens vän ~ 40 (även han alkoholpåverkad): Men va fan! Alltså, han har ett pass men han är liksom skild…

Planet lämnar så småningom Sverige utan mannen ombord.

 

Semesteranläggning, Köpenhamn

Några pojkar ~5 leker tillsammans på en lekplats. Plötsligt går en av pojkarna fram till sin pappa ~35.
Pojken: Pappa…. Jag råkade… äh…
Pappan (argt): Säg inte att du har bajsat på dig igen!?
Pojken börjar gråta.
Pappan: Nu lyssnar du på mig. Slutar du inte lipa nu så får du aldrig mer följa med till Gamla Ullevi och kolla på GAIS. Aldrig. Hör du det?


Kolmården

En kvinna ~40 är irriterad på sin son ~4 eftersom han inte gör som hon säger.
Sonen: Mamma, nu är du sur! Du behöver kaffe.


Leksands sommarland

En pojke ~5 badar i poolen med sin pappa.
Pojken: Du bara tjatar och tjatar!
Pappan: Det gör jag ju inte…
Pojken: Jo, du säger ju nej hela tiden!


6:ans spårvagn, Göteborg

Spårvagnen åker förbi Slottsskogen och en pojke ~11 tjatar på sin mamma om att få spela minigolf.
Pojken: Men mamma! Varför kan vi inte spela golf?!
Mamman: Men det är ju alldeles fullt med folk! Det är ändå bara pensionärer som spelar!
Pojken (argt): Vad ska vi göra då? Ska vi bajsa eller?
Flera av passagerarna på spårvagnen försöker förgäves dölja sina skratt medan pojken och mamman gör sig redo för att gå av vid sin station.
Pojken: Folk skrattar nu, men vem bryr sig?


SJ-tåg mellan Örebro och Ludvika

Ett gäng tågluffare ~20 sitter på tåget och börjar prata om att campa i skogen.
Kille 1: Men man behöver ju inte kunna springa snabbare än björnen, bara snabbare än den som är sist.


Flygplats, Sicilien

En mamma ~35 står och pratar med sin dotter ~5 vid toaletterna.
Mamman: Vilken fin kjol du har vännen!
Dottern: Tack! Den har min farmor sytt.
Mamman: Nej, den har jag köpt.
Dottern: Jag vet. Men jag älskar farmor mer.


 



Av Debora Persson - 4 oktober 2012 16:45

Har massor med bilder att lägga upp från Maximilians kalas och annat men tiden räcker inte til riktigt.

Det kommer! :)

Har en miljon saker att göra innan jag hinner lägga extra energi på bloggen med massor bilder och annat.

Nu får det bli snabbinlägg eller inlägg utan så många bilder.

Vilmer är väldigt gnällig nu för tiden.

Är nog inte bara hostan, är kanske någon mer tand på G eller något annat som stör honom. Eller så har han helt enkelt tröttnat på sin familj ;)

Av Debora Persson - 4 oktober 2012 16:15

Häromdagen fick jag hem massor med kalasprylar från kalaspinglan. Jag vann ett presentkort hos Carolina lagom till Maximilians födelsedag! En jättebra sida som har allt till kalasen, dessutom kalassnabb leverans! :)


Babartema och kakbricka!

 

Tårtoblat med Cars på!

 


Av Debora Persson - 3 oktober 2012 17:17

Igår blev det en runda till vårdcentralen, eller det blev två men vi började med en först.

När mannen kom hem från jobbet åkte vi direkt till vårdcentralen som hade drop in fram till 15 så vi kom i sista sekunden.

Vilmer hade hemsk hosta, täppt i näsan och hade ganska jobbigt med andningen så vi tänkte åka in för att se om vi åtminstone fick något för hans hosta så han- och vi skulle få sova.


En läkare lyssnade på honom och han hörde att det var mycket slem som störde andningen så Vilmer skulle få andas i en såndär mask för att få det lite lättare.

Minns när Maximilian fick göra det och det var inte det roligaste kan man säga..

Hela besök tog en bra stund- 1 timme och mannen satt i bilen och väntade med Maximilian eftersom vi trodde det inte skulle ta så lång tid att få lite hostmedicin. Men först fick vi vänta en liten stund innan vi fick komma in till sjuksköterska. Efter det fick vi vänta ca en kvart för att komma in till läkaren och sen fick vi vänta en bra stund för att få andas i masken då de inte hade grejer hemma till det så de sprang runt och försökte lösa det.

 

Tillslut fick vi då komma in och Vilmer fick först dricka kortisontabletter som löstes i vatten innan han fick andas i den jobbiga masken.

Då andades han in adrenalin. Det var ju inte det lättaste att få honom att göra detta då han gallskrek och vände bort huvudet hela tiden.

Efter att ha andats en gång fick vi vänta en kvart för att sen låta honom andas igen. Denna gång slapp han masken och sköterskan kopplade istället på en snabel (?) som var mycket lättare. Vilmer tyckte den såg kul ut och trodde väl antagligen att den sprutade ut mat för han började suga på den och han skrattade istället för att skrika. :)


Därefter fick vi gå.

Fick dock ingen hostmedicin och jag orkade inte fråga efter någon heller för Vilmer började bli trött och gnällig. Men de sa att blev det inte bättre skulle vi komma in igen så han fick andas i maskinen en gång till.


 

Vid 19-tiden hade fortfarande inte hostan gett med sig men han andades mycket lättare så jag ringde till 1177 för att se om vi kunde ge honom hostmedicin vi hade hemma, Bricanyl som Maximilian tidigare fått utskrivet.

Det tyckte inte mannen jag pratade med utan han tyckte vi skulle åka in till jourcentralen istället så han skickade oss dit.

Så vi åkte in till jourcentralen.

En läkare kollade på honom och jag sa till honom att andningen var bättre men det var hostan som var värre. Han lyssnade på honom och han hörde att andningen var bättre men de tog ett stick i fingret på honom ändå ifall det skulle vara någon infektion eller annat.

Proverna såg bra ut och vi fick Bricanyl utskrivet till honom.

Idag är han mycket bättre!

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards